In 2018 waren er volgens Statista 3,7 miljard mensen die via een mobiel toestel toegang hadden tot het internet. Dat is meer dan de helft van de wereldbevolking. Steeds meer mensen geven de voorkeur aan smartphones boven een pc als hun belangrijkste middel voor internetconnectiviteit. Een evolutie waaraan ook marketeers zich willens nillens moeten aanpassen.
Als shoppers hebben we geleerd om op onze hoede te zijn voor wat en hoe we kopen. We analyseren enorm veel informatie en vinden de ‘beste’ producten voor onszelf. Dit kunnen we nu overal doen waar we wifi of 4G hebben. Dankzij mobiele apparaten krijgen we gemakkelijk toegang tot elke vorm van content, wat ons ertoe brengt om mobiel winkelen in onze routines op te nemen.
Routines kunnen echt ten goede komen aan detailhandelaren, vooral voor degenen die zich in een concurrerende omgeving bevinden. Dit om twee redenen: ten eerste stellen deze gewoontes de consument op zijn gemak. Ze versterken zijn ervaring met het merk, wat leidt tot loyaliteit. Ten tweede betekent het feit dat consumenten zo sterk afhankelijk zijn van hun routines, dat ze vertrouwen op hun automatische denken. Om deze reden zullen ze minder tijd besteden aan het overwegen van andere merken.
Om deze routines en relaties met consumenten te ontwikkelen, moeten retailers in eerste instantie de gedachtegang van hun klanten begrijpen.
De wetenschap achter het mobiele denken
Een studie van de Indiana University onderzocht de literatuur rond mobiele marketing en het besluitvormingsproces van de consument. Het onderzoek identificeerde drie pijlers van mobiel winkelen die als richtlijnen gebruikt kunnen worden om de aandacht van mobiele consumenten te trekken: de onderlinge verbondenheid tussen consument en detailhandelaar, de empowerment van de consument en de geografische betrokkenheid van de consument.
De band tussen consument en detailhandelaar
Dit gaat erom een zeer relevante ervaring te bieden, waarbij consumentengegevens worden gebruikt om aan de persoonlijke behoeften van de klanten te voldoen. 90% van de onderzochte mobiele shoppers gebruikt zijn mobiele apparaten voor de winkelactiviteiten en bijna 50% van deze shoppers gebruikt de smartphone 15 minuten voor het bezoek aan een bepaalde winkel. Dat is een perfecte gelegenheid om consumenten te herinneren aan vergeten items, eerdere aankopen, nieuwe deals of zelfs een eenvoudig gepersonaliseerd welkomstberichtje.
Consumentenempowerment
De empowerment van de consument is erop gericht de consument meer controle te geven tijdens het winkelproces, wat leidt tot meer geïnformeerde en onafhankelijke shoppers. Ze ontwikkelen een want-it-now mentaliteit die op zijn beurt detailhandelaren ertoe aanzet een omnichannel-strategie te volgen zodoende hun consumenten eindeloze ervaringen te bieden.
Natuurlijk kan het feit dat de informatie nu direct toegankelijk is een rol spelen. 61% van de mobiele shoppers denkt zelfs dat ze meer toegang hebben tot informatie over producten dan winkelmedewerkers. En tijdens het in-store winkelen gebruikt 73% van deze klanten liever hun smartphone dan de hulp van een winkelbediende te moeten vragen.
Geografische betrokkenheid
De geografische betrokkenheid van de consument betreft het identificeren van de nabijheid van de consumenten en het leveren van communicatie op maat. Waar dit het meest voor wordt gebruikt, is om in te checken in een winkel of restaurant.
Mobiele consumenten kunnen op twee manieren werken: informatie zoeken of gewoon surfen. Afhankelijk van hun staat kunnen detailhandelaren op basis van hun aankoopgedrag en productopvattingen gerichte promoties aanbieden. Mobiele technologie biedt retailers de mogelijkheid om nauwkeuriger en proactiever te zijn in hun engagementen om vervolgens de winkelmand van de consument te vergroten en mogelijkheden te creëren tot ongeplande aankopen.
Nu je begrijpt hoe de gedachtegang in elkaar zit, vind je hieronder een uitgebreide lijst met tips die elke marketeer moet kennen om mobile marketing onder de knie te krijgen.
Hoe lanceer je een mobiele marketingstrategie?
Een mobiele marketingstrategie maakt gebruik van een combinatie van marketingkanalen om verbinding te maken met een publiek via een mobiel apparaat en genereert leads via deze kanalen. Welke kanalen je gebruikt, hangt af van waar jouw kopers hun tijd doorbrengen en wat voor soort content ze op hun smartphone gebruiken.
