Reclame en agressieve verkooptechnieken scoren steeds slechter. Het is volgens mij veel effectiever om je klanten een unieke ervaring te bieden. Reden: zijn experience is waardevoller dan jouw boodschap. Je moet ervoor zorgen dat klanten lovend over je praten en jouw bedrijf aanbevelen bij anderen. Hoe? Door bij elk contactmoment met de klant beter te scoren dan de concurrentie. En via duurzame klantencontacten te bouwen aan langdurige relaties.
Het is onomstotelijk bewezen: klanten die tevreden zijn over een bedrijf, gaan meer zaken met dat bedrijf doen en daardoor meer rendement genereren dan klanten die ontevreden zijn. Sommige klanten zijn zelfs bereid om voor bepaalde producten meer te betalen. De grote reden: de belevenis. Ook jouw doelpubliek verwacht anno 2015 veel meer dan kwalitatieve producten, een redelijke prijs en een goede service. Geef je customers een wow-gevoel, en je creëert het beste verkoopargument: emotie.
Zo pak je het aan:
1. Geef je klanten geen reden om te veranderen
Onderweg naar het hart van je klant, geef ik je 2 kleine opdrachten. De eerste is het in kaart brengen van elk belangrijk contactmoment (ik gebruik ook graag het woord ‘sleutelmoment’) in de relatie met jouw klant. De tweede is nadenken hoe je bij elk sleutelmoment een hogere klantenbelevenis dan je concurrent kunt bereiken. Het resultaat? Klanten zullen het steeds moeilijker krijgen om redenen te vinden voor verandering. Simpelweg omdat het bij jou steeds leuker vertoeven is dan bij je concurrent.
2. Beperk je niet tot fysieke of persoonlijke contacten
Een fout die veel ondernemers maken wanneer ze spreken over klantenbelevenis, is dat ze zich beperken tot fysieke of persoonlijke contacten. Ze zetten al hun energie in op een vriendelijk onthaal van de klant. Helaas is dat slechts een klein deel van het verhaal. Klantenbelevenis is een marketingtechniek die zich uitstrekt over een lange periode. Het is een techniek die op de meest onverwachte momenten doorslaggevend kan zijn. Sterker nog, het is een ‘never ending story’.
Want zeg nu zelf, hoeveel is een vriendelijk onthaal waard als jouw communicatie er belabberd uitziet? En wat levert het je op als de sfeer in je zaak ronduit slecht is, en als jouw offerte de klant veel te laat bereikt? Of nog erger: als de klant na de opdracht niets meer van je hoort?
3. Sla geen enkel contactmoment over
Daarom: verzorg elk contactmoment in je relatie met de klant. Zelfs ondernemers die eenmalig producten of diensten verkopen hebben baat bij een hoge klantenbelevenis. Want ze zijn voor nieuwe opdrachten zeer afhankelijk van wat anderen over hen vertellen. Hoe beter de mond-tot-mond reclame, hoe gemakkelijker het marketingbeleid.
Start dus vandaag nog met het in kaart brengen van alle cruciale contactmomenten met je klant. En blijf zoeken naar mogelijkheden om op elk moment zijn experience te verhogen. Ik garandeer het je: de lijst met sleutelmomenten is langer dan je denkt.
Zouden klanten je missen ... als je er niet meer was?
Als [vul hier je bedrijfsnaam in] morgen van het toneel verdween, zouden mijn klanten er dan last van hebben? Het is een vraag die elke ondernemer zich zou moeten stellen. Zeg eens: slaag jij erin om een emotionele band met je klanten op te bouwen? In die mate dat geen enkel ander bedrijf dit op korte termijn kan evenaren?