Moderne technologieën creëren nieuwe kansen voor retailers. Door hun bedrijfsstrategie slim aan te passen aan de disruptie, zijn ze klaar voor de toekomst.
De technologische revolutie schudt de retailsector flink door elkaar. Een grondige aanpassing van de bedrijfsstrategieën dringt zich op. ‘De meeste retailers weten echter niet precies hoe dat moet’, zegt François Jaucot, partner bij PwC. ‘Ze bevinden zich nog in de ontdekkingsfase: iedereen probeert het op zijn eigen manier, met wisselend succes. De winst komt er soms pas na een grondige wijziging van het bestaande bedrijfsmodel. Bij voorbeeld, in het geval van webshops: door de klanten vooraf te laten betalen in plaats van na ontvangst van de bestelling.’
De ontwrichting van de bestaande bedrijfsmodellen, als gevolg van de digitalisering, leidt dus tot aanzienlijke uitdagingen. Maar tegelijkertijd biedt ze kansen. Tenminste, voor wie bereid is om mee te surfen op de verwoestende golven. Een recent onderzoek van PwC legde alvast vier golven bloot die een belangrijke impact hebben op de hele retailsector. ‘Enerzijds is er de veranderende rol van de winkel’, zegt François Jaucot. ‘Vroeger werd vaak beweerd dat fysieke shops zouden verdwijnen als gevolg van de digitale kentering. Maar hoewel e-commerce jaar na jaar blijft groeien, is het einde van de winkel nog niet in zicht.’
‘Webrooming’ versus ‘showrooming’
Dat wordt bevestigd door de resultaten van de PwC-studie. 68 % van de ondervraagden heeft al producten in een echte winkel bekeken, om die vervolgens online te kopen. Maar zeventig % deed net het omgekeerde: producten online vergelijken en die daarna aankopen in een traditionele shop. François Jaucot besluit hieruit dat ‘webrooming’ even belangrijk is als ‘showrooming’. ‘Het komt er als retailer dan ook op aan om een combinatie van online en offline kanalen aan te bieden’, adviseert hij. ‘Met de nodige creativiteit moet je trachten om je klanten ook naar je fysieke winkel te lokken. Die moet wel aangepast worden aan hun hedendaagse behoeftes.’
De smartphone als informatiebron
Een tweede ontwrichtende golf heeft betrekking op mobiele technologie. ‘Smartphones worden nog steeds erg weinig gebruikt om te betalen,’ zegt Jaucot. ‘Vandaag is slechts een op drie Belgen ervan overtuigd dat zijn mobiel toestel ooit het belangrijkste betaalmiddel zal worden. Voorlopig zijn er nog te veel onterechte twijfels over de veiligheid, maar op termijn zullen die verdwijnen.’ Opmerkelijk is overigens dat smartphones anno 2015 wel al een voorname rol spelen in het proces naar de eigenlijke aankoop: consumenten gebruiken ze vaak om productinformatie op te vragen, prijzen te vergelijken en fysieke winkels te lokaliseren.
Meer verkoop door sociale media
Het toenemende belang van sociale netwerken wordt eveneens gezien als een belangrijke disruptieve golf. 34 % van de ondervraagde consumenten in de PwC-enquête volgt zijn favoriete merken of retailers via sociale media. 28 % heeft via zulke kanalen nieuwe merken ontdekt, en 27 procent gebruikt ze om meer informatie en feedback over een brand te bekomen. 62 % beweert bovendien dat interacties via sociale media geleid hebben tot meer aankopen. ‘Je moet als retailer dus trachten om een ‘buzz’ op sociale media te creëren’, zegt François Jaucot. ‘En je moet je hier proberen te onderscheiden van je concurrenten.’
De demografische verschuivingen
Dit wordt als een vierde en laatste golf van ontwrichting beschouwd in onze moderne maatschappij. François Jaucot: ‘Het zijn vandaag vooral ‘digital natives’ tussen 18 en 24 jaar die mobiele en sociale media gebruiken bij het shoppen. Zelfs kinderen zijn vandaag heel vaak online. Maar helaas zijn zij niet diegenen met geld binnen het gezin. Het is dus een uitdaging voor elke retailer om meerdere leeftijdsgroepen - ook de echte kopers - te bereiken.’
Bron: De Tijd