Onlangs publiceerde De Tijd een interessant stuk over bedrijven en de digitalisering. De boodschap van John Chambers - afscheidnemend CEO van de netwerkspecialist Cisco - was onverbiddelijk: "omarm technologie en digitaliseer je business. Anders nemen start-ups ze over."
Op de jaarlijkse Cisco-conferentie voor zijn klanten in San Diego, verwelkomde John Chambers de 25.000 aanwezigen voor de laatste keer als CEO. Eind juli geeft de 65-jarige topman de fakkel na 20 jaar door aan Chuck Robbins. Chambers blijft wel uitvoerend voorzitter. Wie op een luchtige afscheidsspeech had gerekend, had bij het verkeerde eind. '40 procent van de bedrijven in deze zaal zal er over tien jaar jammer genoeg niet meer zijn', schudde Chambers zijn publiek wakker. "Ik zou je aan het zweten moeten brengen, als je dat al niet doet."
Nieuwe bedrijfsmodellen
"Bedrijven die technologie omarmen, zullen overleven," klonk het bij Chambers. "Ze zullen moeten transformeren naar een digitale, 'technie' versie van hun huidige vorm." Chambers beweerde verder dat startups alle soorten business van vandaag zullen disrupten. Als eerste haalde hij uiteraard het bekende voorbeeld van de taxi-industrie aan (Uber), gevolgd door de hotelsector (Airbnb), de retailwinkels (Amazon) en ten slotte het bankwezen (Prosper). Bij die laatste disruptor verwees hij naar Jamie Dimo, CEO van de bankreus JPMorgan Chase. Deze topman waarschuwde in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders dat 'Silicon Valley op komst is'. "Of we transformeren onze bedrijven, of we gaan kapot."
Toch is het geen zwart-witverhaal, want 70% van de bedrijven zal proberen te digitaliseren, waarvan slechts 30% slaagt. "De digitale wereld verandert ons leven," ging Chambers verder. "Ze verandert onze gezondheid, het onderwijs, onze bedrijfsmodellen, .. Bedrijven mogen geen markttransitie of nieuw bedrijfsmodel missen, en al zeker niet hun concurrenten onderschatten. De reden dat bedrijven falen, is dan ook omdat ze te lang hetzelfde doen."
The internet of things
Chambers schakelde plots over naar een sales pitch. "Bedrijven die hun activiteiten willen digitaliseren, moeten bij Cisco zijn," klonk het. "De snelle IT die ons bedrijf ontwikkelt, is een sleutelelement in de huidige transformatie." De organisatie met wereldwijd meer dan 70.000 werknemers is een specialist in de netwerkinfrastructuur: de loodgieterij van het internet, zoals Chambers het noemt.
De laatste jaren zet Cisco massaal in op the internet of things. Daarbij zijn steeds meer toestellen met elkaar én met het web verbonden, waardoor ze communiceren, slimmer worden en vanop afstand bestuurbaar zijn. Een markt waarvan Chambers gelooft dat ze 19.000 miljard dollar waard is, die bovendien ook miljoenen jobs zal genereren.
Zelf overspoeld door de transformatiegolf
Toch ontsnapt ook Cisco niet aan de grote transformatiegolf. Dat bewijzen de talloze herstructureringen, die de voorbije 3 jaar werden ingevoerd. Vorige zomer moesten zelfs 6.000 mensen - goed voor 8% van het personeelsbestand - vertrekken. "Ons team van 25.000 ingenieurs onderging een grootse reorganisatie. Individuele teams werken niet langer op individuele producten, maar 2 overkoepelende groepen focussen zich op soft- of hardware. Momenteel ondergaan de verkoop- en administratieve afdelingen dezelfde reorganisaties."
De CEO legde verder uit dat de 62 businessafdelingen - een gevolg van Cisco's grote overnamehonger - op de schop gingen en werden gereorganiseerd onder twee grote divisies: bedrijven en diensten. De afdelingen maken nu 18 productfamilies, en al die producten moeten met elkaar compatibel zijn. 'We moesten veranderen. Anders waren we achtergebleven.'