In Brussel opende op 19 september de eerste Belgische Apple Store. Goed nieuws voor de Belgische Apple-fans. En voor de bestaande Apple-verdelers blijkt. Want de merkbekendheid en de hype rond het merk nemen toe.

“We kijken er naar uit om de unieke Apple-ervaring naar België te brengen.” Met dat ene, korte zinnetje bevestigde Apple enkele maanden geleden de geruchten dat er eindelijk een Apple Store zijn deuren zal openen in ons land.

Naar aanleiding van de komst van Apple in België had de ieLon redactie een gesprek met Annick Maes, zaakvoerster van Easy-m.

Wordt de nieuwe Apple store in Brussel geen rechtstreeks concurrentie voor de reeds bestaande Apple-verdelers?


Annick Maes, zaakvoerster van Easy-m.

De opening van de Apple Store past perfect in de uitgekiende en hypergecontroleerde marketingstrategie van het bedrijf. En daar plukken ook wij als lokale Apple-verdelers de vruchten van.

Want dat moet je hen nageven: Apple is meester in het creëren van mysterie en in het opwekken van nieuwsgierigheid rond zijn merk.

Een communicatiestrategie die duidelijk werkt, want de hype is al gecreëerd nog voor er details over de winkel bekend zijn. Zo wordt de openingsdatum van een nieuwe winkel steevast zorgvuldig geheim gehouden. En als die toch lekt, heeft Apple hier zelf voor gezorgd. Want het bedrijf houdt steeds de regie over alle communicatie en het cultiveert de discretie.

Waarom nu pas een Apple store in België?

België is inderdaard het laatste land in West-Europa waar Apple neerstrijkt, elf jaar na de opening van de eerste Europese winkel. Dat de Belgische consument zo lang op een Apple Store heeft moeten wachten komt grotendeels omdat België, vanuit Amerikaans oogpunt, een eerder kleine en dus relatief minder interessante markt is. Bovendien beschikt ons land nu al over een sterk netwerk van lokale Apple-verdelers, waardoor de markt grotendeels verzadigd is.

Waarom kiest Apple er dan nu toch voor om een Store te openen?

Belangrijkste reden is dat Apple hiermee zijn merk extra visibiliteit wil geven op de Belgische markt, en omdat het bedrijf zo rechtstreeks in contact kan treden met zijn klanten. Door te kiezen voor de meest unieke locaties van een stad, zoals historische gebouwen of nagelnieuwe architecturale parels, wil Apple van een uitstap naar een Store ook een beleving maken. 

Hoe belangrijk zijn de Apple store voor Apple zelf?

Hun stores is een aanpak die werkt. Het heeft een zeer sterk effect op hun cijfers. En die spreken boekdelen: een gemiddelde Apple Store krijgt wekelijks 22 000 klanten over de vloer, en de winkels zijn wereldwijd goed voor 15 % van de winst van het bedrijf. Overal staan bezoekers in rijen aan te schuiven om een shop te bezoeken. Ga maar eens kijken in de chique Regent Street in Londen of het hippe Fifth Avenue in New York, en je bent meteen getuige van dit opmerkelijke fenomeen. 

En gaat zo’n succes volgens jou dan niet ten koste voor de erkende Apple-verdelers?

Ik denk van niet. Integendeel, het grote succes van de Stores is net in het voordeel van de andere resellers. Want de naamsbekendheid en de hype die de opening van de winkel met zich meebrengt, is ook goed voor het merk an sich. Goede marketing doet verkopen, en daar geniet iedereen van.

Waarin verschillen Apple-verdelers dan in vergelijking met de Apple stores?

Een officiële Apple Store kiest locaties met een hinterland van minstens 300.000 klanten, terwijl de andere verdelers net lokaal aanwezig willen zijn, dicht bij hun klanten. 

Die nabijheid is een grote troef voor ons, want Belgen kopen nog graag dicht bij huis. De reden is vanzelfsprekend: we spelen graag op zeker en hechten veel belang aan een goede dienst na verkoop. 

Extra informatie over producten of toepassingen, een herstelling, of een opleiding, daarvoor willen we geen tientallen kilometers ver rijden. Tot slot kunnen de lokale verdelers zich ook veel beter richten op specifieke markten, zoals de KMO’s of het onderwijs. 

De Belgische Apple Store is dus een goede zaak voor consument én verdeler. Wij kijken alvast uit naar de opening.


* * * * *
Easy-M is de grootste Apple-verdeler van België.
Het bedrijf telt zo’n 250 werknemers en heeft 23 vestigingen.
Meer info
www.easy-m.be


Foto header: Herman Ricour