China, het land van de Chinese Muur, de Verboden Stad, de Zijderoute.. Dat is wat iedereen zo een beetje kent. Maar wat velen niet weten, is dat China tegenwoordig ‘the place to be is’ voor e-commerce. Deze cijfers bewijzen dat:
Goede copy paste werkt
Eerst een beetje geschiedenis… Net zoals in vele andere sectoren, hebben Chinese tech-entrepeneurs geleerd van hun Amerikaanse collega’s, en een goede copy paste gemaakt van bestaande westerse success-formules, op maat voor de Chinese markt.
Ze werden daarbij deels geholpen door de zogenaamde ‘Great Firewall’ die bepaalde buitenlandse websites de toegang tot het Chinese net blokkeert. Zo zijn Facebook, Youtube, Twitter en Google al langer geblokkeerd, maar sinds het begin van dat jaar is daar onder andere ook Gmail bijgekomen.
De klonen van de Chinese markt
Dit alles leidde er toe dat er een hele onontgonnen Chinese markt open lag voor nieuwe internet-bedrijven. Op die manier ontstonden er klonen van Facebook (Ren Ren Wang), Google (Baidu), Youtube (Tudou, of ook Youku), etc. Maar omwille van de moordende concurrentie in China, werden vele internet-bedrijven gedwongen om innovatiever te worden, met als resultaat dat de klonen van vroeger op sommige vlakken groter en beter geworden dan hun westerse evenknie.
Gedwongen om te innoveren
De razendsnelle evoluties in het tech-landschap, de enorm snelle adaptatie van de Chinese gebruiker aan nieuwe trends, en het enorme volume van Chinese internet-gebruikers heeft tot cijfers geleid die tot de absolute verbeelding spreken. De evolutie en groei van e-commerce in China is een goed voorbeeld van hoe het internet voor de modale Chinees een gewoon onderdeel is beginnen uit te maken van het dagdagelijkse leven.
Duizelingwekkende cijfers:
In 2005 waren er 111 miljoen internet-gebruikers, in 2013 waren er dat al 660 miljoen, goed voor een penetratie van 46%. In datzelfde jaar waren er 320 miljoen Chinezen online aan het shoppen, wat het de grootste e-commerce markt ter wereld maakt. In 2015 wordt verwacht dat de Chinese e-commerce markt goed is voor een omzet van 500 miljard Euro (ter vergelijking: de Belgische markt is 1.8 miljard euro).
Tegen 2020 gaat de Chinese e-commerce markt groter zijn dan de VS, Groot-Brittannië, Japan, Duitsland en Frankrijk samen.
Het bekendste van al de e-commerce bedrijven is waarschijnlijk Alibaba, van oprichter Jack Ma, die in China zo een beetje dezelfde status heeft als Steve Jobs in de VS heeft. Alibaba richt zich specifiek op B2B, terwijl een ander geesteskind van hem, Tmall B2C zich focust op B2C. Voor de modale Chinees echter is Taobao het meest bekende, C2C, voor kleine businesses.
Om het in enkele cijfers voor te stellen: Alibaba heeft 24.000 werknemers, wat meer is dan Facebook en Yahoo. Tmall en Taobao genereerden in 2013 130 miljard Euro omzet, wat overeenkomt met 2% van het Chinese GDP. Op ‘Double 11’ 2013, wat overeenkomt met het Amerikaanse Black Friday, wanneer zowat alles met korting te verkrijgen valt, werd er voor 4.3 miljard Euro verhandeld op de Alibaba platforms. Dat is 3x als Black Friday, en 2.5 maal zo veel als de totale e-commerce omzet in Belgie in 2013.
Karakteristiek is ook dat Chinezen frequent online aankopen via hun smartphone. In China waren er in 2007 meer dan 50 miljoen mobiele internet gebruikers; in 2013 waren er dat al 500 miljoen. 80% van hen heeft ooit via hun smartphone iets online aangekocht. Omwille van nieuwe manier van mobiel betalen, de diepere penetratie op het Chinese platteland, en beter 3G bereik, wordt verwacht dat mobiel shoppen nog belangrijker wordt.
De Chinese overheid heeft als doelstelling om tegen 2020 1.2 miljard mensen (85% van de bevolking) van mobiel internet gebruik te laten maken.
Met sneller internet, en websites die zich meer en meer aanpassen op mobiele internet-gebruikers, wordt het in China makkelijker en makkelijker om mobiel te shoppen. Dat vertaalt zich ook in de betalingsmethode. 55% van de Chineese mobiele gebruikers hebben ooit mobiel betalingen verricht, terwijl dat in de VS slechts 12% is. Ook dit is een evolutie die zich verder en verder gaat ontwikkelen.
Met andere woorden, het einde van deze trend/evolutie is nog lang niet in zicht. En als u zich afvraagt waarom Alibaba zo een succesvolle IPO was, nu heeft u een idee waarom…