“Samenwerken in plaats van concurreren” is een mantra bij Twitter. Deze denkwijze willen ze nu ook toepassen bij het integreren van e-commerce in het micro-blog platform. Het verwachte resultaat voor Twitter is een verdubbeling van omzet. Is het interessant voor de modale e-commerçant?
Het is Nathan Hubbard – eerder de CEO bij Ticketmaster – die als Head of Commerce voor de extra omzet zal zorgen bij Twitter. Hoe? Door bedrijven die aan e-commerce doen, meer en betere tools aan te bieden om hun producten en diensten via Twitter aan te bieden. Het is nog onduidelijk wanneer de tools voor het brede publiek beschikbaar worden. Wel kondigen ze aan dat ze hiermee de omzet willen verdubbelen van iets meer dan 500 miljoen dollar in 2013 naar ongeveer 1 miljard dollar in 2014. De enige inkomsten komen nu vooral via adverteerders.
Partnerships met webshops en payment providers staan centraal
Twitter wil niet concurreren met payment services en al zeker niet met webshops. Net zoals ze nu al heel vaak via samenwerkingen te werk gaan en weinig zelf ontwikkelen, willen ze dit nu ook realiseren. En dat is slim bekeken, want nu kunnen ze direct aan de slag en zullen ze veel meer medewerking krijgen van de grotere spelers.
Ondertussen hebben ze een partnership met Datalogix om te meten hoeveel impact promoted tweets (advertenties) hebben op sales in fysieke winkels en op webshops. Momenteel zijn het vooral ads via de mobiele diensten van Twitter die de grootste impact hebben. Dat is logisch, want het is dat wat mensen het meest gebruiken wanneer ze in de buurt zijn van winkels en bedrijven.
Dick Costolo (CEO bij Twitter, zie hier bovenstaande foto) claimt dan wel dat het hoofddoel eruit bestaat de mensen langer op het platform te houden, zowel op vaste toestellen als op mobiele devices. Maar met een IPO in het vooruitzicht lijkt de omzetverdubbeling interessanter dan de ‘time-on-site’.
Rechtstreeks kopen en betalen via Twitter?
Veel verklappen ze nog niet over de aanpak binnen deze strategie. Hubbard verduidelijkte alvast dat hij vooral zal samenzitten met grote spelers en naar hen zal luisteren hoe ze meer willen of kunnen verkopen via Twitter.
Het lijkt echter logisch dat de eerste stap zal zijn om rechtstreeks betalen via Twitter mogelijk te maken. Dit is gemakkelijk toe te passen bij gekende producten, waar niet veel uitleg bij nodig is. Denk aan de verkoop van de populairdere mobile devices, tickets voor concerten, filmtickets enzomeer. Producten en diensten die meer uitleg dan 140 karakters en een foto vragen zullen het hierbij al moeilijker hebben.
Ook webshops die beide “klasses” aanbieden, zullen een creatieve manier moeten vinden om hun minder populaire en minder gekende producten verkocht te krijgen via het platform. Dan zou een afbeelding met kerneigenschappen kunnen helpen.
Voor de verkopers komen er alvast een paar leuke mogelijkheden aan om bijvoorbeeld tijdgevoelige aanbiedingen (flashdeals) meer strategisch in te zetten dankzij de vluchtigheid van het medium. Daarnaast kunnen hun aanbiedingen dynamischer worden dan op een klassieke website. Tweeps kunnen de aanbieding beantwoorden met extra vragen of opmerkingen, waar het bedrijf handig op kan inspelen.
Verder gaan er nog wat geruchten de ronde. Zo zou Twitter meer mogelijkheden aanbieden om dynamische media te verwerken in de tweets. Video, meer foto’s per tweet, drop-downs met tekst. De vraag is echter of Twitter hiermee zijn typische eenvoudige karakter niet zal verliezen.
Ook wordt er gesproken over een heropleving van “affiliate links”. Dit is een systeem waarbij particulieren en kleine bedrijven producten van grotere webshops kunnen aanbieden en daar een procentje op krijgen. Dit gebeurde vooral via blogs en eigen websites. Nu misschien dus ook via Twitter. Denk aan influentials die hun favoriete producten zelf kunnen aanbieden als ze er dan toch al over tweeten. Maar dit is dus even afwachten vooraleer we dat kunnen bevestigen.
Hoe zal Twitter verdienen aan deze aanbiedingen?
Ze zullen werken met percentages op de verkoop. En dat vond ik persoonlijk leuk om te lezen. Want zo heb je het no-cure-no-pay principe. Mochten ze een bedrag aanrekenen per geposte aanbieding, zoals bij advertenties, dan zijn de kleine online handelaars in het nadeel. Al zullen grote spelers wel betere voorwaarden krijgen dan de kleine handelaars, door het grotere volume. Maar laat ons Twitter voorlopig nog het voordeel van de twijfel geven.
Is dit de finale stap voor een beursgang van Twitter?
Het is nu nog maar de vraag of ze de belangrijkste schakel in deze ketting erin verwerkt krijgen. Beter geformuleerd: zullen online en mobile payment services zoals Paypall en iDeal meekrijgen met dit verhaal? Wellicht zien zij er wel het voordeel van in. Maar als je het technische luik bekijkt, zullen deze bedrijven heel wat werk mogen verrichten om betalingen via Twitter even veilig te maken als via websites. Consumers zullen namelijk niet accepteren dat ze 3 of 4 stappen moeten doorlopen om de aankoop af te werken. Anders zal Twitter een deel van haar typische karakter verliezen.
Wellicht blijven ze bij Twitter daarom zo vaag over de strategie, omdat ze eerst met die partijen willen praten om te zien hoeveel zij van de koek willen krijgen.
Wat stilaan duidelijk begint te worden, is dat Twitter zich klaarmaakt voor een IPO (beursgang). Costolo blijft dan wel volhouden dat de focus niet op een IPO ligt, maar als je naar de veranderingen aan de top van Twitter kijkt, lijkt het er toch op dat dit er snel aankomt. Zo hebben ze Mike Gupta – een “finance guru” – opgenomen in het team en Cynthia Gaylor heeft de opdracht gekregen om de coperate development verder te leiden. Zij komt van Morgan Stanley, een bedrijf dat gespecialiseerd is in financiële diensten en asset management.
Een boeiende evolutie om verder op te volgen!