Bron foto: Shutterstock
Als je meer verkopen wil met je webshop, of meer leads met een website, heb je twee zaken nodig: bezoekers en een geoptimaliseerde webshop, zodat die bezoekers ook doen wat jij wil. Het aantal bezoekers dat ook daadwerkelijk converteert, hangt van enorm veel zaken af zoals je prijs, snelheid, service maar ook van de structuur van je webshop, snelheid enzovoort. Om deze te optimaliseren zijn er heel wat handige tools. Is jouw interesse aangewakkerd? Conversion day (laatste 50 tickets) gaat hier nog dieper op in met 24 sessies over conversie optimalisatie.
Meten is weten: begin met Google Analytics
Als je dit artikel leest, gebruik je waarschijnlijk Google Analytics om je bezoekers te meten, conversiepercentage te bepalen of nog meer. Google Analytics is echter vaak de basis om je conversie te verhogen, vooral om te achterhalen waar er verbeterpunten zitten. Een voorbeeld: niet elke gebruiker surft met dezelfde browser. Heb je ooit al getest hoe de weergave van je webshop verschilt/browser? Bekijk eens het rapport in G.A. “Browser en besturingssysteem” en wie weet legt dat al meteen pijnpunten bloot. Kijk eens naar dit onderstaand voorbeeld: het is duidelijk dat Safari een opvallend lager conversieratio vertoond. Het loont om daar eens aandacht aan te besteden.
Hetzelfde kan je doen voor apparaten of voor verkeersbronnen. Haalt Google Adwords duidelijk een lager conversiepercentage dan organisch verkeer? Misschien moet je dan toch eens kijken of je ads wel juist zitten.
(Klik op de afbeelding om te vergroten)
Hotjar: kijk door de ogen van je bezoeker
Als je zelf op je webshop zit ,gebruik je die waarschijnlijk veel anders dan een nieuwe bezoeker die eens een kijkje komt nemen. Je bent gewoon hoe alles werkt en op welke manier je snel naar bepaalde pagina’s navigeert. Je wordt voor een stuk “blind” voor fouten. Met een tool zoals Hotjar kan je “visitor recordings” opnemen. Zo kan je kijken (ja, echt kijken, visueel alsof alles gefilmd wordt) hoe een gebruiker je site gebruikt. Bekijk bijvoorbeeld enkele sessies van bezoekers die wel producten in hun winkelwagentje staken maar niet verder gingen om af te rekenen.
Naast visiteer recordings kan je ook heatmaps maken. Zo kan je visueel kijken waar gebruikers op klikken of tot waar ze scrollen.
David Darmanin, Founder & CEO van Hotjar, komt zijn kennis delen op Conversion Day 2016. David brengt een 45 min durende workshop over conversie optimalisatie. Bekijk hier meer.
Optimizely: A/B testen was nog nooit zo eenvoudig
A/B tests zijn uiterst handig om je conversie te verhogen. Welke kleur button converteert nu het best? “Inschrijven op de nieuwsbrief” of “Laat je e-mail achter voor updates”? Er kan zo veel getest worden met een A/B test. Maar je kan ook enorm veel meten. Niet enkel een uiteindelijke conversie telt altijd, maar misschien is het bezoeken van een bepaalde pagina ook al een stap vooruit? Met Optimizely is A/B testen erg eenvoudig en intuïtief: je hoeft enkel een code te installeren en je kan aan de slag. Je kan binnen de tool dan aanpassingen gaan doen aan lay-out, zonder ook maar enige technische kennis te hebben. Je start de A/B test en wacht tot de resultaten er zijn.
Optimizely geeft zelf aan wanneer een resultaat representatief is en je het dus zou kunnen toepassen. Wat ook uiterst handig is, is de mogelijkheid om te targetten. Zo kan je bijvoorbeeld alleen nieuwe bezoekers targetten. Handig, want die gebruiken je website wellicht iets anders dan terugkerende bezoekers.
Hazjier Pourkhalkhali, conversie specialist bij Optimizely, brengt een 30 min durende workshop over conversie optimalisatie op Conversion Day 2016. Bekijk hier zijn sessie details:
Welke tools raden jullie nog aan?