Wie ondertussen nog niet van Pinterest gehoord heeft .. euhm, heeft geen internet? Pinterest is momenteel de "hottest startup" en kent een groei die stilaan de snelle groei van Facebook, een aantal jaren geleden, overtreft.
"connect everyone in the world through the things they find interesting"
Dat is waar het bij Pinterest om draait, mensen met elkaar in verbinding brengen via dat wat ze interessant vinden. Net zoals Facebook, Google en Twitter een werkwoord werden, zo evolueert het nu ook met Pinterest. Je kan een foto pinnen en pins van anderen repinnen.
Maar hoe is het bedrijf, het idee en het succes ontstaan?
Startup Story
Co-Founders Ben Silbermann en Paul Sciarra begonnen met een paar developers aan de ontwikkeling van Pinterest in December 2009. In maart 2010 ging de eerste Beta-versie online. Op hun blog vind je posts van die periode terug en zie je dat foto's toen nog moesten gemaild worden naar Pinterest. Het onderwerp van je email was de titel van de pin, de inhoud was de beschrijving.
Door hevige inspanningen van Ben Silbermann waren er tegen de zomer 2010 een goeie 10.000 users. En die hevige inspanningen mag je letterlijk nemen. Zo stuurde hij zijn mobiel nummer door in elke communicatie naar users en sprak hij zelfs regelmatig af met nieuwe users om persoonlijk contact te verkrijgen. Straf.
Eerste investeringsronde: Series A
Ondertussen zijn we begin 2011. In een eerste investeringsronde, geleid door Jeremy Levine van Bessemer Venture Partners (ook gekend van hun rol in de groei bij Linkedin, Staples, Skype, …). In totaal haalden ze in Series A 10 miljoen dollar op.
Ondanks dat bedrag beslisten de Pinteresters om tot de zomer datzelfde jaar in een klein appartementje te blijven in Iowa. Het persoonlijk afspreken en - ondanks een grote kapitaal injectie toch "simpel" blijven - is voor mij het bewijs van een gedreven startup die het doet voor de passie van het internetondernemen en niet voor het geld.
En dat heeft opgeleverd
Want in augustus 2011 (een half jaartje na Series A) werd Pinterest opgenomen in de "50 Best Websites of 2011"-lijst van Time Magazine. Remember, we zijn nu slechts anderhalf jaar na de eerste lijntjes code.
Tweede investeringsronde: Series B
Slechts twee maanden later (10 maanden na Series A) werd er een tweede investeringsronde geleid door Andreessen Horowitz, die de waarde van Pinterest op 200 miljoen dollar schatte. Bij die ronde haalden ze bijna 40 miljoen dollar op. En dat was voor Pinterest de finale boost die ze nodig hadden om op te klimmen tot de top van de "social berg". In december 2011 behoorden ze namelijk tot de Top 10 Social Networks. Ondanks de discussies die de kop opstaken, waarbij door sommige bronnen beweerd werd dat Pinterest al miljoenen binnenhaalde aan inkomsten maar dat verborgen hield. Op dat sappige stukje van het verhaal kom ik wat verder terug.
En hoe zit het ondertussen met bezoekers en users?
Momenteel surfen dagelijks een goeie 12 miljoen mensen naar Pinterest, wat hen dus de 10de meest bezochte social network maakt ter wereld. Weet dat ze in juni 2011 'slechts' 200.000 bezoekers aantrokken. Dat is een stijging van - houd u vast - 6.000% op minder dan 1 jaar tijd. Vooral wanneer je ermee rekening houdt dat het momenteel nog altijd invitation-based is, moet je toegeven dat dit heel indrukwekkend is. Het zijn gelijkaardige cijfers als bij Facebook tijdens hun sterkste groeifase.
Helaas willen de founders niets lossen over het exacte aantal users of pins, maar wel dat er dagelijks 1.36 miljoen users inloggen. Via Facebook is ook geweten dat ongeveer 3 miljoen Facebookers een Pinterest account hebben geïntegreerd in hun profiel. Dat zegt ons toch al iets. (wie hier exactere cijfers over heeft, laat het ons gerust weten!)
Dankzij al deze successen werd Pinterest onlangs benoemd tot "Best New Startup in 2011" door TechCrunch, wat toch wel voor veel startups een natte droom is.
Breaking news: Co-Founder Paul Sciarra trapt het af!
De reden is niet helemaal duidelijk, al valt het wel op dat Sciarra de laatste 6 weken niet zo actief was bij Pinterest en dat hij zelfs voor die periode niet gebruik maakte van zijn eigen Pinterest account. In één interview op een Amerikaanse zender gaf hij de indruk dat hij liever de thrill heeft van iets nieuw starten, dan zijn energie investeert in de verdere uitbouw van iets.
Of dit ook zo is, valt te betwijfelen, want gisteren - 3 april - werd bekend gemaakt dat hij het team bij Venture Capitalist Andreessen Horrowitz vervoegt als EIR (Entrepreneur in Residence). En ja, dat is diezelfde VC die de tweede investeringsronde voor Pinterest heeft geleid. Sciarra's taak als EIR is om het schip te helpen sturen richting huge startups in wording.
Tot zover hun geschiedenis, tijd voor een andere vraag.
Hoe komt het dat Pinterest zo succesvol is?
Hoewel het grootste deel van de Pinterest users vrouwen zijn, begint het publiek alsmaar breder te worden. Waarom vrouwen? Omdat het voor velen lijkt op shoppen. Ik leg uit: Bij Pinterest creëer je een eigen categorie (Board) en zet daar foto's in (pins), foto's van bijvoorbeeld schoenen die je graag wil kopen of net hebt gekocht, of een mooie gevel van een winkel of een huis, ... Aangezien er voor vrouwen veel meer mogelijke onderwerpen zijn om te pinnen en aangezien vrouwen ook meer geïnteresseerd zijn in welke schoenen de buurvrouw heeft gekocht, was dat het eerste en belangrijkste publiek. Ondertussen zijn er al zoveel mogelijkheden bij Pinterest (bv het pinnen van foto's op sites), dat er ook meer interesse komt van bij de heren.
Maar daar wordt al één reden aangehaald voor het succes van Pinterest: het voelt aan alsof je aan het shoppen bent. Webshops maken er dan ook een account aan en zetten er hun meest aantrekkelijke producten op. Maar ook de pins van 'gewone' users zijn voor velen een inspiratie voor wat ze willen kopen of waar ze van dromen.
Even terzijde: De discussie ontstaat nu ook rond de theorie van "early adopters". Men stelt zich de vraag: is de tijd dat bepaalde apps of sites eerst door techies opgenomen worden en dan pas door het bredere publiek voorbij? Aangezien hier vrouwen tussen 30-45j, die weinig of niets met technologie te maken hebben, de 'early adopters' waren. Dit zou voor nieuwe startups betekenen dat ze die eerste groep met dikwijls strenge en technisch kritische users kunnen overslaan en zich onmiddellijk kunnen richten op het publiek waar ze het meest in geïnteresseerd zijn.
De content IS de navigatie
Op TechCrunch stond het mooi geformuleerd: "Unlike Facebook, Pinterest has a lot less visible plumbing making it all work." En dat is een sterk argument. Bij Facebook heb je de ads, buttons bovenaan, navigatie links (die trouwens alsmaar slordiger wordt), ... Bij Pinterest is de content ook de navigatie. Je klikt van de ene foto naar de andere en hebt weinig andere buttons of menu's nodig om je weg te vinden.
Het gaat niet om mensen maar om beelden en emoties
Geen uren verspillen aan het updaten van je werkgever, je relatiestatus, je interesses, ... De profielen zelf zijn bij Pinterest maar een bijzaak. Het gaat dus niet zozeer om vrienden, maar om interesses. Daarbij komt dat je zo ook gefilterde informatie krijgt, waar je snel over kan scannen. Foto's zijn makkelijker en sneller te verteren dan stukken tekst in status updates. Het gaat ook niet meer om wat mensen doen, maar om wat ze zien, wat ze beleven en hoe ze het beleven.
Iemand zoeken op Pinterest bevestigt dit. Tik eens een naam in, je krijgt eerst Pins, dan Boards en dan pas People.
Geen vluchtige content
Op Twitter en Facebook verdwijnt de content die je deelt met je netwerk. Door het systeem van timelines kan je geniale filmpje na een paar dagen op facebook en na een paar minuten op Twitter alweer volledig vergeten zijn. Dat is anders op Pinterest.
Alles wat je deelt met je netwerk, blijft ook in op je boards gepind. Je kan dus een verzameling maken van wat je interessant vindt en die verzameling langzamerhand opbouwen.
