Het bedrijf Blonde 2.0 startte de samenwerking met een van haar klanten Phree afgelopen jaar in mei. Het doel? De nodige buzz en brand awareness genereren voor hun Kickstarter campagne. De hoop: ten minste 100.000 dollar ophalen. Ayelet Noff, CEO van Blonde 2.0 vertelt over deze mijlpaal.
Ter info: Phree is een bluetooth pen die praktisch op elk oppervlak werkt. Toen we voor het eerst de koppen bij elkaar staken, liep de Kickstarter campagne al 3 dagen. "Veel voorbereidingstijd hadden we dus niet," vertelde Noff in haar post op thenextweb.com. " Noch hadden we de ruimte voor de marktvalidatie van het concept. Zelfs de nodige geloofwaardigheid van early adopters die de pen voor het eerst zouden gebruiken, kregen we niet."
Toch slaagde Noff en haar team erin om 1 miljoen dollar in de wacht te slapen. En dat in 3 stappen.
Stap 1: community opbouwen
In de kern van elke crowdfunding campagne is er een groep supporters: de mensen die achter het concept staan. Degenen die de campagne maken, moeten waken over deze groep en ze voortdurend monitoren. Logisch ook, ze zijn het fundament van de campagne. "Maanden alvorens de campagne van start ging, hadden de Phree oprichters hun familie en vrienden al verteld over de campagne," zegt Noff. "Ze vroegen hun steun, en kregen die ook."
Het resultaat? Op de lanceringsdatum van de campagne nodigde Phree hun vrienden en familie uit voor een feestje op het dak van WeWork (TelAviv). Zo kon het bedrijf van aan de startlijn een community creëren. Dat is van onschatbare waarde voor wie met iets nieuws naar buiten wilt komen.
Ik leg je even uit waarom: stel dat een journalist jouw verhaal opmerkt en ziet hoe ongeveer 20% van het campagnedoel werd bereikt. Dan is de kans reëel dat hij het verhaal zelf ook wilt brengen. Meer nog, zodra de lezers zijn artikel lezen, mag je erop rekenen dat zij de campagne óók willen backen.
Stap 2: mediabereik vergroten vanuit verschillende invalshoeken
Invalshoek #1: algemeen PR bereik
"We pakten uit met het campagneverhaal naar verschillende kanalen toe," vertelt Noff. "Mainstream bladen, maar ook tech content kanalen. Doorheen de campagne bleven we proberen de aandacht te trekken van een waaier aan perscontacten. Steeds met een andere insteek die relevant was voor hun doelpubliek."
Invalshoek #2: PR in Oost-Azië
Blonde 2.0 merkte dat Kickstarter hun analytics-luik 'achter de schermen' een flinke upgrade had gegeven. Zo kon het PR agency betere rapportages maken met waarheidsgetrouwe cijfers.
"Nadat we de nodige persaandacht en backings hadden bereikt in de beginfase, besloten we de traffic te analyseren," gaat Noff verder. "We gingen na waar onze contributors vooral vandaan kwamen, en ontdekten dat er in Oost-Azië enorm veel interesse was."
Invalshoek #3: dynamiek van de campagne onderhouden
Telkens wanneer Phree een belangrijke funding mijlpaal scoorde, lichtte Blonde 2.0 de pers in. "Wanneer we ons doel hadden gehaald, moest de buitenwereld dat ook meteen weten." voegt Noff daar aan toe. "Zodra we het vijfvoud van het initiële doel hadden bereikt, brachten we de journalisten op de hoogte die ons sinds het al steunden. Op die manier bleven ze deel uitmaken van onze campagne. Ze wisten dat zij een belangrijke bijdrage leverden aan het succes.
Invalshoek #4: Media tour
Oké, Phree en Blonde 2.0 mochten de tech, mainstream én Oost-Aziatische persaandacht van haar lijstje vinken. Maar ze moesten de campagne nu wel nog in leven houden. De allerbeste manier om dat te doen: een stapje in de wereld zetten en de pers in levenden lijve ontmoeten. Liefst met een gepersonaliseerde demo die uitlegt hoe het product werkt. "Heel wat journalisten wilden ons ontmoeten," gaat Noff verder. "Zelfs de beroemde tech influencer Robert Scoble had interesse! Hun video interview met Phree werd meer dan 15.000 keer bekeken."
Handig om te weten: Scoble's kijkers is dezelfde doelgroep als die van Phree. Dus het potentieel was er al. Het was vooral een kwestie van dit op de slimme manier te benutten.
Stap 3: het PESO model gebruiken
Naamsbekendheid verwerven via talloze publicaties had merkwaardige resultaten. De kaap van 100K dollar was al bereikt. Maar Phree en Blonde 2.0 gingen nog een stap verder.
Geen betere manier om dat te doen dan met het PESO model. Ja, Paid, earned, Shared en Owned media. Gini Dietrich had dit model ontwikkeld en ging uit van 1 belangrijke visie: om een succesvol marketinginitiatief uit de grond te stampen, moeten bovenstaande 4 elementen er deel van uitmaken.
Conclusie?
Crowdfunding is geen kinderspel. Meeste mensen die andermans crowdfunding succes zien, denken dat ze dan ook maar gewoon hun idee moeten uploaden om backers te krijgen. Een ding is zeker: het is ingewikkelder dan dat. Ook jouw ervaring leert je dat de zaken in het algemeen zo niet werken, toch?