Terwijl Tesla hoe langer hoe meer de wereld verovert, zijn ook andere grote automerken volop bezig met het ontwikkelen van elektrische auto’s. Een markt die potentieel uitstraalt maar nog lang niet volledig is ontgonnen, is die van elektrische motorfietsen. De eeneiige tweeling Bjorn en Torsten Robbens kennen er in elk geval alles van. Zij brachten Saroléa, het allereerste merk motorfietsen dat dateert van 1850, weer tot leven middels een flink staaltje innovatie: een elektrische motor met batterijtechnologie. Opvallend: hun elektrische motorfietsen werden al gebruikt in verschillende Hollywood-films.
Oude liefde tot leven brengen met technologie
“Wij komen uit een motorsportfamilie,” vangt Bjorn zijn verhaal aan, “we waren amper drie jaar oud toen we voor het eerst op een motorfiets zaten. We konden nog niet eens zelfstandig fietsen.”
foto: de bedenkers van de elektrische Saroléa motorfiets: Bjorn en Torsten Robbens.
Het was Torsten die zeven jaar geleden besloot om die passie voor motorfietsen naar een hoger niveau te tillen. Hij kocht de rechten over van het Waalse merk Saroléa, dat in 1850 het levenslicht zag, en wist die te vernieuwen met een uitzonderlijk performante, elektrische racemotor. De motorfietsen zijn handgemaakt en worden in huis ontwikkeld door de broers zelf. Het racevoertuig heeft naast technologische snufjes zoals wifi en 4G een geavanceerde gps, die zelfs adressen uit je digitale kalender haalt.
“De gps-technologie is gestoeld op een aantal algoritmes waardoor het automatisch de meest veilige en comfortabele rit naar je eindbestemming garandeert,” gaat Bjorn verder, “daarbij wordt rekening gehouden met files, weersomstandigheden en resterende batterijcapaciteit. Dat niveau van gebruiksgemak is in onze markt tamelijk uniek.”
Drieledig businessmodel in een nichemarkt
Een Saroléa-motorfiets kost een slordige 300.000 euro en kun je niet kopen in een klassieke showroom. “Elk exemplaar wordt gemaakt op aanvraag, dus de productie is geheel op maat”, gaat Bjorn verder.
“Gezien de exclusiviteit mikken we heus niet op volumes - we produceren voorlopig slechts 10 modellen per jaar - dus we werken ook niet met een traditioneel distributiemodel. In de plaats daarvan nemen we deel aan hyper exclusieve evenementen waar de crème de la crème van de motorfietsen wordt voorgesteld. Daar breiden we ons netwerk van potentiële en uiteindelijk effectieve klanten uit. Onze verkoop is dus gebaseerd op ons relationeel netwerk.”
Bjorn legt uit hoe Saroléa gebruik maakt van een drieledig businessmodel. Naast de verkoop via het netwerk verhuurt de start-up de motorfietsen ook aan raceteams, waarbij ze een full-service-pakket van transport en onderhoud voor haar rekening neemt. “Het derde luik zijn we nu aan het uitwerken”, vult Bjorn aan. “Dat wordt een soort licentiemodel dat we zouden verkopen aan OEM’s en constructeurs van motorfietsen. De bedoeling zou zijn dat ze onze technologie implementeren in hun voertuigen.”
Hoewel het bedrijfje al concurrenten heeft, beschouwt het zichzelf als een unieke speler. “Je hebt Europese en Japanse merken zoals BMW en Yahama, maar die richten hun pijlen op het grote publiek”, geeft Bjorn aan. “Zij vervaardigen voornamelijk lichte stadsvoertuigen die geschikt zijn voor woon- werkverkeer. Doordat wij een niche targeten met handgemaakte en bovenal zeer performante voertuigen, voelt het niet alsof we moeten concurreren.”
Bjorn verwacht dat het niet meer zo lang zal duren alvorens het grote publiek de voordelen van een elektrische motorfiets inziet. “Er hangt misschien wel een stevig prijskaartje aan de motor, maar door de beperkte complexiteit van de motor zijn er vrijwel geen onderhoudskosten. Op lange termijn levert dat een gunstige TCO (Total Cost of Ownership, n.v.d.r.) op. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de kwalitatieve batterijtechnologie. Racers hebben immers dikwijls last van race anxiety - ze zijn bang dat de batterij of de tank leeg raakt alvorens ze hun race hebben beëindigd. Onze batterij laadt zeer snel op en is goed voor zo’n 300 kilometer.”
Tesla voor tweewielers?
Met Elon Musk moeten we Saroléa zeker niet vergelijken. “Onze motorfiets heeft maar een eigenschap gemeen met Tesla. Net zoals wij richt Tesla zich eerst op de early adopters die de voertuigen kunnen betalen, en pas in een latere fase benaderen ze een matuurdere markt met een goedkoper model. Ook wij zijn op zoek naar die early adopters. We zijn ervan overtuigd dat we ambassadeurs kunnen vinden die geloven in Saroléa.”
De populariteit van Tesla wist de starter nog niet te strikken, maar ze lijkt wel aardig in de buurt te komen van de faam die rond Elon Musk hangt.
“We hebben ons product al kunnen verkopen aan het productiehuis van Tom Cruise, en we hebben al een tweede aanvraag uit Hollywood gekregen. Dat is wel leuk”, geeft Bjorn toe. “Zeker omdat we nog elke dag moeten knokken om ons te bewijzen, maar dat maakt het net leuk. Tot vandaag hebben we alles zelf gefinancierd en heftige investeringen gemaakt. De volgende stap is partners en investeerders zoeken.”
Veel succes, jongens!