Peter Bertels lijkt wel het toonbeeld van intrapreneurship. Bij Flanders DC draagt hij de titel 'Senior Project Manager', maar eigenlijk is hij een innovatiegoeroe in hart en nieren. 's Avonds leidt hij een dubbelleven met zijn vzw Dwengo, waarbij hij mensen warm maakt om met robotica of elektronica aan de slag te gaan. In dit interview komt zijn visie op innovatie naar boven, en het verschil met creativiteit. Of hoe deze man het Belgisch ondernemerschap een trapje hoger zet:

Trouwens: als je vraagt naar Bertels' eigen creatieve capaciteiten, dan krijg je het droge antwoord: "Creativiteit is zoals mijn Frans: ik moet dat wat oefenen en dan komt het wel goed.”

Creatieve duizendpoot

Creativiteit, een aangeboren vaardigheid? Zo lijkt het wel, althans in het geval van Bertels. "Ik was al langer met vanalles en nog wat bezig," zegt hij. "In de Chiro uitte ik mijn creativiteit door steeds nieuwe dingen op te zetten, en volgens mij is ook de oprichting van Dwengo in 2009 een bewijs van mijn creatieve hersenspinsels. Ik wil zorgen dat de wereld blijft draaien en dat er beweging is, wat alleen maar kan als men overal ter wereld met vernieuwing op de proppen komt."


Bertels
 

"Ik wil bedrijven inspireren op een zo breed mogelijke manier"

Bij Flanders DC proberen we bedrijven dan ook warm te maken om concrete stappen te zetten op vlak van innovatie en creativiteit," gaat hij verder. "Op evenementen van organisaties als Voka en Unizo trachten we grote groepen warm te maken om er werkelijk mee te beginnen. Ik - en Flanders DC - willen hen inspireren op een zo breed mogelijke manier, en zodoende de tools aanreiken die meteen bruikbaar zijn in de praktijk. Zo hebben we een speciale oplossing voor brainstormsessies, een tool rond innovatiecultuur, en zo kan ik wel even doorgaan."

Flanders DC is overigens een van de bronnen achter Bar D'Office, een coworking space: een soort smeltkroes van durvers en doeners. Die op verschillende locaties over Vlaanderen samenkomen. "Iedereen kan vrij aansluiten, en toegang krijgen tot een netwerk van ondernemers," zegt een trotse Bertels.

"Innovatie is creativiteit en ondernemerschap samengebracht"

In het bedrijfsleven wordt almaar vaker de nadruk gelegd op het belang van innovatie. Ook het start-uplandschap is geplaveid met vernieuwende ideeën en wilde plannen om de wereld te veroveren met een of andere vernuftige oplossing. "Pff, we hebben het altijd over de Googles en de Ubers van deze wereld, en hoe we ook zo kunnen zijn," nuanceert Bertels. "Alsof innovatie enkel draait om het bedenken van nieuwe en slimme technologieën. Ik zie het breder. Creativiteit is "ik heb een goed idee" en ondernemerschap is "ik doe er iets mee". En als je die twee samenvoegt, pas dan ben je erin geslaagd om te innoveren.


peter B
 

"Succesvol innoveren betekent dat je klanten bereid zijn om te betalen voor de creativiteit en de meerwaarde die je levert"


En dat kan in de vorm van businessmodellen, bedrijfscultuur, ... Innovatie is een ruimer begrip, hoor. Bedrijven doen verwoede pogingen om creatief of innovatief te zijn, maar van innovatie is pas sprake als je jouw creatief idee in de markt hebt gezet. En als je klanten bereid zijn om te betalen voor de creativiteit en de concrete meerwaarde die je biedt. Ik zie nog heel vaak enthousiaste teams juichen dat ze 20 ideeën hebben verzameld na een brainstorm. 'We zijn klaar!' Nee, nu begint het pas."

Ook de bakker om de hoek kan innoveren

Innovatie heeft dus een brede context. Of dat dan betekent dat elk bedrijf op eender welk moment kan innoveren? De bakker om de hoek bijvoorbeeld? Precies, als we Bertels mogen geloven. "In Zemst is er een bakkerij, die besloot uit te breiden naar 4 verschillende bakkerijen in diezelfde gemeente," vertelt hij. "De eigenaars merkten een trend op: het belang van 24/7 toegankelijk te zijn. Want nu koop je overdag een brood, of je vriest er een in voor de dag nadien, of je gaat 's avonds naar de broodautomaat in een louche buurt.


