Pieter Pot bestaat één jaar en bezorgt inmiddels in héél Nederland verpakkingsvrije boodschappen. Dat doet de Rotterdamse start-up op een duurzame maar ook ‘sexy’ manier. Of daar vraag naar is? Jazeker. Op dit moment bedient de verpakkingsvrije online supermarkt 3.000 consumenten en staan er ruim 30.000 anderen op de wachtlijst. In november haalde Pieter Pot nog 2,7 miljoen euro groeikapitaal op om aan die sterk groeiende vraag te kunnen voldoen. What’s next? We vroegen het aan Jouri Schoemaker (30), één van de twee oprichters.
“Ik geloof dat niemand blij wordt van al die plastic verpakkingen”, trapt Schoenmaker meteen een open deur in. “Maar ja, hoe los je dat dan op? Want van sjouwen met glazen potten van en naar de supermarkt wordt een mens ook niet echt vrolijk. Daarbij komt dat verpakkingsvrije boodschappen vaak een stuk duurder zijn. Dat moet toch anders kunnen, dachten mijn ‘partner in crime’ Martijn Bijmolt (de andere founder van Pieter Pot; nvdr) en ikzelf.”
“We lieten ons inspireren door succesvolle duurzame merken. Wat hebben die met elkaar gemeen? Dat ze allemaal sexy zijn. Zo maakt Tesla duurzaam rijden stijlvol, brengt Tony’s Chocolonely de allerlekkerste chocolade en draait de Vegetarische Slager de beste gehaktballen van Nederland. Onze grootste uitdaging was dus om verpakkingsvrije boodschappen niet alleen duurzamer, maar ook sexyer te maken. Zonder dat de consumentenprijs stijgt.”
Gestart vanuit de zolderkamer
Met Pieter Pot spelen Schoemaker (30) en Bijmolt (28) slim in op een groeiende populariteit van online boodschappen doen. “Steeds meer mensen bestellen hun boodschappen via het internet”, stelt Schoemaker vast. “Voor ons concept is dat ideaal, want nu hoeft niemand met glazen potten te sjouwen. De consument bestelt de producten op onze website en wij bezorgen die verpakkingsvrij aan huis, in glazen potten die ook nog eens mooi in je keuken staan. Potten die we met de volgende bezorging ook gewoon terug meenemen.”
“Wanneer de consument dan met zijn statiegeld een nieuwe bestelling doet, krijgt hij van ons weer gevulde potten thuisbezorgd. Dat is ons circulaire systeem, zonder plastic verpakkingen, en net zo duur als de Albert Heijn. Dan wordt verpakkingsvrij kopen ineens wel aantrekkelijk, toch?”
De successtory van Peter Pot start letterlijk op een zolderkamer in Rotterdam. Schoemaker doet het verhaal: “We kochten een paar glazen potten bij de IKEA, een aantal bulkzakken rijst en gingen van start. Een bakfiets, voor de bezorging, werd onze allereerste grote investering. Gekocht met ons eigen spaargeld. Beetje bij beetje gingen we steeds meer investeren: in producten, opslagplaatsen en marketing. Toen ons concept aansloeg, droomden we steeds groter: kunnen we Pieter Pot ook landelijk uitrollen? Ja, dat kon zeker, maar daar was wel wat hulp van derden en extern kapitaal voor nodig.”
Focus op waar je goed in bent
Tijdens de opstartfase dachten de twee jonge ondernemers nog dat ze alles in eigen beheer konden doen, maar dat bleek al snel geen haalbare piste. “Om heel Nederland te kunnen bedienen, heb je héél wat busjes en koeriers nodig en dat is ongelofelijk kapitaalintensief”, zegt Schoenmaker. “Bovendien zijn wij nog altijd experts in circulaire verpakking, en niet in distributie. Daar is een andere partij veel beter in. Daarom besloten wij onze distributie te outsourcen aan PostNL Food. Die beslissing bleek één van onze grootste groeiversnellers.”
Wij zijn experts in circulaire verpakking, en niet in distributie. Daarom besloten wij onze distributie te outsourcen aan PostNL Food. Die beslissing bleek één van onze grootste groeiversnellers
“Dankzij de samenwerking met PostNL Food kregen wij de kans om landelijk op te schalen. Maar daar was wel flink wat kapitaal voor nodig. Daarom startten we in december vorig jaar een crowdfundingcampagne. Daarmee haalden we 300.000 euro op, hét bedrag voor een landelijke uitrol.”