Om een mobiele marketingstrategie te lanceren, moet je drie dingen doen:
(1) Identificeer jouw mobiele gebruikers. Kijk of bezoekers inderdaad mobiele apparaten gebruiken om jouw site te bezoeken en welke apparaten ze het vaakst gebruiken.
(2) Stel meetbare en realistische doelen. Als je net begonnen bent met mobiele marketing, zal dit jou helpen om te bepalen of jouw tactiek werkt. Als je bijvoorbeeld jouw site wilt optimaliseren voor mobiel, dan begin je met de content die de meeste leads naar jouw site leidt.
(3) Creëer een testbasis. Identificeer enkele trouwe klanten waarop je nieuwe mobiele campagnes kunt testen. Mobiel vereist customisatie, en een korte testfase waarin gebruikers je feedback kunnen geven zal helpen bij het opmerken van problemen en het creëren van een betere gebruikerservaring.
Verschillen tussen mobiel en desktop
Bij het optimaliseren van een mobiele marketingstrategie moet rekening worden gehouden met de zaken waar gebruikers geen toegang tot hebben op hun smartphone, maar wel op hun pc. Hier zijn een paar belangrijke punten bij het lanceren van jouw mobiele marketingstrategie:
(1) Customiseer voor mobiele toestellen, niet voor desktops. Hoewel mobiele apparaten mogelijkheden bieden die verder reiken dan een computer, moet je bij het ontwerpen van een mobiele site of app ook rekening houden met hun beperkingen. Maak inhoud en ontwerpen voor een klein scherm, zonder muis, en waarop typen niet altijd even gemakkelijk is.
(2) Gebruikers willen geen grote afbeeldingen. Niet alleen kan het duur uitvallen afhankelijk van hun data-abonnement, maar het kan ook hun tijd verspillen en zal misschien zelfs leiden tot het verlaten van de site.
(3) Maak korte formulieren. Je kunt gebruikers vragen om formulieren in te vullen, maar beperk de velden dan zo veel mogelijk. Typen op een smartphone is vervelend, dus korte formulieren en/of formulieren met vooraf ingevulde opties waar de gebruiker doorheen kan scrollen zijn ideaal.
(4) Verberg de inhoud niet achter meerdere klikken. Als een gebruiker op zijn pc drie keer zou klikken om naar een webpagina te gaan, zal hij het op zijn smartphone of tablet misschien slechts twee klikken kunnen uithouden vooraleer hij het opgeeft.
(5) Gebruik functies die specifiek zijn voor mobiele apparaten. Profiteer van alle geweldige functies van de huidige mobiele toestellen wanneer je gebruik maakt van mobiele marketingcampagnes. Je kunt bijvoorbeeld gps gebruiken om gebruikers in te laten checken bij jouw bedrijf (je kunt hen zelfs belonen als ze het doen), een click-to-call functionaliteit aanbieden en QR-codes gebruiken die leiden tot een gerichte landingspagina.
(6) Voeg grote knoppen en calls-to-action (CTA's) toe. Je hebt waarschijnlijk al gehoord dat je knoppen een felle kleur moet geven om bezoekers aan te moedigen erop te klikken. Op mobiele telefoons is de grootte net zo belangrijk. Verhoog de grootte van jouw belangrijkste conversiepunten een klein beetje zodat jouw bezoekers eenvoudig deze knoppen kunnen terugvinden.
(7) Testen, testen, testen. Net zoals je jouw site test in meerdere browsers en controleert hoe e-mails worden weergegeven in meerdere e-mailclients, moet je jouw mobiele campagnes op meerdere apparaten en in meerdere browsers testen om ervoor te zorgen dat de ervaring consistent is.
Conclusie
Hoewel mobile marketing algemeen aanvaard wordt om groei te stimuleren, zal niet elk kanaal voor jou geschikt zijn. Blijf monitoren wat werkt en wat niet werkt en verfijn jouw eigen best practices om te voldoen aan de behoeften, interesses en locatie van jouw kopers.
Vergeet hierbij niet jouw mobiele publiek te overwinnen met de drie belangrijke pijlers bij het beïnvloeden van hun besluitvormingsproces. Zo kunnen consumenten routines met jouw merk ontwikkelen, waardoor de consument meer op zijn gemak is en meer afhankelijk wordt van jouw merk.
Een laatste tip: laat mensen ervoor opteren om mobiel browsen te gebruiken. Er zijn enkele sites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel, maar de functionaliteit die we kennen en waarderen van een browsersessie staat niet altijd op de mobiele versie. Zorg ervoor dat je de gebruikers de mogelijkheid geeft om over te schakelen van mobiel naar desktop browsen zodat ze terug kunnen gaan naar een meer vertrouwd formaat als ze zich verward of beperkt voelen door hun opties.