Bron: Het Nieuwsblad Bron: Het Nieuwsblad

Volgens die bakkers moest er een tussenweg zijn. En dus richtten ze broodnodig.be op, een website die een keten van automatenwinkels vertegenwoordigt. Die mensen hebben winkels met broodautomaten neergezet, die ze 8 keer per dag aanvullen met vers brood. En het is een succes, hé. Dat is voor mij een mooi bewijs van creatief ondernemerschap. Buiten de automaten is er weinig sprake van technologische snufjes. Het gaat hier eerder om een compleet nieuwe manier van organiseren."

China en Silicon Valley? Kijk eens naar Afrika! (en andere misverstanden)

Bertens gelooft dat we soms een vertekend beeld hebben over innovatie en wat erbij komt kijken. En vooral: hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Opnieuw begint hij over hoe we opkeken naar Apple's Steve Jobs, en nu naar CEO Tim Cook, die met zijn innovatiekriebels in zijn kielzog treedt. "Dat bedrijf heeft mooie dingen verwezenlijkt, maar het zal voor hen ook moeilijker worden om te blijven innoveren," vindt Bertels. "Grote organisaties moeten voortdurend klaarstaan en zich voorbereiden voor de baanbrekende uitvindingen die morgen uitbreken."


flanders dc peter
 

"Laten we eens naar andere gebieden kijken dan China en Silicon Valley"


Ook Ricardo Semler zei eerder al dat de grote toppers het vermogen verliezen om te veranderen. En dat niet iedereen zich bewust is van het nieuwe tijdperk. "Vandaag de dag kijken we op naar Silicon Valley en wijst de wereld met de vinger dat we moeten oppassen voor China," stelt Bertels. "Want dat is een opkomend land, zogezegd. Terwijl de Chinezen al lang zijn opgekomen. Laten we eens naar de rest van de wereld kijken. Neem nu Afrika: dat is geen achterland continent hé? Mobile banking in Kenia, dat is daar bijvoorbeeld fantastisch."

Een andere misvatting door de ogen van Peter Bertels, is dat innovatie een lange doorlooptijd heeft. "Bedrijven denken: we gaan iets nieuws doen, maar dat gaat keilang duren," bevestigt hij. "Terwijl er heel veel dingen zijn die je een maand later al kunt hebben verwezenlijkt. Als je een waardevol idee op kleine schaal test, dan kan je volgende maand al weten of het een kanshebber is om te scoren, en welke risico's er zijn.

Intrapreneurship in de praktijk: het Philips-voorbeeld

Bertels is positief over de opmars in het intrapreneurship: mensen met een vaste job die binnen hun bedrijf iets geniaal verwezenlijken. "Bij Philips is een van de medewerkers met een fantastisch idee naar de innovation manager gestapt," zegt hij enthousiast. "Ze was bevoegd voor de kostencalculatie kocht jaren geleden een super platte televisie. Je kent dat wel, enthousiast, met personeelskorting en alles erop en eraan. Alles erop en eraan betekende ook een bijhorende voet waarop je de tv kon monteren. Terwijl zij het ding aan de muur wou hangen. Iets waar geen enkele Philips-ingenieur aan had gedacht, hé. Ze legde het voor aan het team, en die waren meteen in de wolken. En zo zijn de tv-muurbeugels op de markt verschenen."

Allemaal goed en wel, maar elke lezer van dit artikel kent genoeg organisaties die voor zulke vindingrijkheid van "die ene van de administratieve afdeling" niet zou appreciëren. "Je hebt inderdaad een organisatorisch klimaat nodig dat voor dergelijke initiatieven openstaat," geeft Bertels toe. "En effectief: er zijn ondernemingen die hun medewerkers niet toejuichen om hun creatief ei te leggen. Maar als dat het geval is, en je gelooft in je idee, dan moet je gewoon ontslag nemen."

Dit artikel werd geschreven op basis van de podcast van Kaptein Kobe, die je hieronder kunt beluisteren.