Alibaba, de grootste webshop ter wereld, heeft in 24 uur een omzet gedraaid van 9,4 miljard dollar. De grootste verkoop die het bedrijf ooit realiseerde op 1 dag. Op een bepaald moment haalde de webshop op 1 uur een omzet van 2 miljard dollar. Een groei van 60% in vergelijking met vorig jaar. Opmerkelijk: de helft van de aankopen verliep via mobiele apparaten.
Nieuw record
Het is de zesde keer dat Alibaba een speciale verkoopdag organiseert op 11 november. Tijdens 24 uur organiseert de webshop en kortingslag waar grote merken zoals Nike uitzonderlijke promoties lanceren.
“Normaal krijgen we 200 orders per dag,” vertelde Brian Lee van Elle, “Op 11 november haalden we er 27.000”.
Vorig jaar haalde Alibaba 5,8 miljard dollar binnen tijdens deze dag. Dit jaar verpulverde de webshop alle records. Er werd voor maar liefst 9,4 miljard dollar verkocht in China. Meer dan het driedubbele van de omzet van Black Friday & Cyber Monday (3 miljard dollar) gecombineerd. Verkopers worden gevraagd om scherpe promoties te voeren doorheen de dag, wat zorgt voor een sterke volume verkoop.
Foto: journalisten konden de verkoopcijfers live volgen op een groot scherm
Alibaba gaat globaal
Het succes van Alibaba blijft duren. Na de enthousiaste manier waarop het op de beurs werd ontvangen, is het volgens Alibaba tijd om te bouwen aan haar globale groei.
Voor het eerst was de verkoopdag niet gelimiteerd voor Chinezen. Mensen vanuit de hele wereld konden van Chinese fabrikanten kopen via het AliExpress platform.
“We willen van 11 november een globale kortingsdag maken,” zegt Daniel Zhang, COO van Alibaba.
Rol van Mobiel
De mobiele verkoop op Alibaba zit in de lift. In het eerste uur van de verkoop, zag de webshop dat maar liefst 46% van de aankopen verliep via mobiele apparaten. Vorig jaar was dat nog 21%. Alibaba moedigt mobiele verkoop ook aan. Zo geeft het extra korting aan diegenen die aankopen doen via mobiele apparaten. Dat om de populariteit van rivaal WeChat tegen te gaan.
De waarde van Alibaba wordt nu zelfs groter geschat dan die van Facebook & Amazon.