Het nieuws dat Facebook Messenger binnenkort over een leger aan bots zal beschikken, sloeg gisteren in als een bom. Mark Zuckerberg onthulde de komst van bots tijdens de Facebook F8 conferentie. Als je niet weet wat je je daarbij moet voorstellen, lees dan verder. We leggen je uit waarom de komst van bots op Messenger een grote impact kan hebben op e-commerce en de manier waarop we met merken in contact treden:
E-commerce via Facebook Messenger
Facebook wil dat consumenten dankzij chatbots allerhande zaken kunnen bestellen via Messenger. Je kan het zo gek niet bedenken of je bestelt het binnenkort via chat: bloemen, auto's, vakanties, ... Ja , via bots zullen we steeds meer met merken communiceren.
De bots zullen in eerste instantie geen vorm van complexe artificiële intelligentie zijn. In de startfase gaat het eerder om een soort van apps waartegen je kunt praten. Verwacht wordt dat binnen enkele jaren bots een pak slimmer worden, maar zover zijn we nog niet. Volgens de eerste tests zijn de bots eerder aan de trage kant, of lijken ze nog niet superintelligent te zijn.
Toch zit er veel toekomstmuziek in. Meer zelfs, dankzij het gigantisch aantal mensen dat Messenger gebruikt, lijkt het er sterk op dat Facebook daarmee een revolutie zal kunnen ontketenen in het e-commerce landschap.
Beter check-out proces
Stel je voor: je wil een pizza aan huis laten leveren. Tegenwoordig kan je via een app of website al je favoriete pizza bestellen, maar vaak gaat dat ook gepaard met het invullen van contactgegevens, een keuzeproces én een check-out proces. Echt gebruiksvriendelijk kan je het niet noemen.
Facebook komt nu met een alternatief: bots. Door een bericht te sturen naar het bedrijf waar je een bestelling kan plaatsen kan je in no-time een order doorgeven.
Waarom is het zo handig? De drempel om iets te vragen via Messenger is voor de meesten onder ons een pak lager dan het installeren van een app, het invullen van betalingsgegevens en het plaatsen van een order.
Het leveringsadres hoef je niet in te geven: Facebook weet waar je uithangt én beschikt (binnenkort) ook over je betalingsgegevens. Het bedrijf maakte immers gisteren bekend dat het een verdere uitrol voorziet van haar betalingsmethode via Messenger. Hierdoor hoef je binnenkort zelfs je creditcard niet boven te halen als je een bestelling via Messenger plaatst.
Toekomstmuziek? Niets van. Burger King is er al mee aan het experimenteren. Zo zou het check-outproces via Facebook er mogelijk uitzien:
Wat denk jij van het idee om bots te introduceren in Messenger?