IKEA heeft een website gemaakt in de populaire foto-app Instagram. Een ingenieuze zet. Het is de eerste keer dat een merk dit doet. IKEA gebruikte de tagging-functie in Instagram om een volledige website uit te bouwen. Met deze zet wil IKEA een belangrijk segment van haar doelgroep bereiken: jonge twenty-somethings die in het moment leven en vooral mobiel bereikbaar zijn.
Eerste keer dat Instagram gebruikt wordt als catalogus
IKEA liet de actie bedenken door het Russische creatieve agency Instinct. De campagne werd bedacht om de IKEA PS collectie in de kijker te zetten, een designer collectie die bestaat uit 34 meubels. De uitdaging voor Instinct was de volgende: hoe kan je zoveel mogelijk mensen bereiken om een collectie te bekijken met geen media budget?
Het agency ‚hackte’ Instagram door het te gebruiken op een revolutionair nieuwe manier. Via de Instagram-account ikea_ps_2014, die fungeert als de homepagina van de catalogus, kan je doorheen de collectie browsen.
Elke post van deze account staat symbool voor productcategorieën. Het is de eerste keer dat iemand Instagram gebruikt als een mobiele catalogus voor een bepaalde collectie.
Tags worden producten
Als je de foto aanraakt van een van deze categorieën zie je een aantal tags opduiken die dan weer symbool staan voor alle producten in de categorie. Elk van deze tags zijn andere Instagram-accounts die dan foto’s tonen van een bepaald product. In deze accounts kan je meerdere foto’s zien van een bepaald product.
In de video hieronder kan je zien hoe dat precies werkt:
IKEA PS: Instagram Website from Instinct on Vimeo.
Wil je zelf de IKEA catalogus op Instagram ontdekken? Volg dan de account ikea_ps_2014 op Instagram!