Het verhaal van WhatsApp is het levende bewijs van technologische innovatie en dienst impact op mensen en de manier waarop zij communiceren. Met miljarden gebruikers wereldwijd loont het de moeite om eens dieper te duiken in het succesverhaal van WhatsApp. Aan het woord is Jan Koum, bescheiden ondernemer en tegelijk een van de oprichters van WhatsApp.

Samen met co-founder Brian Acton richtte Koum in 2009 WhatsApp op. Sindsdien heeft deze no-nonsense onderneming enkele mooie stappen gezet.



jan koum and brian acton

Dé WhatsApp troef: geen persoonlijke informatie, geen allegaartjes

Oprichter Koum gelooft in verschillende dingen. Een van die zaken is een app waarin mensen persoonlijke informatie waarderen zonder dat ze ernaar hoeven te vragen. Daarvoor ontwikkelde hij WhatsApp, een app waarvoor je geen persoonlijke info moet geven om ze te kunnen gebruiken. Zoals je wellicht al weet, hoef je enkel de app te downloaden. Nadien kan je in contact blijven met je telefooncontacten die ook WhatsApp gebruiken.

"Ik wilde nooit dagelijkse allegaartjes in WhatsApp stoppen," zei hij in een eerder interview. "We verzamelen geen data over onze gebruikers en we doen niet aan advertising." Dankzij onder meer die insteek werd Koum dan ook biljonair.

De kunst van eenvoud

In februari 2014 kocht social media gigant Facebook het bedrijf over. Koum ging niet zomaar in op Zuckerberg's aanbod. De afspraak hield in dat WhatsApp zich mocht focussen op de verdere groei, terwijl Facebook zich zou bekommeren om het kostenplaatje. De resultaten bleven niet uit: het aantal gebruikers kende een stijging van meer dan het dubbele. Momenteel heeft de app ongeveer 250 miljoen gebruikers per maand. Een mooi getal, en al zeker in de competitieve mobiele wereld.
 

“Marketing en pers zorgen voor chaos. Het trekt je aandacht, en plots ben je niet meer gefocust op je product"


Al blijft Koum een bescheiden ondernemer die niet van al te veel aandacht houdt. In die mate zelfs dat hij zich weinig zorgen maakt om PR en marketing. Misschien wel de reden dat WhatsApp in de US minder ruchtbaarheid krijgt dan in Europese oorden? "Marketing en pers zorgen voor chaos," zegt de van oorsprong Oekraïense ondernemer. "Het trekt je aandacht, en plots ben je niet meer gefocust op je product."

silicon valley hoofdkantoor whatsapp in mountain view

En dat mag je blijkbaar letterlijk nemen. WhatsApp is een klein, autonoom bedrijfje in Mountain View, Silicon Valley. Op het gebouw prijkt zelfs geen 'WhatsApp'-bord.

Vroegere en toekomstige verdienmodellen uitgelicht

In het begin genereerde het duo inkomsten door WhatsApp betalend te maken. Voor iPhone gebruikers betekende dat een eenmalig bedrag bij het eerste gebruik, terwijl Android users ieder jaar een som neertelden. Maar dat is sinds kort verleden tijd. "Natuurlijk begonnen mensen zich af te vragen of we de fee gaan vervangen door ads," legt Koum uit. "Het antwoord is nee."

Toekomstbestendigheid met B2B

Hoe WhatsApp de dingen wel wilt aanpakken? Komende maanden zullen de twee oprichters beginnen experimenteren in de B2B-wereld. De doelgroep: alle bedrijven die vandaag de messaging app reeds gebruiken. Tenslotte staat de app er vandaag voor bekend om snel en vlot communicatie te voorzien 'op de social media manier'. Je kunt zelfs over de landsgrenzen communiceren, zonder daar nog maar een eurocent aan uit te geven.

Jan Koum
 

“We hebben het heel goed gedaan in de consumentenmarkt. Maar er zijn ook mensen die op dergelijke wijze met elkaar willen communiceren op zakelijk niveau."


Inderdaad: WhatsApp wordt ook gebruikt door tal van winkels, restaurants en andere bedrijven die wereldwijd kunnen communiceren. En daar zien Koum en Acton een opportuniteit. "Nu de app een globaal publiek heeft bereikt, kunnen we dit soort bedrijfscommunicatie verfijnen en er uiteindelijk geld voor aanrekenen," klinkt het. "We hebben het heel goed gedaan in de consumentenmarkt. Maar er zijn ook mensen die op dergelijke wijze met elkaar willen communiceren op zakelijk niveau. In het begin zijn we vertrokken vanuit de SMS-technologie voor consumenten, en die geoptimaliseerd. Nu is het tijd om hetzelfde te doen met commercial messaging."

Hoe zou dat in zijn werk gaan?

Als er gepolst wordt naar hoe Koum dat in de praktijk zou aanpakken, haalt de ondernemer er de horecasector bij. "Stel je voor dat je niet meer naar een of andere app moest gaan om een reservatie te maken," zegt hij. "En dat je eenvoudigweg met een WhatsApp berichtje een tafel kunt boeken. Het restaurant kan je berichtje dan beantwoorden met een paar voorstellen, en jij hoeft met een enkele tap gewoon te bevestigen. Dat zou toch fantastisch zijn?"


Wij kijken er alvast naar uit, Jan!