Thomas Joos, CEO Hypernova
Toen in maart duidelijk werd dat er een lockdown ging komen ten gevolge van het coronavirus, zat Thomas Joos, CEO van Hypernova, zoals zoveel andere ondernemers met de handen in het haar. “Duizend-en-een vragen schoten door mijn hoofd. Een crisis van deze schaal hadden we nog niet eerder meegemaakt, maar ik wilde vooral niet bij de pakken blijven zitten.” Hij ontwikkelde een praktische template, om collega-ondernemers te helpen met het uitwerken van hun strijdplan voor tijdens én zeker ook na de crisis. “We zijn allemaal in een nieuwe realiteit gekatapulteerd. Bedrijven moeten vechten voor wat ze waard zijn. Die strijd kunnen ze maar beter vandaag al aangaan, want overwinnen doe je niet per ongeluk. Dat doe je met een degelijk plan.”
Plannen in de vuilbak?
De groeiverwachtingen die Hypernova had en hun businessplan, leken bij het uitbreken van het coronavirus en de door de overheid opgelegde maatregelen klaar om in de vuilbak te belanden. “Een crisis van deze schaal hadden we nog niet eerder meegemaakt, maar we wilden vooral niet bij de pakken blijven zitten”, benadrukt Thomas Joos. “We hadden een strijdplan nodig om daadkrachtig te anticiperen en reageren in deze bijzondere tijden.”
Daar ging de nodige research en babbels met andere ondernemers aan vooraf. “Ik had daar echt nood aan en trok me op aan de strijdvaardigheid van anderen. Na een tijdje zag ik een patroon in alle praktische tips, en ontwikkelde ik een helikopterzicht op alle aspecten van de situatie”, vertelt Joos. “Op basis van al die verzamelde input kon ik een goed onderbouwd strijdplan in elkaar boksen.”
“Maar we dachten ook verder. Als wij hiermee in de knoop lagen als business consultants, dan zijn er zeker ook anderen die zoeken naar hoe ze daar goed mee kunnen omgaan. Dus besloten we het strijdplan als gratis template en structurele tool aan te bieden.”
Daadkrachtig anticiperen en reageren
Ondertussen zette Thomas Joos al meer dan honderden ondernemers aan het werk met hun strijdplan. Hij sloeg daarvoor de handen in elkaar met Work Smarter, het platform van de Gentse scale-up Teamleader dat ondernemers inspireert en connecteert.
“Ik ken oprichter en CEO Jeroen De Wit al een hele tijd. Ik merkte dat de missie van Work Smarter heel dicht aanleunt bij die van ons: ondernemers helpen om deze crisis te trotseren. Al snel besliste ik om mee onze schouders onder het platform te zetten.”
De missie van Work Smarter leunt heel dicht aan bij die van ons: ondernemers helpen om deze crisis te trotseren
“De opstartfase stond in teken van remote working en crisiscommunicatie. Vandaag zetten we vooral in op strategisch vooruitkijken en je business klaarzetten voor de komende maanden. Het Hypernova Strijdplan is een vaste rubriek en daar ben ik best trots op.”
“We lanceren binnenkort ook een nieuwe reeks artikels & webinars rond topics zoals marketing, business development, public relations en leiderschap. En met onze gloednieuwe podcast gunnen strijdvaardige ondernemers je een kijk achter de schermen.”
Laat corona je business niet bepalen
Tijdens alle gesprekken en webinars met ondernemers uit verschillende sectoren vielen Joos vijf zaken op. Die lessons learned deelt hij graag, zodat ondernemers er rekening mee kunnen houden als ze de situatie specifiek voor hun bedrijf aanpakken.
1. Niet iedereen zit op dezelfde snelheid
Eén van de zaken die Joos opvielen tijdens de recente webinars, was dat veel ondernemers geschrokken waren en dat die angst hen verlamde. Dat ze een positieve boost nodig hebben om de stress te laten wegebben. “Niet iedereen heeft dezelfde snelheid van aanpak. Elk bedrijf is ook afhankelijk van zijn doelgroep. Ondernemingen die inzetten op bedrijfskritische processen hebben minder omzetverlies dan creatieve dienstverleners waar soms meer dan de helft van de projecten on hold wordt gezet. Weet je, iedereen gaat de impact op een of andere manier voelen. De vraag is enkel hoe snel.”
