Xan Mannekens (28) is founder en digitaal strateeg van Marked, een Gents marketing agency gespecialiseerd in het helpen groeien en schalen van B2B SaaS- en servicebedrijven op basis van inbound marketing. De gepassioneerde ondernemer is ook verzot op fietsen, padel, voetbal en tal van andere sporten. “Ik heb voor mijzelf de regel gesteld dat wanneer ik mezelf meer dan vier weken op rij niet gelukkig voel er iets moet veranderen.”

Waar zie je jezelf binnen 2 à 3 jaar staan?

“Ik vind het super belangrijk om duidelijke doelen te hebben op zowel korte als lange termijn. Mijn belangrijkste persoonlijke doelstelling is dat ik nog steeds zaken aan het doen ben waar ik 100% achter sta én energie uit haal. Met Marked willen we binnen drie jaar één van de go-to partijen zijn voor B2B SaaS & Service bedrijven als het gaat over duurzame groei.”


Wat is je favoriete motto?

Making mistakes simply means you are learning faster. Vroeger was ik altijd de persoon die geen beslissingen kon maken, want was het wel de juiste? Of wat als het de verkeerde keuze was? Door zelf meerdere keren tegen de muur te lopen en fouten te maken, heb ik geleerd dat fouten maken iets positief is wanneer je mindset goed zit. Laat jezelf toe om af en toe fouten te maken, want dat zijn belangrijke leermomenten.”

Door zelf meerdere keren tegen de muur te lopen en fouten te maken, heb ik geleerd dat fouten maken iets positief is wanneer je mindset goed zit

Wat heb je geleerd uit je moeilijkste momenten?

Na mijn eerste paar jaar als freelancer en te hard werken kreeg ik plots te maken met paniekaanvallen. Die kreeg ik plots in meetings, aan mijn bureau, in de auto, zelf in the comfort of my own house. Het gebeurt nog steeds dat ik daar in zeer drukke periodes last van heb. Maar de belangrijkste les die ik daaruit leerde: je bent zo veel sterker dan je zelf denkt.”

“Daarnaast hebben die angsten ervoor gezorgd dat ik in aanraking ben gekomen met meditatie en dat bij mij het besef groeide dat je op termijn - na veel oefenen - zelf kan kiezen hoe je denkt. Je kan je eigen brein programmeren, dat is voor mij zonder enige twijfel de belangrijkste learning van de afgelopen jaren geweest.”


Hoe belangrijk is geld voor jou?

“Ik geloof oprecht dat als geld je enige drijfveer is om te gaan ondernemen je er ook niet zal raken. Je loopt honderden keren tegen de muur, er is echt ambitie en drive nodig om steeds weer recht te krabbelen en er weer met evenveel enthousiasme en overtuiging tegenaan te gaan.”

“Tegelijk zou ik liegen, mocht ik zeggen dat geld totaal niet belangrijk is. Het zorgt ervoor dat we op zakelijk vlak dat onze ambitieuze plannen en doelstellingen kunnen najagen met zo weinig mogelijk financiële zorgen én dat je het ook op privévlak voldoende comfortabel hebt.”


Wat is de grootste fout die je gemaakt hebt?

Being a people pleaser. Begrijp met niet verkeerd, ik ben zeer dankbaar voor heel veel van de eigenschappen die daarmee gepaard gaan. Maar het is een mes dat aan twee kanten snijdt. Doordat ik een people pleaser ben, heb ik heel vaak mijn buikgevoel niet gevolgd, zeker in de beginjaren. Dat heeft er meermaals voor gezorgd dat ik nachten wakker lag, enorm veel stress had en ook spijt van bepaalde keuzes die ik gemaakt heb, ondanks het tegenstrijdig buikgevoel.”

Doordat ik een people pleaser ben, heb ik heel vaak mijn buikgevoel niet gevolgd, zeker in de beginjaren

Wat beschouw je als jouw grootste prestatie tot dusver?

“Het fantastische team dat we in die korte tijd hebben uitgebouwd. Met Marked staat iedereen 100% achter onze visie en gaan we allemaal voor elkaar door het vuur. Dat ik elke dag kan rekenen op een like-minded, gedreven team met een gedeelde visie, vind ik écht fantastisch!”


Wat is jouw idee van (werk)geluk?

“Gelukkig zijn, rust vinden in het werk dat ik doe én daar ook veel energie en voldoening uit halen.”

Ik heb voor mijzelf de regel gesteld dat wanneer ik mezelf meer dan vier weken op rij niet gelukkig voel er iets moet veranderen. Ik ga hier ook heel ver in, zo ver dat ik onlangs een ‘4K weeks poster’ kocht die je leven in weken opdeelt en laat zien hoeveel tijd er nog rest om je doelen te bereiken.”

“Het is voor mij een reality check om mijzelf eraan te herinneren dat de tijd snel gaat en dat je vooral actie moet ondernemen wanneer je leven op een bepaald moment niet loopt zoals je het zou zelf willen.”