Je eigen bedrijf starten: soms is het een van de beste beslissingen in je leven. Maar het kan netelige situaties met zich meebrengen. En je zult enkele moeilijke keuzes moeten maken. Gelukkig is er Richard Branson, die ons 4 handige tips geeft om je business te laten groeien.
“ Het is geen evidentie, zolang je voldoende ondersteuning krijgt en een slimme aanpak hanteert. Want dan wordt je droom om als startup te evolueren naar een succesvol bedrijf tastbaar,” zegt de oprichter van de Virgin Group.
“Wil je over 10 jaar nog steeds ondernemen, moet je diepgaande kennis hebben over je bedrijf en haar markt, én een fantastisch team dat je ondersteunt.”
Maak een langetermijnplanning
Denk je niet op lange termijn, en houd je geen rekening met mogelijke risico’s en opportuniteiten? Dan heeft dat gevolgen voor het succes van je bedrijf.
“Met duidelijke mijlpalen voor jou en je team heb je iets om naartoe te werken, en dat houdt je gemotiveerd en gedreven,” adviseert Branson. “Natuurlijk zul je te maken krijgen met onvermijdelijke groeiobstakels. Al kun je hier deels op anticiperen met een roadmap: dat helpt je bij het bouwen van een structuur. En bij het focussen op besluitvorming.”
Richard raadt daarnaast aan om enkele strategieën op touw te zetten. Zo kun je vaak voorkomende risico’s voor jouw business model beperken. “Heb je een duidelijke visie van waar je binnen 10 jaar wilt staan met je bedrijf? Plan dan ook hoe je dat wilt en kunt bereiken.”
Houd je aan de kernwaarden van je bedrijf
Branson heeft een gouden raad voor wanneer je nieuwe gebieden aanboort, of nieuwe producten ontwikkelt. “Alles onder één dak houden biedt voor je bedrijf de beste toegevoegde waarde. Want klanten voelen zich meer betrokken met een merk en haar waarden, dan met tastbare producteigenschappen. Die kernwaarden zijn dus heel belangrijk.”
Bovendien raadt hij aan om die bedrijfswaarden en -principes vroeg genoeg uit te werken. Zo kun je ze makkelijker omzetten naar concrete activiteiten waarmee je klanten kunnen kennismaken.
“Virgin heeft altijd gedraaid om...
a) het centraal stellen van de klant in al onze activiteiten
b) het innoveren binnen sectoren die rijp zijn voor disruptie. Dat is waarvoor wij staan, en zie je steeds terugkomen in alles waarmee we onder onze merknaam naar buiten komen.”
Stel een fantastisch team samen
Investeren in de mensen waarmee je samenwerkt? En hen daarbij het vertrouwen geven dat ze hun verantwoordelijkheden zullen nemen? Ook dat is volgens Branson een sleutelingrediënt voor succesvolle bedrijven.
“Dit leerde ik van kindsbeen af: het heeft weinig zin om getalenteerde mensen in huis te nemen, als je hen geen ruimte geeft om zich te ontwikkelen. Voor jou als oprichter is het een verademing om minder aandacht te besteden aan de dagelijkse bedrijfsactiviteiten. Want zo kun je je beter toeleggen op de overkoepelende doelstellingen uit je roadmap. In 40 jaar tijd heb ik als ondernemer een ijzersterk team samengesteld dat zich bekommert om die dagelijkse to do’s. Het resultaat? Ik kreeg de kans om 80% van mijn tijd te werken met Virgin Unite, het non-profit luik van Virgin Group.”
Zorg dat je de juiste steun krijgt
Met een goede mentor aan je zijde leer je uit andermans fouten, zodat je die - hopelijk - kunt vermijden. En als kers op de taart krijg je advies over hoe je jouw beschikbare middelen het beste inzet, klinkt het bij Branson.
“Ikzelf plukte bij de opstart van Virgin Atlantic gigantische vruchten van Sir Freddie Laker’s wijze woorden. Hij vertelde me dat ik nooit zou kunnen concurreren met de enorme advertentiebudgetten van grote maatschappijen. En dat ik, als persoon, de buitenwereld zelf op zijn kop moest gaan zetten. Om Virgin Atlantic te promoten met … nu ja, mezelf.”