2. De levenslijn simulator blijkt een constructief evenwichtsinstrument
Het is cruciaal om te weten hoelang je bedrijf het nog kan volhouden zonder extra inkomsten. “Onze levenslijn simulator blijkt voor vele ondernemers een constructief evenwichtsinstrument waarmee ze gemakkelijk kunnen bepalen welke kosten ze wel of niet maken. De tool simuleert meerdere scenario's en helpt je evalueren in welke realiteit je momenteel zit: best, middle & worst case.”
“Bij Hypernova bespreken we elke maandag onze eigen levenslijn. Het helpt om te zien welke investeringen je eventueel kan doen. Het geeft een spiegel en vermindert vaak de stress, heb ik gemerkt bij andere ondernemers en mezelf.”
3. Denken en werken in verschillende scenario’s vraagt veel mentale energie
Het is belangrijk om te aanvaarden dat je de toekomst niet kan voorspellen. Velen hangen vast aan hun eigen assumpties, of die nu positief of negatief zijn, en willen die bevestigd zien. “Ikzelf dacht eerder sceptisch terwijl mijn co-founder optimistisch naar de mogelijkheden keek. In verschillende scenario's denken en werken vraagt veel mentale energie en overleg.”
Ik merk dat het niet gemakkelijk is voor ondernemers om hun eigen assumpties los te laten. Toch kunnen ze niet anders, want de kans dat je de toekomst verkeerd inschat, is groot
“Ik merk dat het niet gemakkelijk is voor ondernemers om hun eigen assumpties los te laten. Toch kunnen ze niet anders, want de kans dat je de toekomst verkeerd inschat, is groot. Je denkt best in verschillende scenario’s: optimistisch, voorzichtig en worst case. Dit vraagt mentale energie en doe je niet snel tussen de soep en de patatten. Ik adviseer iedereen om wekelijks de realiteit af te toetsen aan de prognoses.”
4. Velen hebben angst om te bellen of net opdringerig over te komen
Daarnaast moet je ook durven de strijd aan te gaan. Veel ondernemers willen geen contact opnemen omdat ze het niet gepast vinden. Anderen gaan dan net weer hun aanbod opdringen en ongepast reageren.
“Mijn tip? Luister naar hen. Wees empathisch en nieuwsgierig. Informeer naar hun huidige context en waar ze mee bezig zijn. Of er zaken zijn die je kan doen om te helpen? Luister naar wat er leeft in plaats van een automatische marketingmail te sturen. Wacht geduldig af tot ze de vraag ook aan jou stellen en ga in dialoog. Zo investeer je in je relatie en dring je jezelf niet op.”
“Meer dan ooit staat customer centricity centraal. Je kan je ongelofelijk onderscheiden door er effectief voor hen te zijn, in plaats van tot vervelens toe gewoon te zeggen dat je voor hen klaarstaat”, benadrukt Joos.
5. Veel ondernemers zijn strijdvaardig en denken out of the box
Een andere lesson learned rond Post Corona Problemen, of moeilijkheden die ontstaan door deze situatie, is dat veel ondernemers strijdvaardig zijn en out of the box denken. “Het is heel inspirerend om te zien hoeveel creativiteit en solidariteit er ontstaat. Velen zeggen me dat ze nu eindelijk tijd hebben om eens terug van een wit blad te beginnen.”
Blijven ondernemen
“Als je nu compleet stilvalt of onderduikt, heb je een groot probleem”, benadrukt Joos. “Er is ongelofelijk veel nood aan verbinding en ondersteuning. Als merk moet je net naar buiten te komen in plaats van af te wachten tot het ‘normale’ leven weer op gang komt. Bezorg je klanten voldoende informatie en inspiratie. Webinars zitten bijvoorbeeld in de lift: mensen zoeken naar leiderschap en perspectief.”
“Dit is een ongelooflijke opportuniteit om je als bedrijf of merk te onderscheiden. Laat je met andere woorden niet verlammen en denk in verschillende toekomstscenario’s voor je bedrijf. Durf vooruitdenken en onthoud: overwinnen doe je niet per ongeluk.”