Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
Colruyt start pilootproject rond automatische productherkenning
Colruyt heeft in zijn winkel in Kortrijk een pilootproject lopen rond automatische productherkenning. De marktleider is naar eigen de eerste retailketen in België die met dergelijke technologie aan de slag gaat. De test, die drie maanden loopt, moet uitwijzen of er sprake is van een efficiënter kassaproces - lees: tijdwinst voor de klanten.
Voor dit project is bewust gekozen voor groenten en fruit, omdat dit producten zijn die geen barcode hebben. Automatische productherkenning zou er kunnen voor zorgen dat de Colruyt-medewerker in de toekomst niet langer een code op het kassascherm hoeven in te tikken.
De software die 120 soorten groenten en fruit kan herkennen, werd op vraag van Colruyt ontwikkeld door het Gentse AI-bedrijf Robovision. Via deep learning wordt de productherkenning steeds accurater naarmate er meer foto’s aan het systeem toegevoegd worden. Boven een weegschaal aan de kassa’s hangt immers een camera die op basis van foto’s weet welke groente of fruitsoort er gewogen moet worden. De klant moet dan met behulp van tablet bevestigen. Uit de eerste tests blijkt dat in 97 % van de gevallen het juiste product op de tablet wordt voorgesteld.
“Het is fijn om te zien dat onze expertise in AI de weg naar de winkel gevonden heeft”, zegt Jonathan Berte, CEO van Robovision. “Dit project past perfect binnen onze missie, zijnde de democratisering van AI.”
Belgische Poppy zorgt voor Europese primeur
Het autodeelplatform Poppy, dat in januari 2018 uit de startblokken schoot met enkel een vloot van groene wagens in Antwerpen, is geëvolueerd tot een complete mobiliteitsapp. Dat betekent dat je niet langer verschillende mobile apps nodig hebt om zowel van de deelwagens, elektrische scooters als e-steps gebruik te kunnen maken. Daarmee schrijft de Antwerpse start-up die intussen werd overgenomen door de Belgische VW-importeur en dealer D'Ieteren meteen ook een Europese primeur achter zijn naam.
Afgelopen juni kon het deelmobiliteitsplatform zijn vloot bijna verdubbelen, waardoor de inmiddels 40.000 gebruikers van de Poppy-app nu keuze hebben uit zo’n 1.000 voertuigen, bestaande uit 300 wagens, 300 scooters en 400 steps verdeeld over Brussel en Antwerpen.
Poppy laat ook weten dat het zijn elektrische scooters heeft vervangen door nieuwe modellen, zijnde comfortabele tweezitters zodat je ook makkelijk iemand kan vervoeren. Veel klanten hadden daarom gevraagd.
Gentse start-up WeGroup haalt 1,5 miljoen euro op
WeGroup, opgericht in september 2017, heeft zijn eerste investeringsronde succesvol afgerond, goed voor 1,5 miljoen euro aan vers kapitaal. De InsurTech start-up met hoofdkantoor in Gent en buitenlandse filialen in Londen en Warschau haalde eind vorig jaar al eens 650.000 euro zaaikapitaal op met de steun van ondermeer Business Angels Network Flanders en het imec.istart-fonds. Nu dat bedrag is verdubbeld, wordt de eerste kapitaalronde officieel afgesloten.
Opmerkelijk is dat meer dan de helft van het bedrag wordt verschaft in de vorm van subsidies en kredieten door partijen als het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen (VLAIO), KBC Bank en de Participatie Maatschappij Vlaanderen (PMV).
Momenteel heeft WeGroup een 25-tal mensen op de payroll staan en wordt haar technologie - die internationaal al meermaals in de prijzen viel - gebruikt in verschillende Europese landen. “We willen deze extra financiële middelen goed gebruiken om onze buitenlandse expansie verder te zetten, zonder ons momentum op de Belgische thuismarkt te verliezen”, zegt CEO en co-founder Arvid De Coster. In 2020 plant de Gentse start-up een volgende (Serie A) investeringsronde.
Google gaat alle hardware produceren met gerecycleerde materialen
Google maakt zich sterk dat het vanaf 2022 alle 'Made by Google' hardware (denk aan Pixel phones, Google Home en Google Nest Hub) zoveel mogelijk met gerecycleerde materialen zal produceren. Zo zal bijvoorbeeld de stof op de Google Home speakers gemaakt worden van gerecycleerde PET-flessen.
Tegen die tijd moeten ook alle productverzendingen van Google volledig CO2-neutraal zijn. Al deze maatregelen passen in het duurzaamheidsbeleid van het techbedrijf. Intussen is Google ook gestart met het Nest Power Project dat tegen 2023 een miljoen Nest-thermostaten noodlijdende wil uitdelen aan noodlijdende gezinnen die op die manier energie en dus ook geld kunnen besparen.
“Sommige mensen denken dat design draait om dingen er goed of mooi te laten uitzien. Maar in hoofdzaak gaat het vooral om problemen oplossen voor de mensheid”, zegt Ivy Ross, die aan het hoofd staat van het hardware design team van Google. “Wacht even, zei ik aan mijn team: duurzaamheid is misschien wel het belangrijkste probleem van ons leven. Hoe fantastisch zou het voor ons als ontwerpers niet zijn, mochten we ook dat kunnen aanpakken?”
Antwerpse start-up droomt van internationale expansie na succesvolle kapitaalronde
2,4 miljoen euro, dat is het mooie bedrag dat Esoptra, gespecialiseerd in databeheer en -verwerking, recent wist op te halen. Meer specifiek gaat het om 1 miljoen euro in converteerbare lening en 1,4 miljoen euro vers kapitaal. Eerder haalde Esoptra reeds een kleine 2 miljoen euro op bij Belgische ondernemers en business angels en het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen.
De Antwerpse start-up werd begin 2017 opgericht door Paul Carpentier en Jan Van Riel, twee doorwinterde techondernemers met samen meer dan 50 jaar ervaring in dataopslag en -beheer. In het verleden richtten Carpentier en Van Riel meerdere succesvolle softwarebedrijven op: Gnosis, Wave Research, FilePool en Caringo. Samen met de kapitaalverhoging voegt Esoptra met Omar Mohout en Pieter-Jan Mermans twee klinkende namen toe aan zijn Raad van Bestuur.
Het opgehaalde kapitaal zal worden aangewend voor de uitbouw van de verkoops- en marketingactiviteiten alsook voor het klaarstomen voor internationale expansie waarmee Esoptra in 2020 wil starten. “Tot nu toe werd voornamelijk in de technologie geïnvesteerd. We zijn op een punt gekomen dat deze matuur genoeg is om de eerste vruchten te plukken” , aldus CEO Paul Carpentier. “Met het aantrekken van jong geweld is de strijd alvast ingezet, en verzekeren we continuïteit. In de loop van 2020 kijken we dan naar de VS, nog steeds dé markt waar je als softwarebedrijf aanwezig moet zijn - en dat weten we niet alleen uit eigen ervaring. Kijk maar naar de recente successen van onder meer Collibra en Showpad.”