Het laatste wat je wilt, is een ontevreden bezoeker in je webshop. Het doel is om de bezoeker zonder problemen door je online shop te leiden en zo hopelijk de conversie op te krikken. Er zijn tal van trucjes die je kunt gebruiken om de user experience tot een hoger niveau te brengen. Eén daarvan is consistentie in je content en campagnes. Het verhaal van je website moet kloppen en het woordgebruik moet overeenkomen. Ook is het slim om het verschil tussen een aantal kortingswoorden te kennen, en zo te weten welke je moet gebruiken in je webshop om verwarring te voorkomen.
Kies de juiste zoekwoorden
Wil je met jouw webshop gevonden worden op bepaalde woorden in de zoekmachine, dan moet je daar goed over nadenken. Zo is het van belang dat je je niet op teveel verschillende woorden richt per pagina. De aandacht van de zoekmachine wordt dan verdeeld en elk zoekwoord verliest zo zijn kracht.
Deze zoekwoorden moeten slim gekozen worden. Kies voor relevante woorden die goed bij elkaar passen met acceptabele concurrentie. Ga je voor te algemene zoekwoorden, dan zal je moeilijk tegen de concurrentie in de zoekmachine op kunnen.
Heb je uiteindelijk een keuze gemaakt, blijf daar dan bij. Verander je regelmatig van content en dus van zoekwoorden, dan verlies je veel kracht en resultaat. Op de lange termijn zou je soms een zoekwoord kunnen toevoegen. Reden daartoe zouden kunnen zijn: innovatie binnen je bedrijf of een verbreding van de markt.
Welke sleutelwoorden kies je?
Goede, relevante en consistente content levert een hogere conversie op. Voor een webshop is het dus van groot belang dat je goed nadenkt over het kiezen van bepaalde sleutelwoorden. Een veel voorkomende verwarring die wij tegenkomen met onze website Solden.be is een verschil in het kortingswoord van een marketing campagne en het kortingsveld in het winkelmandje. Er zijn veel woorden die je daar voor kunt gebruiken, bijvoorbeeld: kortingscode, vouchercode, couponcode, waardebonnummer, enzovoort.
Door het verkeerde woord te kiezen kan er veel verwarring ontstaan. Het is namelijk niet zo dat je elk kortingswoord zomaar kunt gebruiken. Elk kortingswoord heeft voor de consument namelijk een andere betekenis. Kies het juiste kortingswoord voor je webshop én je marketing campagne en neem die verwarring weg. Hieronder vind je een aantal veelvoorkomende termen die je als webshophouder zou kunnen kiezen.
Actiecode: Dit is een code die naast een korting ook goed kan zijn voor andere acties zoals gratis verzending of 2 halen 1 betalen.
Kortingscode: Een kortingscode is natuurlijk een code die je in je winkelmandje invult om een bepaalde korting te krijgen. Dit kortingswoord is meer gericht op een procentuele korting of in de vorm van een bedrag.
Couponcode: De couponcode is in principe hetzelfde als de actiecode of kortingscode. Ook deze code vul je aan het eind van het winkelproces in en heeft een bepaalde waarde. De couponcode kan ook op een papieren of digitale coupon om iets te krijgen staan gedrukt en is vergelijkbaar met een waardebon. In sommige gevallen is dit een unieke code die maar één keer gebruikt kan worden.
Kortingsbon: Een kortingsbon lijkt op een coupon, maar is dan meer gericht op het verkrijgen van korting in de vorm van een percentage of een bedrag.
Kortingslink: De kortingslink is een unieke link waar je op kan klikken. Vervolgens krijg je automatisch korting bij een webshop.
Promotiecode: De promotiecode is vergelijkbaar met de kortingscode en de couponcode. Maar wordt door consumenten meer beschouwd als een actie van kortere duur.
Tegoedboncode: Een tegoedboncode is een code die op een papieren of digitale tegoedbon staat. Met deze code kan je soms gratis online korting verkrijgen, of kan eerder aangekocht zijn als een soort van waardebon.
Vouchercode: De vouchercode is een code die op de papieren of digitale voucher staat. In sommige gevallen is dit een unieke code die maar één keer gebruikt kan worden.
Waardebonnummer: Dit is het nummer op een papieren of digitale waardebon dat je online invult om de waarde te verkrijgen. Denk aan boekenbonnen, cadeaubonnen en reischeques. Met deze code kan je soms gratis korting verkrijgen, of de waardebon kan eerder aangekocht zijn als cadeau.
Kleine aanpassing, grote gevolgen
Kijk goed naar alle woorden die je in je marketing campagnes gebruikt, en pas je webshopcontent daarop aan. Wat de kortingswoorden betreft is consistentie ook aangeraden. Als je het in je marketing campagnes over een ‘tegoedboncode’ hebt, maar in je winkelmandje ‘kortingscode’ communiceert, dan werkt dat verwarrend.
Niet alleen voor de zoekmachines maar ook voor je conversie is het dus belangrijk om goed consistent te blijven.