Wanneer een start-up de handdoek gooit, publiceert de founder vaak een blogpost om te verklaren wat er fout is gelopen. Als je weet dat 9 op 10 start-ups falen, is er dus een schat aan informatie online te vinden om te ontdekken wat dé redenen zijn waarom start-ups falen. Dat is precies wat CB Insights deed. Het bedrijf identificeerde dé 20 voornaamste redenen waarom meer dan 100 start-ups faalden:
De top-reden? Sommige start-ups lanceren producten waar niemand van wakker ligt. 42 procent van de start-ups faalden door deze reden. Heel wat jonge internetbedrijven hopen dat hun producten net mensen zal overtuigen om het te gaan kopen. Vaak is dat echter niet het geval.
Steve Job's bekende quote: “A lot of times, people don’t know what they want until you show it to them,” blijkt in vele gevallen niet te kloppen.
Andere veelvoorkomende redenen waarom start-ups falen zijn:
- het gebrek aan toegang tot voldoende kapitaal (29%)
- een verkeerde teamsamenstelling (23%)
- té sterkte concurrentie (19%)
In onderstaande grafiek van CB Insights kan je nog 16 veel voorkomende redenen ontdekken: