Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Polle de Maagt, een onafhankelijk strategisch en customer experience consultant die door topbedrijven als KLM, Nike, Ikea of Starbucks wordt gevraagd voor hun digitale en branding projecten. Daarnaast is de sympathieke Nederbelg een veelgevraagd internationaal keynote speaker.
Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?
“Een levensbedreigende operatie enkele jaren geleden was een wake-up-call. Ik besloot om de rest van mijn leven zoveel mogelijk mooie herinneringen te verzamelen. Die maak je niet achter een scherm van een computer of smartphone. Quality time met mijn vrouw, hutten bouwen en onnozel doen met mijn kinderen, tijd doorbrengen met vrienden, het zijn alledaagse dingen die mijn hart met vreugde vervullen.”
“En ik ontspan ook heel erg van meerdaagse wandeltochten. Vorige maand beklom ik de Kilimanjaro, eerder dit jaar legde ik de Japanse Kumano Kodo pelgrimstocht af en vorig jaar trok ik twee weken door de woestijn in Jordanië.”
Waaraan geef je graag geld uit?
“Ik reis enorm veel en graag. Altijd weer ben ik op zoek naar nieuwe ervaringen, en dan liefst in andere culturen. Vaak is dat in het kader van mijn werk, voor klanten als KLM Royal Dutch Airlines, Heineken en LEGO, maar ook privé.”
“Jaarlijks maak ik meer dan 100 vluchten en slaap ik over het algemeen meer dan 200 nachten per jaar in hotels. Ik geef dus graag geld aan uit wandeltochten en bijhorende outdoor gear, aan weekendjes en weekjes weg met het gezin, aan fijne hotels en aan gerief dat mijn reizen makkelijker en comfortabeler maakt.”
Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?
“Toevallig ben ik net allemaal oude boeken opnieuw aan het lezen, zoals Walden van Henry David Thoreau. Een veel recenter boek, van oktober 2018, dat impact op me maakte was The Bullet Journal Method van Ryder Carroll. Ryder boog de leerproblemen die hij op jonge leeftijd had om naar een methodiek om om te gaan met zijn eigen tekortkomingen en vooral de goede dingen op een goede manier te doen. In zijn manier van werken en denken zaten een hoop handvaten, zowel voor mijzelf als voor de teams waarmee ik samenwerk.”
Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?
“Ik word me als jonge vader steeds meer bewust van het feit dat een hoop zaken die we als gewoon aannemen helemaal niet zo gewoon zijn. Een hele hoop industrieën zijn momenteel suboptimaal ingericht - vooral omdat dingen ‘altijd al zo gedaan werden’ en niet omdat dat zo goed is voor onze maatschappij of voor klanten. En dat krijg ik steeds moeilijker uitgelegd aan mijn kinderen. Dat geldt voor de reisindustrie, overheden, maar zeker ook voor de financiële sector.”
“In die zin verwacht ik dus heel veel van Cake, de banking app die gemaakt wordt door Davy Kestens en het team dat hij om zich heen heeft verzameld. Zelfs al zou Cake als app niet slagen, dan geloof ik er in dat het de discussie gaat aanwakkeren over hoe we beter aan banking kunnen doen en gaat het een positieve verandering van de industrie versnellen.”
Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?
“Ik ben het meest trots op het feit dat ik steeds meer misbaar ben bij de projectteams waar ik mee samenwerk. Als strategie en customer experience consultant was ik vroeger nog wel eens te nauw betrokken bij de dagdagelijkse operatie, waardoor ik soms de bottleneck was bij een project.”
“Het lukt me steeds beter om me enkel bezig te houden met het scheppen van de juiste randvoorwaarden en de invulling aan de teams over te laten. Ik ben trots op mezelf, maar vooral ook op mijn collega’s. Meestal worden de beste producten en services nu gemaakt wanneer ik er vooral niet betrokken bij ben.”