De start-upcultuur leeft in ons land. Soms lijkt het wel alsof die startende bedrijven de grote spelers voorbij zullen steken. Alleen hebben corporates en start-ups één ding met elkaar gemeen: talent is voor beide bedrijfstypes cruciaal. Bloovi interviewde Quintin Schevernels, voormalig CEO van Layar maar vooral: Nederlandse start-upgoeroe.

Schevernels wordt vaak gevraagd op events en conferenties, zo ook op WebTomorrow. De man schreef in zijn boek Suits & Hoodies over de 7 bouwstenen tot succes in corporate bedrijven en start-ups. Bloovi legde hem het vuur aan de schenen.

Fasering en talent zijn onmisbaar

Hoewel Schevernels het altijd heeft over 7 essentials, vragen wij ons af welke de belangrijkste is van die befaamde 7. “Uit een succesrecept kan je niet zomaar 1 ingrediënt halen, dan raakt je recept uit balans," zegt Schevernels. "Die 7 essentials komen pas écht goed tot hun recht als er een goed evenwicht is. Toch is er volgens mij wel één parameter die het belang van iedere individuele essential bepaald; fasering. Iedere start-up doorloopt verschillende stappen. In de beginfase is zo een jong bedrijf voornamelijk op zoek naar een product of concept. Daarbij staat het vinden van een product market fit centraal."


Suits_hoodies_Quintin
 

“Elon Musk keek de eerste 1000 werknemers van Tesla zelf in de ogen. Omdat hij het zo belangrijk vindt om de juiste mensen aan te trekken en de cultuur hoog in het vaandel draagt”

 

Volgens Schevernels is het in de scale-up fase extreem belangrijk om te investeren in het juiste talent. "Tegelijk moet je ervoor zorgen dat je waakt over de bedrijfscultuur van je start-up," voegt hij daaraan toe. "Een schoolvoorbeeld van een bedrijf dat zich focust op talent? Voor mij is dat de aanpak van Elon Musk. Die heeft zelf de eerste 1000 werknemers van Tesla in de ogen gekeken. Omdat hij talent en bedrijfscultuur net zo belangrijk vindt.”

Conclusie: de mate van belangrijkheid van de essentials hangt dus af van de fase waarin de start-up zich bevindt.

Zorg dat je een paar kansen mist

De moeilijkste essential van start-ups: het product."Het bouwen van een topproduct met bijhorend verdienmodel, zeg maar," bevestigt Schevernels. Ook de marktbehoefte is cruciaal voor een grotere kans op succes. Bij de meeste start-ups gaat het daar namelijk fout. De start-up “in memoriam sites” staan er vol van. Veel van die bedrijven slagen er namelijk niet in om hun goede technologie om te zetten naar een product dat gebruikt wordt. En waar ook een zekere vraag naar is."


schevernels
 

"Mijn ervaring leerde me dat het beter is om je te focussen op 1 of maximum 2 à 3 zaken. Pas dan kan je al je energie toeleggen op het bereiken van bepaalde doelen”

 

Naast product is focus minstens zo essentieel, zo blijkt. "Ondernemers zijn veelal opportunisten die een hoop mogelijkheden zien," stelt Schevernels. "En wat denken ze? Dat ze geen mogelijkheden aan zich voorbij mogen laten gaan. Mijn ervaring leerde me dat het beter is om je te focussen op 1 of maximum 2 à 3 zaken. Pas dan kan je al je energie toeleggen op het bereiken van bepaalde doelen. Anders moet je jouw tijd en middelen verspreiden over verschillende dingen. En dat loopt niet goed af.”

Grote bedrijven en hun cultuur: belangrijker dan je denkt

Quintin's bouwstenen omvatten ook nuttige tips voor corporates. Maar welk advies zouden die grotere bedrijven zeker moeten omarmen? Cultuur, cultuur en nog eens cultuur.

"Onderschat het niet: je bedrijfssfeer oefent een gigantische impact uit op het reilen en zeilen van je onderneming," zegt Schevernels. "Neem nu Google - ja Google - ze hebben inderdaad een smak geld en kunnen alles verwezenlijken wat ze maar willen. Maar eigenlijk kunnen Belgische en Nederlandse bedrijven daar wat van leren. Als je onder de motorkap van Google kijkt, dan zie je dat het geen toeval is dat zij zo groot zijn."

Google als voorbeeld


Google's bedrijfssucces ligt onder meer in de manier waarop dat bedrijf omgaat met talent en cultuur. Quintin beschrijft dat als "onvoorstelbaar slim". "Alleen al het aanwervingsproces is fantastisch en doordacht. Als toekomstige Googler word je gechallenged, getoetst, gescreend tot op het bot. Daarna gaan de “screeners” aan de slag met je resultaten. Dit lange proces kost natuurlijk veel tijd. Maar op die manier verzamelen ze bij Google een dossier van de sollicitant waarop een executive (board member) op 10 min kan beslissen of je Google material bent of niet," vindt Quintin.

De les die start-ups daaruit kunnen trekken: ze moeten goed nadenken over het profiel dat ze in huis willen nemen. "Coolblue is op dat vlak bijzonder goed bezig. Hun HR-aanpak is uitmuntend, en daar kunnen zowel Belgische als Nederlandse spelers wat van opsteken," aldus Schevernels.