De Belgische consumenten hebben in het eerste kwartaal ruim 20 miljoen aankopen via internet gedaan, met een totale omzet van € 2,1 miljard. Hiermee is de online markt verantwoordelijk voor 14% van alle bestedingen in België in het eerste kwartaal van 2015. Dit blijkt uit cijfers van de eerste BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline. 

Een sterk eerste kwartaal van 2015 voor de Belgische e-commerce markt

Met deze sterke cijfers van het eerste kwartaal is de Belgische e-commerce goed op weg om in 2015 de kaap van € 7 miljard te halen en zullen mogelijks zo’n 80 miljoen aankopen via het internet gedaan worden. Inzichten in de evolutie voor 2015 zullen op kwartaalbasis door de BeCommerce Market Monitor verschaft worden.

Het actieve gebruik van internet voor allerlei doeleinden, het groeiende online aanbod en het toegenomen vertrouwen in het winkelen op het internet, resulteren in meer en meer Belgen die het online winkelen willen ontdekken.

In het eerste kwartaal van 2015 kochten 6,8 miljoen Belgen minstens één product of dienst online. Dit betekent dat 74% van de Belgische populatie, ouder dan 15 jaar, een online koper is, met een gemiddeld besteed bedrag van € 307. 73% van de Vlamingen verrichte minstens één online aankoop met een gemiddeld besteed bedrag van € 331. In Wallonië en Brussel deed 76% minstens één online aankoop, met een gemiddeld besteed bedrag van € 275.

"België haalt zijn achterstand in: de online besteding per capita van € 636 over 2015 ligt bijna in lijn met Nederland", zegt Patricia Ceysens, Voorzitter van BeCommerce.

De Belg is online, maar nog niet mobiel

Inge Zeeuws, Research Director bij GfK, stelt vast: "De Belgische consument is duidelijk online actief, maar blijft nog behoudsgezind omtrent aankopen via mobile devices”.

Meer dan de helft van de online bestedingen gebeurde via laptop en ongeveer 1 op 3 maakte gebruik van een desktop voor de online aankoop. Slechts 7% van de online bestedingen werden in het eerste kwartaal via een tablet gedaan en net geen 3% via smartphone. Creditcard is de populairste betaalwijze: bijna de helft (46%) van de online bestedingen werd op deze wijze betaald. Bancontact (23%) en online overschrijving (13%) vervolledigen de top 3.

Diensten worden vaak online gekocht

Wanneer we de totale markt van online en offline aangekochte diensten bekijken, stelt BeCommerce vast dat bijna 60% van alle diensten in het eerste kwartaal online werd aangekocht. Een heel ander beeld krijgen we wanneer we naar de aankoop van alle online of offline aangekochte producten kijken, waarbinnen het aandeel van online gekochte producten voor het eerste kwartaal slechts 5% bedraagt.

De cijfers tonen aan dat 71% van de meer dan 20 miljoen online aankopen een product betreft en 29% een dienst is. De totale online besteding van € 2,1 miljard bestaat in kwartaal 1 voor 42% uit de aankoop van producten en voor 58% uit diensten. In absolute cijfers worden er dus meer producten dan diensten online aangekocht, maar het gemiddeld besteed bedrag voor de online aankoop van een dienst ligt hoger dan deze van een online aangekocht product.

Losse vliegtickets en accommodaties zijn het populairst, met 80% van alle aankopen die online werden verricht, gevolgd door de aankoop van tickets voor evenementen en attracties (74%). De top 3 wordt afgesloten door pakketreizen waarbinnen 55% van alle aankopen in het eerste kwartaal een online aankoop betrof.

Binnen de Media & Entertainment sector werd 41% van alle aankopen in het eerste kwartaal online verricht. Met minder dan 1% van alle aankopen online, sluiten de supermarktaankopen dit rijtje op de laatste plaats af.

Verzendkosten bedragen 2% van online bestedingen

In totaal werd in het eerste kwartaal van dit jaar 47 miljoen euro betaald aan verzendkosten. Hiermee bedragen de verzendkosten ongeveer 2% van de totale online bestedingen. Samen met het niet kunnen voelen of zien van het product, is volgens de Belgische consument het moeten betalen van verzendkosten één van de belangrijkste nadelen van online kopen. Het ‘gemak’ om thuis producten of diensten te kunnen bestellen en tijdsbesparing zijn volgens de Belgische consument dan weer de grootste troeven van online kopen.

Meer info: becommerce.be

Foto: shutterstock.com