In een vorig artikel op bloovi.be kon je lezen dat een webshop zo veel meer is dan een etalage. Er is immers één groot verschil: een etalage is “dood”, jouw webshop is “springlevend”, zo zou het toch moeten zijn. Dat tweede is erg belangrijk om klanten te trekken, vertrouwen te winnen, klanten te doen terugkeren. Kortom, meer te verkopen. Maar hoe houd je je webshop nu levendig? Ik geef je graag enkele tips.

Nieuwe producten.

Heb je al een categorie met “nieuwe producten”? Houd deze up-to-date, zo maak je klanten nieuwsgierig en komen ze hopelijk af en toe eens kijken of er nog leuke producten bij zijn gekomen.

Inspelen op gebeurtenissen.

Tijdens het eindejaar is het natuurlijk aan te raden om je webshop ook in dat thema in te kleden. Zorg voor een gepaste actie, misschien een blogartikel met leuke cadeautips, een categorie met “kerstcadeautjes”… Je kan inspelen op feestdagen zoals Kerstmis en nieuwjaar, maar ook op seizoenen, rages, trends of zelfs erg plotse gebeurtenissen. Heb je dus een slider of grote afbeelding op je homepage? Zorg dat deze inspeelt op de periode van het jaar.

Facebook, twitter, mail… hopelijk zet je deze kanalen al in voor je webshop. Post regelmatig en laat zien dat er wat leeft bij jou. Een Facebook of Twitter widget op je website die laatste berichten/tweets toont laat meteen zien dat je actief bent. (En zorgt ook voor meer volgers/likes) Dit kan bijvoorbeeld ook met een review widget van bv. Trustpilot of Ekomi.

Video.

Een afbeelding blijft staan, beweegt niet. Een video daarentegen geeft veel beweging en mensen bekijken het meer dan je denkt. Het allerbeste is een video waarin je zelf voorkomt, zo kan je een gezicht geven aan je webshop wat het vertrouwen alleen maar ten goede komt. Bovendien kijken mensen veel liever naar een video waarin een persoon voorkomt. Uiteraard is het niet altijd even eenvoudig een video te maken. Een foto van jezelf of medewerkers kan ook al  een positief effect hebben.

LiveChat.

Laat je bezoekers meteen contact met je opnemen. Je laat zien dat je “op dit moment” er bent en klaar staat om te helpen. Je bewijst dat een levende persoon aanwezig is, net zoals een verkopen in een fysieke winkel.

Reviews.

Recente reviews tonen op je website laten zien dat er onlangs nog producten bested warden en mooi werden afgeleverd.

Variabelen.

Je kan op je webshop bij een product schrijven “besteld voor 16u? Volgende werkdag in huis”. Maar het is veel leuker om te melden “Nu besteld? Maandag in huis”. Dit moet dus automatisch aanpassen aan het uur en dag van dat moment. Zelfde voor je openingsuren (winkel) of uren dat je telefonisch bereikbaar bent. “Je kan ons nu bellen” of “Bel ons vanaf morgen 8:00uur”.

Een blog.

Een klassieker maar wel erg effectief. Je kan schrijven over recente gebeurtenissen in je webshop, de markt of zelfs persoonlijke ervaringen. Wanneer mensen zien dat hier regelmatig iets op gepost wordt en het laatste bericht vrij recent is (toon de datum) dan voel je dat je bij echte mensen iets besteld. Niet bij een robot of een webshop uit een onbekend land. Bovendien heeft een blog natuurlijk een grote positieve invloed op je SEO

Tijdelijke acties.

Weekenddeals, actie van de week, tijdelijk gratis verzending… Genoeg mogelijkheden om acties te doen die maar voor een bepaalde tijd duren. De voordelen hiervan gaan natuurlijk verder dan alleen je webshop levendiger maken. Meer terugkerende bezoekers, meer conversie zijn leuke neveneffecten.

Heb je zelf nog tips? Laat het gerust weten in de comments!