Bron foto: Shutterstock
Wie heeft er nog nooit eindeloos - of zo lijkt het toch - naar een irritant wachtmuziekje moeten luisteren? ‘Onze medewerkers komen zo bij u’, om daarna weer een stukje rechtenvrije Mozart door je oor te knallen. Frustrerend, maar deze data start-up gaat daar iets aan veranderen. Clever heeft namelijk een intelligente customer service chatbot ontwikkeld. Die applicatie beantwoordt via chat zelfstandig 80% van de vragen die binnenkomen bij een klantendienst. Hoeven we binnenkort nooit meer minutenlang aan de telefoon te hangen?
De Gentse start-up creëerde een intelligente applicatie die zelfstandig op vragen van klanten antwoordt. Clever gebruikt hiervoor artificiële intelligentie. Clever haalde daarvoor de mosterd bij Facebook, dat eerder dit jaar zijn chatbotplatform op Facebook Messenger introduceerde.
Geen beperkingen
Maarten Verschuere, oprichter van Clever, ziet het rooskleurig: “Het grote voordeel is dat je als bedrijf een onbeperkt aantal van die bots kan inzetten. 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 bieden ze je klant antwoorden op zijn vragen. Mensen die een vraag hebben over je product of dienst, worden zo altijd onmiddellijk geholpen.”
Maarten Verschuere en Michael Stevens van Clever
Het idee voor de app schoot hun eerder toevallig te binnen. “We hebben als team een stevige academische en internationale ervaring met dataverrijking en analyse. Toen ik een presentatie zag over de technologie rond chatbots, vielen de puzzelstukjes samen. Artificiële intelligentie in combinatie met chatbots biedt enorme mogelijkheden,” aldus Verschuere, oprichter van Clever.
Het buitenland lonkt nu al
Clever is gespecialiseerd in de creatie van data gedreven oplossingen die de relatie tussen klant en bedrijf bevorderen. De startup is vooral actief bij de grote spelers binnen de retail- en energiesector. Bovendien werden ze deze maand opgenomen in de ‘Belgian Top 50 startups to invest in’. Het mag dan ook niet verbazen dat ze voor 2018 hun pijlen richten op de V.S.
Voor de start-up de oversteek maakt, willen ze eerst hun product in België op punt zetten.