David Muyldermans, CEO & Founding Partner van ProUnity
Geen enkel Belgisch technologiebedrijf groeide vorig jaar sneller dan ProUnity. Het digitale platform dat het inhuren van externe medewerkers centraliseert en automatiseert, trok zich niets aan van COVID-19 en liet absolute recordcijfers optekenen. Extra straf: de Brusselse scale-up won dit jaar Deloitte’s Technology Fast 50 puur op binnenlandse klanten, want de internationale veroveringstocht start pas in 2021. Oprichter David Muyldermans blijft er zijn eigen, nuchtere zelf bij. “We gaan niet in zak en as zitten bij een tegenslag en we gaan ook niet zweven bij een bekroning. Al mag je er zeker van zijn dat we met deze award gaan uitpakken bij buitenlandse bedrijven”, aldus de trotse eindlaureaat.
Voornemen voor 2021: meer vieren
Ze hebben het bij Deloitte een paar keer moeten narekenen, maar het klopte wel degelijk: ProUnity groeide op vier jaar tijd met zomaar even 82.677 procent! De Brusselse scale-up tilt het begrip ‘exponentiële groei’ naar een nieuw niveau. Dat verdient wel een feestje. “We hebben wel een paar flessen champagne opengetrokken toen we het nieuws kregen dat we dit jaar de Fast 50 ranking aanvoeren”, zegt ProUnity-oprichter David Muyldermans. “Laat dat ook meteen mijn belangrijkste voornemen voor het komende jaar zijn: onze successen wat vaker vieren. Af en toe eens stilstaan bij wat we al bereikt hebben en bij het onwaarschijnlijk mooie verhaal dat we hier aan het schrijven zijn. Dat doen we te weinig. Het moet altijd maar vooruitgaan. We zijn vanaf dag één beginnen groeien en zijn eigenlijk nooit meer gestopt. Werkelijk geen seconde hebben we stilgestaan!”
“We monitoren onze groei natuurlijk wel, maar het is nooit een doel op zich geweest om elk jaar zoveel procent te groeien. We zijn op het juiste moment gestart met ProUnity. We hebben natuurlijk ook een goed product, maar dan nog moet je een momentum hebben. Er zijn genoeg fantastische producten die nooit een succes worden omdat ze te vroeg of te laat op de markt kwamen. We vullen duidelijk een nood en een behoefte op de markt in. Bedrijven werken niet alleen steeds vaker met externe mensen. Ze gaan dat hele proces van zoeken, selecteren en inhuren ook steeds vaker digitaliseren en automatiseren om het efficiënter te maken.”
Van war for talent naar digitalisering
Onze economie heeft het grootste crisisjaar in decennia achter de rug. Maar op ProUnity heeft COVID-19 geen vat gekregen, zegt Muyldermans. “Pas op, ik was heel ongerust toen we in lockdown gingen en er een enorme economische crisis aan zat te komen. Vandaag ben ik nog altijd op mijn hoede. Maar we hebben een stabiel jaar kunnen draaien.”
“Voor de coronacrisis was de war for talent uitdaging nummer één in onze wereld. Bijna van de ene dag op de andere is dat gekeerd en zijn kostenbesparing, transparantie en decentrale processen de belangrijkste uitdagingen geworden. COVID-19 was voor veel bedrijven een luide wake-upcall om hun HR-processen in sneltempo te digitaliseren. En laat dat nu net onze core business zijn.”
Deze crisis heeft nog eens getoond wat ik als CEO elke dag ondervind: dat het moeilijk en moeilijker wordt voor bedrijven om nog vooruit te kijken en te plannen. Alles is onzeker
“Deze crisis heeft nog eens getoond wat ik als CEO elke dag ondervind: dat het moeilijk en moeilijker wordt voor bedrijven om nog vooruit te kijken en te plannen. Alles is onzeker. Ik prees me het voorbije jaar gelukkig dat ik al even meedraai. Ik heb in de wereld van projectimplementatie en staffing gewerkt en ProUnity is ook niet het eerste bedrijf dat ik oprichtte.”