Ook voor brands en bepaalde beroepen biedt dit heel wat voordelen. Denk maar aan Graphic Designers, Pinterest biedt voor hen een heel simpele, slimme en goedkope (aja, 't is gratis) tool om een portfolio op te bouwen. Het werk wordt sneller verspreid aangezien men daar op zoek is naar mooie beelden, terwijl je op websites waar je portfolio's kan maken (of met eigen gemaakte portfolio's) moet rekenen op bezoekers en op de bereidheid van die bezoekers om je werk te delen op een netwerk dat er niet speciaal is op voorzien.
Voor brands net hetzelfde. Je kan snel je beste, mooiste producten etaleren en doorlinken naar de pagina waar het kan gekocht worden (of gewoon meer info als het niet gaat over webshops).
Even terzijde: Dat laatste puntje werpt opnieuw een discussie op. Namelijk: is Pinterest werkelijk interessant voor brands? Men merkt dat accounts veel minder snel gevolgd worden op Pinterest. Er wordt veel gepind, gerepind en geliked, maar de originele poster wordt niet zo snel gevolgd. Dat zorgt voor extra inspanningen om een degelijke fanbase op te bouwen. Een tweede punt is dat brands die geen visuele producten er ook niet zoveel kunnen doen. Webshops of grotere merken met fysieke producten - die er liefst nog eens super uitzien - hebben een veel groter voordeel. Dienstverleners en verkopers van niet-esthetische producten (werktuigen, onderdelen van machines, ...) kunnen wel creatief zijn en foto's pinnen van grappige, mooie of pakkende situaties die iets met de dienst of het product te maken hebben.
Pin-It Button
In al mijn research over Pinterest (en daar zijn toch heel wat uren in gekropen) kwam ik nergens de "Pin-It" button tegen als onderdeel van de succesformule. Wat ik persoonlijk bizar vind, want laat dat nu net één van de features zijn die mij het meest aantrekt.
Eerst en vooral: wat is de Pin-It button? Een button die je heel snel en simpel kan installeren tussen je bookmarks of toolbars. Zie je dus ergens een leuke foto, klik je op de button en krijg je een overzicht met de (deelbare) foto's op die pagina. Je selecteert de gewenste foto, duidt aan op welke board, voegt er een korte description aan toe en done.
Dus tot nu toe waren social networks afhankelijk van de sites zelf. Voegen ze een button naar dat netwerk toe, super, doen ze dat niet, pech. Pinterest heeft hier dus een simpele en effectieve oplossing voor bedacht.
Pinterest VS. Tumblr
Toen we gisteren deze SUCCESS STORY aankondigden op onze Facebook-page, was er iemand die de vraag stelde waarom Pinterest wel zo hard doorbreekt en Tumblr niet. Dus heb ik beslist hier gelijk direct een antwoord te geven ;-)
Eerst en vooral is Tumblr niet echt doorgebroken in België (Europa), maar in de States is dit nog altijd vrij huge. Kijk bv naar de social networks die beschikbaar zijn voor Instagram op Android: Twitter, Facebook, Tumblr en Foursquare (Pinterest staat er dus (nog) niet bij, Tumblr wel).
Maar inderdaad, Pinterest lijkt veel sneller te groeien en laat Tumblr een beetje verweesd achter. Daar zijn verschillende redenen voor:
- Tumblr blijft een soort blog. Foto met zoveel tekst als je wil. De focus ligt dus nog het meest op de persoon en op de tekst bij de foto.
- Aangepaste profile pages. Dit was wellicht een feature waar Tumblr trots op was, maar Pinterest bewijst dat dit niet nodig is. Op Tumblr kan je dus je eigen profiel volledig aanpassen, zelfs de stijl en de kleur, wat het nog meer op een blog doet lijken. Ik vind zelfs dat dit wat verwarrend overkomt. Je hebt niet echt het gevoel dat je op één netwerk bent, maar rondsurft van de ene Blogger.com-achtige pagina naar de andere.
- Het "timeline-systeem" blijft. Oudere content blijft ook hier naar beneden gaan.
- Pinterest is veel simpeler en strakker. Weinig extra info, tekst en knoppen, behalve de foto's zelf.
- Gebruiksgemak dankzij de "Pin It" button.
