Het is brandend actueel: pas afgestudeerden botsen tegen vele muren tijdens hun zoektocht naar werk. ‘Ervaring’ is een codewoord in vele vacatures. Echter, “Hoe kan ik nu ervaring hebben als niemand me de kans geeft om ze op te bouwen?”, vragen werkzoekenden zich af. Precies daar wil startup Cowise een helpende hand zijn.
Van denken en doen
Pieter Van Brussel, Jelle Van Roosbroeck en Pieterjan Criel, de jonge breinen achter Cowise, willen bruggen bouwen tussen studenten en het werkveld. Bedrijven krijgen de kans om frisse ideeën en gemotiveerde krachten te ontdekken. Voor studenten is het een prima opportuniteit om te tonen wat ze waard zijn in de praktijk en hun CV te verrijken.
Discover cowise from cowise on Vimeo.
“Het initiële uitgangspunt van Cowise was om studenten ideeën te laten aanbrengen als antwoord op vraagstukken en uitdagingen van bedrijven. Al snel groeide het uit tot een opdracht van denken én doen”, vertelt Pieter Van Brussel, “jongeren worden gemotiveerd om out of the box en multidisciplinair te denken. Daarnaast hangt er voor de winnende student in kwestie een leuke geldprijs aan vast én een mooi item op het CV.”
Lean Startup
Het basisidee ontstond tussen pot en pint, werd verder uitgewerkt en in de vorm van een enquête voorgelegd aan verschillende personen uit het netwerk van de drie jonge ondernemers. Door het basisidee meteen aan kritiek te onderwerpen, krijg je een project dat gebouwd is op een fundament van waardevolle commentaren: een zogenaamde lean startup.
Daarnaast sprokkelden de jonge ondernemers start up-tips, onder andere bij de mannen achter Wasbar en bij Sara en Bert van Think With People, een initiatief van Cronos Groep. Het leverde hen heel wat bruikbaar advies op.
Ze stelden ook een uitgebreid businessplan op dat naar enkele wedstrijden werd gestuurd en zowel positieve als negatieve feedback kreeg. “Intussen liggen de kaarten al zodanig anders, dat er van dat originele bussinessplan niet al te veel overblijft,” lacht Van Brussel, “de ontwikkeling van een startup laat zich nu eenmaal niet op papier zetten.”
Working on the field
“Uit de resultaten van onze enquête - we kregen zelfs een antwoord van topondernemer Wouter Torfs - konden we heel wat belangrijke conclusies trekken,” zo zegt Van Brussel, “het was geen verrassing dat studenten zeer enthousiast tegenover ons idee staan, maar we leerden bijvoorbeeld ook bij dat het voorleggen van bepaalde IT-problemen uit het bedrijfsleven niet haalbaar zou zijn.”
"Waarom studenten niet zelf aan de slag laten gaan?"
Het waren de bevraagde ondernemers zelf die om een verdieping van de opdracht vroegen. Via Cowise enkel ideeën genereren, zou volgens hen teveel aan de oppervlakte blijven. Waarom studenten niet zelf aan de slag laten gaan? Er werd voorgesteld om de ideeën-top drie een budget toe te kennen om hun project uit te werken. Projecten voor bedrijven met naam, die mooi zullen blinken op een CV.
In zee met Survey Anyplace en Wijs
Cowise heeft reeds met twee bedrijven een overeenkomst gesloten over een project. Survey Anyplace, dat mobiele surveys ontwikkelt, wil de studenten een marketingcampagne te laten uitdenken voor hun product. De tien beste ideeën worden gecommuniceerd en winnen cinematickets, maar de top drie krijgt een budget van 500 euro voor de uitvoering.
Het Gentse digital agency Wijs heeft dan weer een eerder analytische opdracht in petto. Ook hier worden de drie studenten met het meest pientere inzicht aan het werk gezet. Er kan uiteindelijk natuurlijk maar één winnaar zijn, en die gaat met het prijzengeld van 500 euro naar huis. Voor de runner-up en nummer drie gaat het respectievelijk om 350 en 250 euro.
Win-win
Cowise heeft tot doel voor beide partijen meerwaarde te creeëren. Het is een ambitieuze poging tot het dichten van de kloof tussen werkzoekenden en de arbeidsmarkt. In plaats van één jobstudent of schoolverlater aan te nemen, zullen bedrijven nu kunnen kennismaken met een overvloed aan enthousiaste, creatieve denkers.
Cowise heeft tot doel voor beide partijen meerwaarde te creeëren. Het is een ambitieuze poging tot het dichten van de kloof tussen werkzoekenden en de arbeidsmarkt.
Daarnaast krijgt letterlijk iedere student de kans om zich in de strijd te werpen en te tonen wat hij of zij waard is, ook als de opdracht niet helemaal binnen zijn of haar studiegebied valt.
Sta je te popelen om je talent in de strijd te werpen of met je bedrijf op zoek te gaan naar jonge wolven? Registreer je dan alvast op de website van Cowise (www.cowise.be) en wees er als eerste bij.