Tijdens de eindejaarsperiode van 2013 hebben de online handelaars in ons land een omzetcijfer van 285 miljoen euro behaald, ofwel 15,8% van hun totale jaaromzet. Dit is een aanzienlijke stijging (+21%) tegenover dezelfde periode in 2012. Wat opvalt, is dat de consument zijn aankopen nog meer online deed tijdens de voorbije kerstperiode. Deze periode is dan ook de populairste van het jaar. Sinterklaas en Cyber Monday komen respectievelijk op de tweede en op de derde plaats.
E-commerce zet groei verder in België
BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, heeft de verkoopcijfers van meer dan 520 online shops onderzocht (dit komt overeen met 80% van de Belgische e-commerce markt) tijdens de eindejaarfeesten van 2013. Uit dit onderzoek blijkt dat de online handelaars een omzetcijfer van meer dan 285 miljoen euro behaald hebben in de periode van 2 december tot en met 31 december. Dit komt overeen met 15,8% van hun totale jaaromzet en betekent een stijging van 50 miljoen euro tegenover 2012.
Verandering van gewoontes
In 2013 hebben klanten hun aankopen vooral gedaan tijdens de kerstperiode, ofwel van 7 tot 31 december 2013. Tegenover 2012 tekenden de online aankopen tijdens de kerstperiode een nieuw record van 187,5 miljoen euro. De twee andere sterke verkoopsperiodes – Cyber Monday, de maandag die volgt op Thanksgiving, en de Sinterklaasperiode (van 3 t.e.m. 6 december) - vertegenwoordigen respectievelijk 6,85% (ofwel 19,5 miljoen euro) en 27,37% (ofwel 78 miljoen euro) van het eindejaarsomzetcijfer.
Modeartikels en accessoires behouden ook in 2013 hun eerste plaats. Multimedia en elektronica winnen aan populariteit en kennen de snelste stijging in de webshops met een vooruitgang van +64%. De verkoop van cosmetica, die onbestaand was in 2012, bevindt zich nu op gelijke hoogte als hardware- en softwareartikels.
In de top van de onlineverkoop:
- Modeartikels en accessoires (50,55%) ;
- Multimedia en elektronica (45,55%) ;
- Speelgoed (27,22%) ;
- Schoonheidsproducten / hardware en software (22,22%) ;
- Boeken, Cd’s en Dvd’s (18,88%) ;
- Decoratie (17%).
Globale prestatie in 2013
Ondanks de stagnerende economische context, heeft de onlineverkoop in België de wind in de rug. In 2013 bedroeg de totale jaaromzet 1,8 miljard euro, wat een stijging is van 18,4% tegenover het jaar ervoor (1,52 miljard euro).
“Bovendien zien we heel wat Belgische e-commerce distributiecentra ontstaan, die sterk aan het opkomen zijn op de markt. Onder hen heb je bijvoorbeeld Katoen Natie, die onder andere werkt voor Snapstore by Cameleon en voor Vente-Exclusive.com, maar ook Tailor Made Logistics, Belspeed en heel wat anderen krijgen een groot aantal bestellingen binnen. De groeiperspectieven en het enthousiasme van de Belgische maar ook van de buitenlandse e-commerce klanten zijn belangrijke motoren voor de jobcreatie in België,” aldus Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce.