Foto: Loïc Jacobs van Merlen en Sébastien Deletaille (rechts) RIA

Real Impact Analytics (RIA), een innovatieve start-up in telecom big data-apps heeft 12 miljoen euro opgehaald in haar eerste kapitaalronde. Die werd geleid door gevestigde kapitaalfondsen, zoals Fortino Capital (die ook participaties heeft in Teamleader), Endeit Capital en Gimv. Met de financiering wil de Belgische start-up haar verdere groei verzekeren in Azië, maar evenals concurrentiereuzen SAS en IBM uitdagen. 

Een van de snelst groeiende Europese start-ups

RIA werd in 2009 uit de grond gestampt door de jeugdvrienden Sébastien Deletaille, voorheen een Junior Associate bij McKinsey & Company, en Loïc Jacobs van Merlen, ex-management consultant bij Roland Berger. Concreet helpt het bedrijf telecomoperatoren om klanten aan zich te binden. Dankzij een reeks applicaties kunnen zij telecomdata uitpluizen, en zo gerichtere campagnes voeren, de inkomsten per klant verbeteren en zoveel meer. 

“De markt voor big data-applicaties is een van de snelst groeiende sectoren", zegt Jacobs van Merlen. "Om te overleven moeten telecomoperatoren dringend hun organisatie besturen op basis van inzichten uit data. De sector begint zich te realiseren dat waarde hoofdzakelijk zal worden gebracht door sectorspecifieke, end-to-end toepassingen. 2016 is het perfecte moment voor Real Impact Analytics om het terrein van de grote spelers te betreden."

Als een van de snelst groeiende Europese start-ups heeft het bedrijf haar omzet elk jaar meer dan verdubbeld. Ook haar team en klantenbestand blijven groeien: met 120 medewerkers werkt Real Impact Analytics samen met 5 telecomoperatoren uit de top 10. 

Uitbreiding in geografie én industrie

Het bedrijf kent haar thuisbasis in het Brusselse, maar RIA heeft al verscheidene regionale vestigingen in Luxemburg, Maleisië, Brazilië en Zuid-Afrika. Met het opgehaalde kapitaal wil de start-up haar verdere geografische uitbreiding in gang zetten. "Wij zullen onze catalogus met telecomapplicaties verbreden, de functionaliteiten van bestaande applicaties uitbreiden en onze groei en geografische expansie financieren, vooral in Azië’", verklaart chief marketing officer Sébastien Leempoel aan De Tijd.

Later plant RIA ook andere industrietakken voor haar rekening te nemen. Volgens de CMO pakt het bedrijf dat wel op een selectieve en doordachte manier aan: "Wij hebben reeds enkele applicaties en klanten (bijvoorbeeld Johnson & Johnson) in consumer goods", klinkt het.

Bronnen: De Tijd en vfb.be
Meer info: realimpactanalytics.com