Conclusie: dankzij het gebruiksgemak, de simpliciteit en het strakke van Pinterest, raakt Pinterest nu al verder dan Tumblr ooit zal doen. (Pinterest staat in de top10 grootste social networks - OK, op n°10 wel maar snel stijgend - Tumblr staat niet in die lijst...)
Hoe verdienen ze geld?
Dit is een vrij delicaat onderwerp bij Pinterest, want ook hier bestaat veel discussie rond. Als Pinterest user merk je helemaal niets van commerciële activiteiten. Geen ads, geen mailings, niets. Dus zijn er heel wat die beweren dat Pinterest nog afwacht en achter de schermen verschillende pistes uitwerkt. Zo zouden speciale brandpages een mogelijkheid zijn, interne shops, "slimme" advertenties, ... Maar er is meer.
Heel wat experts beweren dat het bedrijf Skimlinks in Londen verantwoordelijk is voor affiliate links, verweven doorheen heel Pinterest. Dat wil zeggen dat webshops en retailers foto's plaatsen op hun account. Wanneer er doorgeklikt wordt naar de pagina op die shop, zou dit dus met een affiliate link via Skimlinks gaan. Bij een aankoop krijgt Pinterest dan iets meer dan 3.5% van het besteedde bedrag.
Persoonlijk heb ik hier zelf geen probleem mee, maar enkele invloedrijke users vinden dit een vorm van bedrog en voelen zich gebruikt (alsof Facebook en Google niet foefelen). Misschien zijn ze vooral ontgoocheld doordat Pinterest hier zo mysterieus over doet. Want zowel Skimlinks als Pinterest geven die werking toe, maar Pinterest beweerde op een bepaald moment dat het ging om een tijdelijke test.
Volgens een berekening door TechCrunch zou Pinterest hier makkelijk een 50 miljoen dollar mee kunnen verdienen op jaarbasis. En dat is waarschijnlijk de reden van de onduidelijkheid aan Pinterest's kant. Want hebben ze die investeringen waar we het eerder over hadden, dan nodig om te groeien?
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, maar hoe dan ook, voor mij verandert dit niets aan mijn mening over Pinterest: een handig, slim en interessant sociaal netwerk. En als we geen last hebben van hun commerciële doelen, waarom dan klagen? Liever onwetend een affiliate link aanklikken, wanneer ik sowieso van plan ben dat item te kopen, dan om de oren geslagen worden met ads, zoals aan het begin van de meeste Youtube-filmpjes.
Trendversneller: van search naar discovery + Content Curation
Hiermee sluit ik af. Ik zou hier een hele uitleg kunnen geven over hoe het internet chaotisch is, we verdrinken in informatie en we constant op zoek zijn naar een handige manier om structuur te vinden. Maar dat weten we ondertussen allemaal.
Het punt is dat er een nieuwe trend opkomt: van search naar discovery. Dat wil zeggen dat mensen meer en meer dingen willen ontdekken dan er zelf achter te zoeken. Stel dat ik een blauwe sporttas wil kopen, dan kan ik googlen tot ik er één vind. Maar hoe weet ik zeker dat een ander kleur me niet beter zou bevallen? Misschien kom ik op een veel betere keuze door wat rond te zoeken op Pinterest accounts van mensen die veel bezig zijn met sport?
Content Curation
Content curation betekent dat men - door de overvloed aan informatie - via de sociale netwerken een curator is der digitale objecten. Je scant content, bepaalt wat je naderbij wil bekijken en selecteert daaruit elementen die je wil delen of houden.
Vergelijk het met een museum waar ook een curator aanwezig is. Volgens het principe bij Twitter en Facebook zou de curator stukken kunst binnenhalen in het museum, ze tentoonstellen en een paar uur later vervangen door een ander stuk. Er zijn dan ook slechts enkele objecten zichtbaar. Met het principe bij Pinterest zou de curator een alsmaar groter museum uitbouwen en de objecten in thema-ruimtes blijven tentoonstellen.
Oh, how pinteresting
Ziezo, ne hele boterham. Mocht je nog niet verzadigd zijn, kan je op TechCrunch een soort verhaallijn volgen, want het laatste is over Pinterest ongetwijfeld nog niet gezegd.
Laat ons op redactie@bloovi.be of via @bloovi gerust weten over welke startup je graag nog een success story zou lezen ;-)