Hij is amper 21 jaar oud, maar Hassan Al Hilou, wiens boek ‘Ik ben Hassan - Ondernemer van mijn eigen leven’ eerder dit jaar verscheen, heeft er al een indrukwekkend parcours op zitten. De Molenbekenaar is veelgevraagd expert op vlak van de impact van diversiteit en inclusie op organisaties groot en klein. “Maar noem me vooral niet die jonge ondernemer met migratieroots die het heeft gemaakt”, benadrukt hij in de nieuwste aflevering van Techmag.
Financieel arm, maar liefderijk
Als jonge knaap sliep Hassan Al Hilou op de grond in een kleine ruimte vol schimmel. “Ja, ik heb flink wat miserie gekend in mijn kindertijd”, vertelt hij eerlijk. “Maar hoewel ik ben opgegroeid in financiële armoede, heb ik qua liefde enkel rijkdom gekend. Misschien is het daarom wel gelukt om mijn ellende om te buigen naar opportuniteiten. Ik heb mezelf echt moeten aanleren om mijn eigen kansen te creëren. Op mijn eigen maat, natuurlijk. Tijdens de zomervakantie bracht ik urenlang door in de bibliotheek, waar ik zoveel kennis kon opdoen als ik wenste.”
Volgens de sympathieke Brusselaar heeft elke Europeaan ongelooflijk veel kansen. Al beseft hij wel dat de omgeving waarin iemand opgroeit bepalend is voor het benutten daarvan. Met A Seat At The Table, dat Al Hilou samen met sociaal ondernemer Youssef Kobo oprichtte, brengt hij minder kansrijke jongeren tussen 15 en 35 jaar in contact met toplui uit de bedrijfs- en politieke wereld.
“Afgelopen jaren heb ik hard gewerkt aan het uitbouwen van een kwalitatief netwerk. Dat wil ik continu gebruiken om anderen naar een hoger niveau te tillen. Want België kent 1 miljoen ondernemingsnummers, maar 11 miljoen ondernemers”, zegt hij vol overtuiging.
De PTS shift
Als jonge zelfstandige helpt Al Hilou bedrijven en politieke instellingen met het neerzetten van een inclusief en divers beleid. Zowel intern als extern. Al heeft hij zijn focus afgelopen jaren verruimd naar ‘menselijk kapitaal benutten’. “We bevinden ons op een PTS kruispunt”, licht hij toe. “Met de P van People binnen een diverse samenleving, de T van Technology om datagedreven beslissingen te maken en S van society, om rekening te houden met de veranderende maatschappij. Volgens die driehoek help ik bedrijven om menselijker te worden op gebied van medewerkers én klanten.”
Het lijkt banaal, maar als je veel dingen in beweging zet op een microschaal, komt de impact op een gegeven moment ook op macroniveau
Al Hilou stipt aan dat we het belang ervan nog te veel onderschatten. “Doorheen mijn jeugd heb ik aan den lijve ondervonden dat liefde ons allemaal rijk maakt. Maar helaas durven we die in een polariserende en verdeelde samenleving niet meer te tonen. Dat is jammer, want menselijk kapitaal leidt tot meer groei.”
“Ik herinner me hoe ik samen met een aantal andere ondernemers enkele jaren geleden in Cuba was voor professionele doeleinden, en dat we elke ochtend koffie kregen van een hele opgewekte dame. Zij gaf ieder van ons een knuffel, en weet je wat? Dat gaf ons eindeloos veel energie om het beste van onszelf te geven.”
“Het lijkt banaal, maar als je veel dingen in beweging zet op een microschaal, komt de impact op een gegeven moment ook op macroniveau. Die boodschap komt trouwens ook terug in mijn boek. Ik kreeg onlangs een berichtje van iemand die ‘Ik ben Hassan’ in één ruk heeft uitgelezen. Niet zozeer omdat mijn verhaal hen inspireert, maar vooral omdat ze er zelf energie uit putten. Daarvoor doe ik het.”
Benieuwd naar meer? Abonneer je op het Techmag YouTube-kanaal en mis geen enkel ondernemersverhaal!