Het gaat hard voor Coolblue: de online retailer maakte vandaag bekend dat het begin oktober een derde fysieke winkel opent in Vlaanderen. De nieuwe vestiging in Zaventem (Sint-Stevens-Woluwe) treedt in de voetsporen van de eerder opgerichte filialen in Wilrijk en Lochristi. Een logische keuze: “Onze fysieke winkels groeien sneller dan onze webshops”, glunderde CEO Pieter Zwart begin deze week nog. Is Coolblue hoe langer hoe meer klaar voor een Europese doorbraak? De vooruitzichten zijn beloftevol, dat is duidelijk.

Focus op klanttevredenheid verder doordrijven

Coolblue is de paraplu boven ruim 330 webshops, waaronder Koelkaststore.be,Laptopshop.be en BBQcenter.be. Voor bijna elk toestel dat je online kan kopen, biedt de online retailer een afzonderlijke webshop waarin het uitsluitend dat type toestellen en accessoires te koop zet. Omdat klanten echter dikwijls nog aanvullende vragen hebben of het product willen vasthouden, beschouwt het bedrijf haar fysieke winkels als onderdeel van de strategie.

"Klanttevredenheid is echt ons kernwoord"

Naast het ‘aanraken’ van producten en het afhalen van online bestellingen, kunnen Coolblue-klanten in de nieuwe vestiging nog terecht voor gespecialiseerd advies en service na aankoop. Iets wat volgens CEO Pieter Zwart helemaal aansluit op een van haar kernwaarden: klanttevredenheid. “Dat is echt het kernwoord van ons bedrijf”, vertelde hij onlangs aan Bloovi. “Want tevreden klanten doen je twee keer een plezier: ze komen terug als je hen nog net iets meer dan tevreden maakt, maar als je ze daarboven nog eens een blijvende glimlach bezorgt, dan gaan ze je ook actief promoten. Dat is een interessant sneeuwbaleffect, waardoor je als bedrijf snelle stappen kunt zetten en flink kunt groeien.”

Sneller groeien dan de markt

Zwart wist eerder nog te vertellen dat het Coolblue-team nog steeds versteld staat van haar eigen groei. De omzetteller staat naar verluidt op 550 miljoen euro. “De snelheid waaraan die stijgt, blijft verhogen”, zei hij aan Emerce, “en tegen 2018 verwacht ik op een omzet 1,5 miljard euro af te klokken.”

"Ondanks het groeiend personeelsbestand zijn we nog erg lean and mean georganiseerd"

personeel

Maar ook de schaal waarop Coolblue groeit, neemt in omvang toe: het bedrijf groeit sneller dan de markt, wat ook geldt op gebied van personeel. Momenteel telt de e-commerce expert 1.800 werknemers, maar in 2016 wil ze dat aantal laten opklimmen tot 2.500. In de nieuwe fysieke winkel in Zaventem zoekt het bedrijf 20 nieuwe medewerkers. “Volgens mij hebben we de groei in personeel ook te danken aan het feit dat we meer in eigen huis doen. Want ondanks het groeiend personeelsbestand zijn we nog erg lean and mean georganiseerd. Klanten gelukkig maken is het resultaat van veel technologie, maar ook veel handwerk.  Daarom werven we elke maand maar liefst zo’n 100 mensen aan”, aldus Zwart.

Europese expansie al in zicht

Zwart krijgt wel vaker de vraag over hoe het nu zit met zijn uitbreidingsplannen. Momenteel richt de retailer zich op Nederland en België, maar die afzetmarkt heeft volgens de CEO nog ruimte voor groei. “Ja, ik droom er wel van om in andere landen dan Nederland en België actief te zijn”, zei hij daarover. “Maar zeer concreet is dat nog niet: ik voel dat we er nog niet helemaal klaar voor zijn. 40.000 producten moeten online beschikbaar zijn in verschillende talen, en bovendien moet de klantendienst mee kunnen schalen. En een Europese uitbreiding mag niet ten koste gaan van de klanttevredenheid.”

Voor een mogelijke toekomstige internationalisering mikt Coolblue vooral op landen die lijken op Nederland. Zo werd er al gesproken over Scandinavië, en werd over Duitsland gezegd dat ‘een supersnelle levering gezien het inwonersaantal en de geografie niet meteen een evidentie is’.

Wordt zonder twijfel vervolgd!