Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Ex-Uber werknemer claimt langste rit ooit met zelfrijdende wagen

Anthony Levandowski, een Amerikaanse ingenieur die vroeger voor Uber werkte, heeft een video gereleased waaruit moet blijken dat hij eind oktober een rit van San Francisco naar New York in een zelfsturende auto heeft afgelegd. De langste rit ooit in een autonoom rijdende wagen zonder dat een mens het stuur overneemt of op de pedalen hoeft te duwen, beweert hij zelf aan The Guardian.

Als de man effectief de waarheid spreekt, komt het record inderdaad op zijn naam te staan. Levandowski verplaatste zich overigens met een Toyota Prius die hij uitrustte met technologie van Pronto.ai, zijn laatste start-up.

De 38-jarige Levandowski stond ooit in het oog van de storm, als spilfiguur in een aanslepend conflict tussen Uber en Waymo. Laatstgenoemde, een zusterbedrijf van Google's Alphabet dat focust op technologie rond zelfrijdende auto's, beschuldigde Uber ervan via ex-werknemer Anthony Levandowski duizenden documenten met geheime bedrijfsinformatie te hebben gestolen. Begin 2018 kwamen beide partijen na een jarenlange tot een akkoord, na het betalen van 245 miljoen dollar. En Levandowski, die werd eerder al door Uber aan de deur gezet.

Tesla Model X maakt proefrit in tunnel

Twee jaar geleden liet Elon Musk via zijn geliefkoosde medium Twitter verstaan hoorndol te worden van het fileleed in Los Angeles. “Ik ga een boormachine voor tunnels bouwen en gewoon beginnen graven”, tweette hij in december 2016. Met zijn bedrijf The Boring Company voegde de ondernemer de daad bij het woord.

Twee jaar en tien miljoen dollar later was het zover: in een hagelwitte Tesla Model X -hoe kon het ook anders- mochten journalisten en genodigden een 2 kilometer lange testrit maken in de Dugout Loop. Deze futuristisch ogende tunnel, met een diameter van 4,3 meter, werd gegraven onder de deelgemeente Hawthorne, Californië, waar zowel The Boring Company als SpaceX hun hoofdzetel hebben. De testwagen haalde amper 80 kilometer per uur maar die snelheid zal in de toekomst beduidend hoger komen te liggen, tot 240 km/u.

Initieel was het opzet om de wagens in de tunnel te laten circuleren via elektrische plateaus. Daarna werd ook even gedacht aan elektrische shuttles die plaats zouden bieden aan 8 tot 16 personen. Maar uiteindelijk is omwille van technische haalbaarheid gekozen voor een derde piste waarbij op de twee voorste wielen geleidingsrollen worden bevestigd zodat de wagen mooi in de bedding blijft rijden.

Dit systeem wordt een extra optie op alle Tesla-modellen, maar ook andere merken van elektrische wagens zouden die voor 200 à 300 dollar aan hun klanten kunnen aanbieden. Bovendien ontwikkelde The Boring Company sledes waarmee voetgangers zich in de tunnel kunnen verplaatsen. Musks ultieme droom is om een groot, meerlagig netwerk van tunnels te bouwen.

Onbekende Belgische zanger promoot 'wereldtournee' via sociale media

‘The Legendary Tour’, zo heet de fictieve wereldtournee waarmee de onbekende Belgische muzikant Chance -Antoine Geluck voor de vrienden - iedereen liet geloven dat hij in de meest iconische concertzalen ter wereld heeft opgetreden.

Posters van de tournee, online ticketshops en activatie op sociale media,... alles werd in de strijd gegooid om het zo echt mogelijk te doen lijken. Eerst werden enkele bizarre berichten gedeeld op Facebook en Instagram -kwestie van de nieuwsgierigheid te prikkelen -waarna de artiest foto’s & teasers van de wereldtournee postte.

In realiteit was het een promotiestunt, bedacht door reclamebureau De Motierbrigade, met als doel het nieuwste album van de Franstalige zanger onder de aandacht te brengen. Naderhand bleek Chance wel degelijk in de Ancienne Belgique, Wembley, het Sportpaleis, Paradiso, Zénith en Madison Square te hebben opgetreden, maar dan wel in Belgische cafés en een frituur die dezelfde naam dragen, zo blijkt uit onderstaande video.

Leuvense scale-up haalt 25 miljoen dollar vers kapitaal op

DataCamp, een snelgroeiende scale-up uit Leuven (met hoofdzetel in New York) die een e-learning leerplatform ontwikkelde om data analfabetisme de wereld uit te helpen, haalde na een zoveelste kapitaalophaling maar liefst 22 miljoen euro op bij een Amerikaans durfkapitaalfonds. Vers geld dat DataCamp wil aanwenden om een antwoord te bieden op de sterk groeiende vraag vanuit de bedrijfswereld.

Momenteel telt het online leerplatform meer 3,3 miljoen geregistreerde gebruikers in ruim 190 landen, waarvan 1.200 bedrijven (oa. Lego, Airbnb, PayPal, T-Mobile, eBay, Uber, Ikea, and Mercedes-Benz,...). Die laatste groep, de businessklanten, vertegenwoordigt nu 20% van de totale omzet, maar de ambitie is om dat percentage op te trekken naar de helft. Op die manier wil het Leuvense bedrijf in de komende twee jaar in omvang verdubbelen.

De drie Belgische founders van DataCamp

Jonge Vlaamse paters lanceren eigen YouTube- en Facebook-kanaal

Wout Willems (19) en Nicolas De Brauwer (23), twee jonge Vlamingen die zijn ingetreden in de abdijgemeenschap van Averbode lanceerden een eigen YouTube-en Facebook-kanaal om de buitenwereld te tonen wat zich dagelijks afspeelt achter de abdijmuren. 

"Waarom zouden we dit niet mogen als kinderen van de eenentwintigste eeuw? Elke tweede dinsdag van de maand plaatsen we een nieuwe filmpje online, en dat doen we nog tot zeker december 2020. Opnemen en monteren doen we zelf. Tot een flink stuk ’s avonds”, vertellen ze in Het Laatste Nieuws.