Dat maakt dat Pieter Pot sinds begin 2020 overal in Nederland verpakkingsvrije boodschappen aan huis bezorgt. Zowel in als buiten de stadscentra. Daar krijgt de start-up ‘sociale hulp’ bij, vertelt Schoemaker: “Onze werkzaamheden, vaak repetitief, zijn heel geschikt voor sociale werkers. Daarbij zijn er heel veel sociale werkplaatsen met gecertificeerde ‘clean rooms’, werkplaatsen waar producten gevuld mogen worden. Dat was voor ons een win-winsituatie: wij dragen sociaal een steentje bij en de sociale werkers helpen ons bij de landelijke uitrol.”
Samenwerken met de grote jongens
Pieter Pot werkt met steeds meer ‘grote namen’ samen. Merken zoals Heinz en Haribo die willen verduurzamen. Opnieuw een win-winsituatie, aldus Schoemaker: “De merken leveren hun producten in ‘bulk’ aan bij ons. Wij zorgen ervoor dat het in de potten en bij de mensen thuis komt. En daarmee kunnen de grote jongens roepen dat zij verduurzamen en wij kunnen onze klanten de bekende merken aanbieden. Mooi toch?”
Inmiddels heeft Pieter Pot een wachtlijst van meer dan 30.000 consumenten. Om die snel te kunnen bedienen, was een kapitaalophaling nodig. Extra financiële middelen om de operatie op te schalen, een nog gebruiksvriendelijkere website te bouwen en om héél veel potten in te kopen, zegt Schoemaker. “Inmiddels hebben wij meer dan honderdduizend potten in omloop. Potten die wij ook allemaal moeten voorfinancieren. Dan praat je meteen over fikse bedragen.”
Wij brengen onze boodschap altijd op een hele positieve manier. Speels en vooral niet met de vinger wijzend
“Daarbij komt wij binnenkort onze eigen pot willen ontwikkelen. Een Pieter Pot die nog gebruiksvriendelijker is, minder ruimte inneemt, lichter in gewicht is en daardoor nog duurzamer in transport. We verwachten die medio 2021 te kunnen presenteren.”
De 2,7 miljoen euro groeikapitaal die de Rotterdamse start-up recent ophaalde, gaat integraal naar bovengenoemde zaken, benadrukt Schoemaker.
Ondernemen in coronatijd
Het geheim achter het succes van Pieter Pot? Dat zit hem volgens Schoemaker in de positieve aanpak. “Wij brengen onze boodschap altijd op een hele positieve manier. Speels en vooral niet met de vinger wijzend. Nee, wij werken juist samen met de grote conservatieve merken omdat wij geloven dat we het samen moeten doen.”
“Daarnaast werkt het momentum in ons voordeel. De consument maakt steeds bewuster duurzame keuzes. En dan heb ik het over de gemiddelde consument, niet over een kleine groep van diehards eco warriors.”
En dan is er nog de coronacrisis, die eveneens bijdraagt aan het succes van Pieter Pot. “De landelijke uitrol van concept landelijk gebeurde viel samen met de uitbraak van het coronavirus. Wat dat betreft, is er voor Pieter Pot geen pre- en post-coronatijdperk. Al kunnen we natuurlijk niet ontkennen dat COVID-19 onze business een gigantische boost heeft gegeven. Online boodschappen doen nam de voorbije maanden een hoge vlucht. En dat werkt uiteraard in ons voordeel.”
De volgende stap: België
In het aankomende jaar ligt de focus van Pieter Pot nog volledig op Nederland, maar de twee founders kijken ook verder in de toekomst. “Als onze groei net zo succesvol is zoals wij het prognotiseren, dan willen we Pieter Pot in 2022 in België lanceren. Dat is voor ons een logische keuze omdat PostNl Food, onze distributeur, ook bij onze zuiderburen bezorgt. Vanuit de Belgische markt is er nu al relatief veel vraag naar ons product. Een vraag waaraan wij maar wat graag willen voldoen.”
Op dit moment voert Nederlandse start-up gesprekken met potentiële partners als Albert Heijn, Picnic en Unilever, met de bedoeling Pieter Pot als eigen merk in de supermarkt te krijgen. “Mijn ultieme droom? Dat over vijf jaar driekwart van de consumenten verpakkingsvrije boodschappen als een serieuze optie ziet”, zegt Schoemaker. “En dat niemand meer zegt: het is te duur of het kost mij te veel moeite.”