In 't kort: onder inbound marketing vallen alle marketingactiviteiten die ervoor zorgen dat je consumenten je bedrijf vinden - waar en wanneer ze dat nodig hebben. Deze tactiek werkt dikwijls beter dan bedrijven die hun boodschap pushen om aandacht te krijgen. En: 2016 wordt hét jaar voor marketeers om meer in te zetten op een authentieke inbound marketing strategie.

Inbound Marketing zorgt ervoor dat je de aandacht van je consumenten verdient, dat je gemakkelijk gevonden wordt én dat je consumenten naar je website zuigt met interessante content. Als je de definitie goed leest, herken je al een aantal marketingtermen:

  • Multichannel en lifecycle marketing: gevonden worden waar en wanneer je consument jou nodig heeft

  • SEO en SEA: makkelijk vindbaar zijn online

  • Owned & earned media: de aandacht van je doelpubliek verdienen

  • Content marketing: je bedrijf in de kijker zetten met relevante content

In dit artikel ga ik vooral verder in op owned & earned media en content marketing.

Content Marketing

Inbound Marketing houdt in dat je een content-first approach hanteert. Vaak denken marketeers nog veel te veel in campagnes. Elke maand een nieuwe boodschap bedenken en deze dan pushen zodat bedrijven top-of-mind blijven bij je target group? Dat is achterhaald.

Hoe begin ik eraan?

Bekijk eens welke touchpoints er nu al zijn. Op welke manier komt jouw consument nu al in aanraking met je merk of bedrijf? Als je die points kunt omvormen tot aangename contactmomenten tussen je bedrijf en je potentiële klanten, ben je al een heel eind op weg.

Ook het mappen van je customer journey levert je heel wat interessante inzichten op. Dus stel jezelf de vraag: "wanneer heeft een consument nood aan mijn product of dienst?" En vooral: bepaal of die behoefte seizoensgebonden is, of eerder te maken heeft met de levensfase van de consument. Denk eens na over interessante informatie die jouw doelklant nodig heeft in zijn levensfase. Zo kan een artikel over planningtools voor badkamers interessante content zijn voor de klanten van een douchefabrikant. En is een lijst van aftrekbare posten op je website een goede manier om als boekhouder gevonden te worden door zelfstandigen.

inbound marketing trends

Owned Media

Het doel van Inbound Marketing is dat je je eigen kanalen uitbouwt zodat klanten jou gemakkelijk vinden. En vooral: met het doel hen de juiste info en interessante content aan te bieden. Zodat je hen verder helpt bij het maken van een gefundeerde keuze. Op die manier ga je minder budget investeren in advertenties op andere kanalen, maar je eigen platformen zo goed mogelijk optimaliseren en voorzien van rijke content.

Waarom beginnen?

Je kanalen nauwgezet afstemmen op je klant? En nadenken over het type content dat jij als bedrijf gaat aanwenden om elke lead op zijn wenken te bieden? Ja, dat kan aanvankelijk een grote investering lijken. Maar wie het goed aanpakt, scoort op termijn een mooie ROI. Deze awareness heerst nog niet in het hoofd van alle ondernemers: ze denken nog te hard vanuit de eigen business.

Conclusie: de voordelen van een Inbound Marketing approach


  • Je hebt op termijn minder grote budgetten nodig om je consument te bereiken: ze komen steeds vaker vanzelf bij jou terecht

  • Je leert je consument steeds beter kennen doordat je volgt welke acties je consument begaat op jouw platformen
  • Je resultaten zijn meetbaarder. Omdat de consument zich bevindt op jouw website, kun je verregaande inzichten verzamelen.
  • Je bent meer client-focused: Inbound Marketing komt veel minder intrusief over en zal bijdragen tot een positiever imago.