Foto: Button Instagram

Stel je even voor: je zoekt via Google of Foursquare app een restaurant op, en je kunt rechtstreeks vanuit de applicatie een Uber ritje aanvragen naar die eettent. Als het afhangt van het Amerikaans bedrijf Button, wordt dat de norm. De start-up, die in 2014 het levenslicht zag, linkt verschillende apps aan elkaar, waardoor de eindgebruiker een optimale ervaring geniet. Bloovi-redactrice Magali De Reu was in New York voor een open gesprek met CEO Michael Jaconi.

“Give people actions, not ads”

Relevantie is al wat de klok slaat, tenminste dat zegt Jaconi, Button’s CEO. “En zeker op mobiel. Want daar zijn gebruikers een pak strenger dan op het internet. Laten we eerlijk zijn: online zijn we al met veel dingen weggekomen. Op mobiel is de gebruiker genadeloos en eist hij niets minder dan een vlekkeloze ervaring.”

Daar wil Button gretig op inspelen door in-app aanknopingspunten te maken. Op de website staat dan ook te lezen ‘Give people actions, not ads’. “Kijk, vaak moet een gebruiker van app A naar app B gaan om een behoefte in te vullen,” vertelt Jaconi.

"Als je nu via mobile een vliegtuigticket boekt naar een bepaalde bestemming, verschijnt er dankzij Button een in-app aanbeveling om meteen je Airbnb-verblijf te boeken. Handig, toch?"

Jaconi

Foto: Michael Jaconi (Business Insider)

“Het punt is: vandaag de dag zijn de apps op je smartphone aparte silo’s. Het hele app ecosysteem is te gesegmenteerd. Met Button wil ik de customer journey inkorten door verschillende apps samen te brengen in een soort ‘super app’. "

En dus wil Button op een slimme manier relevante acties voorstellen aan de gebruiker, wanneer die er nood aan heeft. "Inschatten wat mensen willen doen of bereiken nog voor ze het zelf beseffen, dat is de kracht van Button," aldus Jaconi.

Werking en business model

Een ander mooi voorbeeld van het ‘Button-effect’ is dat van Foursquare en Uber. Zoek je in Foursquare bijvoorbeeld een restaurant op, reserveer je in een klik een Uber om op je bestemming te geraken zonder de Foursquare-app te verlaten. Met de Amerikaanse restaurant-app OpenTable kan je bovendien binnen diezelfde app-omgeving een tafeltje reserveren.

“Bedrijven krijgen een fee als ze business genereren voor andere on-demand diensten, en daar neemt Button een percentage van,” legt Jaconi uit.

“De win-win is duidelijk: het verhoogt de conversie en draagt bij aan een veel betere user-experience. “

Het Button-model heeft dus wat weg van Google en haar dynamische zoekadvertenties. Vorig jaar lanceerde de snel groeiende start-up ook de Button Marketplace, waar developers eigenhandig en snel bepaalde services (=buttons!) kunnen terugvinden om aan hun app toe te voegen, met de API of SDK code.

Mobile als afstandsbediening voor iedereen

Hoewel Button voornamelijk B2B-gestuurd is, worden haar ‘buttons’ wel gebruikt door miljarden gebruikers over de hele wereld. In die zin verzoent het bedrijf twee doelgroepen met elkaar, terwijl het één grote missie nastreeft: de mobiele ervaring vereenvoudigen voor de eindgebruiker.

‘Of achter de naam ‘Button’ dan de filosofie schuilt van een een knop die twee dingen met elkaar verbindt?’ vraag ik aan Jaconi. Die begint te schaterlachen en vertelt me enthousiast dat ik later die visie op zijn whiteboard mag neerpennen. “Button staat in principe voor de kracht om te kunnen navigeren met een enkele druk op de knop," legt hij uit. "Wij gaan mee aan de wieg staan van mobile, die de afstandsbediening wordt van iedere mens.”

Een ding is zeker, de kans zit er dik in dat we van deze start-up nog zullen horen! Meer info: usebutton.com