Het zijn de mensen op de werkvloer die je bedrijf maken of breken. Het is daarom cruciaal dat er goede werknemers worden gevonden en aangenomen - toch worstelen veel CEO's nog steeds met deze uitdaging. Stephan Bostoen, eigenaar en voormalig CEO van Bostoen NV (1000+ werknemers, €800+ miljoen omzet), helpt nu Belgische bedrijven met deze uitdaging door middel van de purpose recruiting-strategie via zijn adviesbureau Pebble Wave. Lees hieronder hoe hij dit doet en welke resultaten bedrijven kunnen verwachten.

Duurzame bedrijfsgroei begint met het vinden en behouden van de juiste mensen

Bedrijven die nog vertrouwen op traditionele recruitment methodes om talent te vinden zullen grotendeels de concurrentie niet aankunnen. Zonder een goed gedefinieerd doel, zullen de betere werknemers - en ook klanten – namelijk gekaapt worden door concurrenten.

De noodzaak van een duidelijke purpose recruiting-strategie is daarom onvermijdelijk geworden. Hoewel veel CEO's het belang van een goede recruitment strategie voor hun bedrijf wel al erkennen, voelen ze zich vaak overweldigd als het gaat om het uitvoeren ervan. "Bedrijven die een purpose-based recruitment strategie negeren lopen niet alleen veel onbenut potentieel mis – in het ergste geval kunnen ze helemaal niet meer concurreren met de rest," zegt Stephan Bostoen, oprichter van Pebble Wave.

"Om deze reden is een effectieve purpose recruiting-strategie noodzakelijk voor bedrijven om hun marktpositie op de lange termijn te verdedigen en te laten groeien."

"Omdat België in dit opzicht achterloopt op andere landen, zet ik mij persoonlijk in om bedrijven in heel Vlaanderen te helpen bij het ontwikkelen en implementeren van purpose recruiting-strategieën," voegt Stephan Bostoen toe. Pebble Wave ondersteunt met name KMO’s door hen te helpen hun purpose te definiëren en daar een wervingsstrategie ondersteund door AI-technologie omheen te bouwen. Door te focussen op purpose, kunnen bedrijven geholpen worden om sneller betere kandidaten te vinden voor belangrijke vacatures. Dit bespaart zowel tijd als moeite. Stephan Bostoens aanpak maakt gebruik van psychologie en een purpose-gedreven employer branding aanpak zodat er continue betere resultaten gemaakt kunnen worden.

Van Purpose tot de beste kandidaten in de markt: Dit is de ondersteuning die klanten kunnen verwachten

"Het werk met onze klanten begint altijd met een nauwkeurige analyse van hun recruitmentsbehoeften en doelen," legt Stephan Bostoen uit. Op basis van deze op maat gemaakte aanpak biedt Pebble Wave zijn klanten twee samenwerkingsmodellen: "Done-for-you" en "Done-with-you". Bij het "Done-for-you"-model neemt Pebble alle implementatiestappen van de purpose recruiting-strategie over: klanten kunnen zich op die manier focussen op hun core activities, terwijl Pebble Wave een efficiënte recruiting-strategie ontwikkelt en uitvoert om hun vacatures binnen zes tot acht weken in te vullen met de juiste kandidaten.

| Copyright: ALEX KARDOS

Dit proces is opgedeeld in drie hoofdfasen: Eerst werkt Stephan Bostoen direct samen met de CEO van de klant om een diepgaande analyse van hun bedrijfsmodel uit te voeren en het doel van het bedrijf te definiëren. Op basis van dit unieke bedrijfsdoel, de recruitment behoeften en ideale kandidaten persona, ontwerpt het Pebble-team vervolgens een unieke purpose recruiting-strategie om de klant strategisch in de markt te positioneren. De tweede fase omvat de praktische uitvoering van de strategie. Dit betekent het ontwikkelen van een relevante communicatiestijl, het creëren van op maat gemaakte filterprocessen en het ontwerpen van gerichte campagnes. De laatste fase neemt het grootste deel van de totale levertijd in beslag: dit betreft de lancering en continue optimalisatie van de wervingscampagnes totdat de strategie niet alleen werkt, maar ook aantoonbaar kwaliteitskandidaten oplevert die gegarandeerd purpose-gericht zijn met het bedrijf van de klant.

Voor degenen die actief betrokken willen zijn bij het proces, biedt het "Done-with-you"-model een combinatie van advies en implementatie-ondersteuning, waarbij klanten worden getraind in 1-op-1 workshops om zelfstandig hun eigen purpose recruiting-strategieën te ontwerpen en te ontwikkelen. Uiteindelijk profiteren klanten niet alleen van het vinden van de juiste mensen, maar behouden ze ook meer van de juiste werknemers dankzij hun afstemming op het doel van het bedrijf - wat zowel recruitment kosten bespaart als werknemers in het bedrijf houdt.

Gerealiseerde successen en plannen voor de toekomst: wat maakt Pebble speciaal

"Aan de ene kant is het ons doel om onze klanten fundamenteel af te stemmen op hun ware purpose - maar aan de andere kant willen we hen ook de tools geven die ze nodig hebben om op de lange termijn onafhankelijk succesvol te kunnen zijn," benadrukt Stephan Bostoen. Het succes van deze filosofie wordt ook onderstreept door de resultaten van hun klanten: Pebble heeft al talloze bedrijven begeleid met deze unieke purpose-strategie - van het definiëren van het doel tot volledige end-to-end purpose recruiting om de beste kandidaten voor belangrijke klantvacatures te vinden.

Copyright: ALEXKARDOS

Een indrukwekkend voorbeeld hiervan is 2Grow, een agrotechnologiebedrijf dat zich richt op het verbeteren van de efficiëntie van plantengroei voor kwekers in kassen. Door samen te werken met Pebble, konden zij het volgende doel formuleren: "het verbeteren van de groei efficiëntie om de 20% van het aardoppervlak dat voor landbouw wordt gebruikt, te verminderen." Dit heldere doel, gecombineerd met een op maat gemaakte recruitmentstrategie, ontworpen en uitgevoerd door Pebble, stelde hen in staat om meer dan 100 sollicitanten aan te trekken en kandidaten van topkwaliteit te vinden voor vacatures in een nichesector. En dat binnen zes weken, waarbij het bedrijf uiteindelijk 2 uitzonderlijke werknemers aannam die diepgaand waren afgestemd op de visie van 2Grow.

Pebble Wave heeft ook grote plannen voor de toekomst: "We streven er niet alleen naar om de industrie te beïnvloeden, maar om deze te revolutioneren. Ons doel is om een leidende rol te spelen in een wereldwijde purpose-gedreven transformatie door direct samen te werken met CEO's en leiders. Wij zullen hen dan helpen effectievere teams en bedrijven op te bouwen, waarbij we alleen de hoogst mogelijke standaarden stellen," zegt Stephan Bostoen, waarmee hij de ambitie van het bedrijf samenvat.

Ontdek hier meer over de aanpak van Pebble’s purpose recruiting-strategie.