Paypal kende in het voorbije jaar een sterke opgang bij Belgische online shoppers. Dit effect wil het nog verder doortrekken door de retourkosten van e-commerce pakketjes te gaan betalen. Dit moet de consument écht over de streep trekken om meer online te gaan shoppen. Wat er precies schuilt achter de beslissing van PayPal lees je hier. 

PayPal betaalt retourkosten terug

Dat Paypal de retourkosten op zich neemt is in andere landen al oud nieuws. Paypal heeft dat concept eerder al in 2014 in Frankrijk gelanceerd. Nadien was Nederland aan de beurt. Joachim Goyvaerts, Head of Paypal Belgium & Luxemburg is zeer enthousiast over de resultaten in deze landen.

Het betalen van retourkosten zette in Frankrijk de kopers aan om meer Paypal te gebruiken bij hun online betalingen, wat een mooi resultaat is. Ze wisten immers dat als hun bestelling niet aan hun eisen zou voldoen, ze deze gratis terug konden sturen via PayPal. Nu is het de beurt aan de Belgische consumenten.

Hoe kan je deze dienst gebruiken?

Als je van dit aanbod wilt genieten, dan moet je je vooraf registeren op de Paypal website. Als je op de juiste pagina bent, dan klik je gewoon op de activatieknop. Wanneer je dan een retourzending wil doen, dan laad je jouw aankoopbon op, op de website en geef je ook het transactienummer mee. Na 10 dagen zal Paypal dan de retourkosten terugbetalen aan jou.

Om de bescherming van de koper en aankoper te waarborgen bestaat er al een tijdje een soort van ‘aankopersbescherming’ bij Paypal. Het is een bescherming van de consument voor situaties waarbij die vaststelt dat het geleverde product niet is wat er werd voorgesteld of simpelweg niet afgeleverd werd. Paypal vergoedt dan de koper het volledige bedrag, inclusief verzendkosten.

Ook de verkoper wordt beschermd. Als de verkoper levert op het adres van de Paypal account en de koper meldt niets te hebben ontvangen of betaalt op een malafide manier, dan wordt het volledige bedrag gedekt. 

Waar komt de klemtoon op te liggen?

  • De online handel stimuleren door de drempel weg te halen, vooral ook gericht op (ver)kopen buiten de grenzen.
  • De kleine online ondernemer die zich geen raad wist met de kosten voor een retourzending, tegemoet komen.

Joachim Goyvaerts van Paypal vertelt: “Deze nieuwe service vormt een extra stimulans voor online shoppers om tot aankoop over te gaan. Uit onderzoek blijkt immers dat verzendkosten een doorslaggevende factor vormen voor online shoppers. Door deze barrière weg te nemen, maakt PayPal online shoppen niet enkel aantrekkelijker en zorgelozer voor de consument, maar stimuleert het ook actief de business van zowel lokale als buitenlandse webshops.”

Paypal als love brand

Paypal doet met dergelijke intiatieven goed zijn best om een love brand te worden. Om geliefd te worden als betaalmethode. De aanpak loont, want Paypal is het sterkst stijgend betaalmiddel bij consumenten in België en overstijgt de traditionele rol van een payment provider.

Met het terugbetalen van de retourkosten komt Paypal vooral tegemoet aan de verzuchtingen van de kleinere webshops die deze kosten niet op zich kunnen nemen door beperkte marges. Een mooie stimulans om de e-commerce sector verder te laten groeien en ook de kleinere shops te steunen. 

Meer info: paypal.com/be/returns