“Mijn eerste ondernemingen waren eerder spielereien, dit is het echte werk. Maar het zorgt er wel voor dat ik beter kan relativeren, zowel de successen als de tegenslagen. Ik heb de dotcomcrisis van 2000 meegemaakt, alsook de financiële crisis van 2008-2009. Ik ga nu niet zweven door deze award, maar ik ga ook niet in zak en as zitten als het volgend jaar even wat minder zou gaan.”
Altijd in beweging blijven
Muyldermans merkt dat de explosieve groei van ProUnity het bedrijf voor nieuwe uitdagingen plaatst. “We komen in een nieuwe groeifase en we moeten onze organisatie naar een nieuw maturiteitsniveau brengen. Als start-up en scale-up heb je nog niet veel processen en procedures. Dat geeft je een voordeel op grote bedrijven: je bent wendbaarder, je kan veel sneller schakelen en innoveren. Maar met de groeiversnelling die wij nu meemaken, kan je niet anders dan structuur in je organisatie slijpen.”
“We moeten ook voortdurend in beweging blijven. Ons product lééft. Software die niet evolueert, die gaat achteruit. We moeten ons bedrijf en ons product voortdurend blijven vernieuwen en verbeteren. Nooit stil blijven staan. Daarvoor moet je heel goed luisteren naar de markt. Je moet weten wat je klanten nodig hebben en je digitale oplossingen voortdurend finetunen. Dat brengt voor mij ook een persoonlijke uitdaging met zich mee. Ik kan als CEO onmogelijk alle rollen zelf invullen – dat heb ik met vallen en opstaan moeten leren – maar ik wil mijn vinger absoluut aan de pols blijven houden. Ik wil niet uit tweede of derde hand feedback van onze klanten krijgen, ik wil zélf op het terrein aanwezig zijn.”
Het jaar van de internationale doorbraak
Wat de prestatie van ProUnity extra straf maakt, is dat de scale-up het snelst groeiende technologiebedrijf van België is geworden puur op binnenlandse klanten. 2021 wordt het jaar van (het begin van) de internationale doorbraak, zegt Muyldermans. “Je moet je aanpassen aan een nieuwe taal, een nieuwe cultuur, nieuwe regels en procedures. We zijn een technologisch bedrijf, maar wat wij doen is mensenwerk. De kwaliteit moet even hoog liggen als in België, daar sluit ik geen compromissen over. Voetjes op de grond: eerst zien dat we de grote contracten die we dit jaar gewonnen hebben, kunnen implementeren en goed beheren.”
We zijn een technologisch bedrijf, maar wat wij doen is mensenwerk
“Ik ben waarschijnlijk een atypische CEO. Wil ik naar het buitenland trekken? Natuurlijk. Wil ik de VS veroveren? Natuurlijk. Wil ik artificiële intelligentie in ons platform integreren? Natuurlijk. Maar er is een verschil tussen de theorie en de realiteit. Al die ambities vragen heel veel effort én heel veel kapitaal. Ik wil niet tegen de sterren op cash verbranden. Sommigen zullen ons misschien conservatief vinden, maar we hebben met ProUnity nog maar twee miljoen euro extern kapitaal moeten ophalen. Ik ben daar trots op. Je kunt een euro maar één keer uitgeven, dat principe zit er heel diep ingebakken bij ons. Ik wil een duurzaam bedrijf uitbouwen, en kijk in de eerste plaats naar de lange termijn. Dus naar het buitenland? Ja, graag, maar dan wel om het van de eerste keer goed te doen.”
“De Fast 50 zal ons daar zeker bij helpen. Deloitte is een naam die klinkt als als een klok, de Fast 50 ranking is een internationaal begrip in de techwereld. Deze award gaat deuren openen die anders gesloten zouden blijven. Wij werken vooral voor grote bedrijven. Maar grote bedrijven werken graag samen met andere grote bedrijven, met stabiele en betrouwbare ondernemingen. De Fast 50 is een kwaliteitslabel, het maakt van ProUnity een stabiel en betrouwbaar bedrijf. Reken dus maar dat we gaan uitpakken met die eerste plaats”, aldus Muyldermans.