Hoezo, jongeren moeten hun dromen opbergen en zich aan de permanente crisissfeer onderwerpen? ‘Urban Dreamers’-coach Eline Goethals leidt op één jaar tijd Antwerpse jongeren op tot rasondernemers. “Een nagelstudio starten is even waardevol als de nieuwe Engagor oprichten" is waarschijnlijk een van de belangrijkste quotes die bij mij bleef hangen.
Op school proeven tieners van economie en bedrijfskunde, maar hoe dat allemaal in de praktijk werkt? Joost mag het weten. Dat is de premisse van ondernemersproject ‘Urban Dreamers’, een hands-on-opleiding die jonge Antwerpenaren tot ondernemers klaarstoomt. Op een jaar tijd leren ze hoe je ideeën pitcht, hoe je een bedrijf opricht en belangrijker, hoe je die onderneming op lange termijn rendabel en succesvol maakt.
Hoe de bal aan het rollen ging
Dit allemaal gebeurde onder het arendsoog van de 24-jarige Eline Goethals, strateeg bij reclamebureau LDV en bekende naam in de Antwerpse creative scene. “De bal is aan het rollen gegaan na verschillende keren met Sihame El Kaouakibi gepraat te hebben.” El Kaouakibi is sociaal onderneemster en bezielster van ‘Let’s Go Urban’, de vermaarde organisatie die via cultuur jongeren meer zelfvertrouwen wil geven. “Abdul Malik, één van haar poulains, heeft vorig jaar het VTM-programma ‘So You Think You Can Dance’ gewonnen en sindsdien wordt Sihame bestookt met vragen van jongeren. ‘Hoe kan ik mijn talent vermarkten en ook als artiest aan de bak komen?’, bijvoorbeeld. Sihame en ik willen aan die beslommeringen tegemoetkomen en jong ondernemend talent begeleiden.”
Het 'Urban Dreamers'-project loopt sinds september. "Workshops businessplannen schrijven en management worden afgewisseld met gespreksavonden waarop ondernemers hun persoonlijke succesverhaal uit de doeken doen. Maar uiteraard komt ook een luik 'falen' aan bod," zegt Goethals.
Een brede kijk op ondernemerschap
Belangrijk: Goethals vat het concept ‘ondernemerschap’ heel breed op en kiest niet enkel voor de grote kleppers: “Een nagelstudio starten is even waardevol als de nieuwe Engagor oprichten. Tegenwoordig wordt er onder ‘ondernemerschap’ enkel tech, digitaal en disruptieve ideeën begrepen. Je kunt geen gewone frituur meer openen, neen, je moet een frituur openen die enkel frieten aan huis levert. Flauwekul. Binnen de lijntjes kleuren en starten met een onderneming die dan wel niet hyperonderscheidend is, maar wel goed draait, is soms pakken beter. Die disruptieve ideeën kunnen later ook nog.”
'Urban Dreamers' is meer dan een ondernemersproject,
Zeven jongeren hebben zich voor het traject opgegeven. Wat Goethals het meest opgevallen is? “Welke ongelofelijke plantrekkers sommigen zijn. Een honderdtal stoelen nodig voor een evenement? Wij zouden wellicht een verhuurfirma contacteren, zij bellen gewoon even naar de bomma, de buurman en de vriend van de kruidenier.”
“Dat veel van die jongeren al vaak door het systeem teleurgesteld zijn, zorgt er natuurlijk voor dat ze een dergelijke mentaliteit kweken en oplossingen buiten het systeem bedenken. (…) Talloze factoren bepalen of iemand ondernemend is, maar uit onderzoek is gebleken dat ondernemerschap vaak door een gevoel van onderwaardering tijdens de jeugd gestimuleerd wordt. Ondernemers zouden op die manier een prestatiedrang gaan ontwikkelen. En dat merk ik ook: de jongeren die naar ‘Urban Dreamers’ komen, doen dat om zichzelf te bewijzen, om een gevoel van acceptatie te krijgen.”
De stuwende kracht van ‘Urban Dreamers’ mag dan volledig overtuigd zijn van haar project, veel subsidies krijgt moederorganisatie ‘Let’s Go Urban’ niet. “Onze aanvraag voor structurele kunstsubsidies is geweigerd, terwijl wij één van de weinige organisaties in Vlaanderen zijn die zulk divers publiek bereiken. Zakelijk en inhoudelijk hebben we een onvoldoende gekregen, terwijl ons dossier echt sterk in elkaar zit. Het ligt dus echt aan de inhoud van het project. Dat de klassieke, ‘witte’ cultuurhuizen wel subsidies krijgen, wekt uiteraard frustraties op.”
“Gelukkig hebben we met Urban Dreamers wel een werkingssubsidie van stad Antwerpen verkregen en kunnen we rekenen op privé-investeerders, al moet je je daar geen te gekke bedragen bij voorstellen. Maar wij laten het niet aan ons hart komen: volgend jaren komen we opnieuw aan de start met een nog grotere deelnemersgroep en nog meer goesting om te ondernemen.”
Bron: De Morgen