'Zitten is het nieuwe roken,' hoor je tegenwoordig vaker. Als het van Samuel Rieder, co-founder van de start-up Jaswig, afhangt, is dat verleden tijd. Het bedrijf zet met haar standing desk een ecologisch staaltje schoonheid neer in de woon-, werk- en schoolruimtes. Rieder is duidelijk voorzien van een stevige dosis ondernemerszin, en is zinnens om de werkende mens gezonder door het leven te laten gaan. Tijd om eens te luisteren/kijken naar het succesverhaal van het bedrijf!
Iedereen weet het, maar in de praktijk zien we weinig verbetering: mensen kampen collectief met rug- en nekklachten door hun zittend beroep. Lagere marges en hogere kosten zijn slechts twee gevolgen van de problematiek. Moet het eigenlijk nog gezegd dat staand werken in de lift zit?
Hoe het allemaal begon
De why van Jaswig hebben de ondernemers mede te danken aan de vriendengroep. "Een paar mensen kregen last van rug- en nekklachten," zegt Rieder. "Tijdens het werk zitten ze de hele tijd op een stoel, dus wij begonnen de mogelijkheden voor standing desks te onderzoeken. Zo is het idee gegroeid."
"Pas op, we willen mensen zeker niet opleggen om plots de hele dag te moeten rechtstaan," voegt hij daar snel aan toe. "Van urenlang zittend werken naar dagenlang rechtstaan - zo'n plotse omschakeling is al zeker niet goed voor het lichaam. Het beste is om te luisteren naar je lichaam, en het op te bouwen door staand en zittend met elkaar af te wisselen."
Rieder zegt dat niet zomaar, en gelooft echt dat zijn product de gezondheid van de mens kan verbeteren. "Er zijn studies die bewijzen dat, mensen die vaker rechtstaan minder kans hebben op aandoeningen zoals obesitas en suikerziekten," zegt hij. "Pas op, ik ben daar wel voorzichtig mee. Het ecologische aspect is bij ons ook gewoon van belang. En nu komen we tot de basis: ons doel bestond er altijd al in om een mooi meubel te creëren dat mensen uitnodigt om af en toe eens staand te werken."
Kickstarter
Samen met een Belgische producent uit Aalst bieden de mannen van Jaswig verschillende maten van staande bureau’s aan, voor jong en oud. "Na een succesvolle Kickstarter-campagne, waar we meer dan 68.000 euro ophaalden, konden we in het tweede deel van 2015 effectief van start gaan,” zegt Rieder.
"Nu, dat was niet onze enige financieringsmogelijkheid, het zat al langer in ons hoofd om iets met Kickstarter te doen. We geloofden ook gewoon dat we een sexy verhaal hadden rond dat staand werken, en dat hebben we zo ook proberen uitspelen naar buiten toe."
Zo gezegd, zo gedaan: ineens kreeg Jaswig een storm van media-aandacht. "Plots was VTM daar, en moesten we interviews plannen, waar we totaal geen ervaring mee hadden," blikt Rieder terug. "Dat was echt een hectische periode, en dat brengt enorm veel stress met zich mee. Maar echt, het was een super ervaring.
Ondernemen op jonge leeftijd
Geboren en getogen in Gent, en daar ook gestudeerd - dat is Sam Rieder. Zijn doctoraat heeft hij stopgezet om zijn ondernemersavontuur uit te bouwen. “Ik zie mezelf niet echt als een ondernemer, al zou ik mezelf wel beschrijven als iemand die graag bezig is," zegt Rieder. "Ik denk vooral graag na over ideeën in een kritische sfeer, om die dan ook effectief uit te voeren."
Foto: Samuel Rieder
Academische studies stilleggen voor ondernemerschap vereist ook een shift in mentaliteit. Of Rieder dan eerder een academische of praktische aanpak heeft? "Kijk, mijn studies waren voor een uitdaging waar ik sowieso in wilde verdergaan. Voor mij was het ofwel een doctoraat of een onderneming. Mensen zeggen mij weleens dat die twee leefwerelden mijlenver uit elkaar liggen, maar dat denk ik niet. Ik geloof dat de mens in elke omgeving wel ondernemend uit de hoek kan komen. Je moet weten, in het begin - vlak voor mij doctoraat - had ik nog geen enkel ondernemend idee. Ik ben dan begonnen aan mijn doctoraat, omdat dat wél tot de opties behoorde."
Bubble Post
Jaswig is trouwens niet het eerste bedrijf waar Rieder een bijdrage aan leverde. Zijn ecologisch verhaal begon bij een andere naam uit het Gentse: BubblePost. “Op het moment dat externe investeerders in het verhaal stapten, verkocht ik mijn aandeel in Bubble Post," vertelt Rieder. "Investeerders vinden het niet leuk als er te veel aandeelhouders zijn die niet zo actief zijn, aangezien ik me toen nog op mijn studies richtte.”
Bubble Post vervult een belangrijke rol in het succes van Jaswig. Zo treedt het op als logistieke partner om Jaswig-desks op tijd bij de klant te krijgen. Onlangs leverde Jaswig bovendien haar eerste producten bij klanten in Europa. “We ontvangen positieve feedback en werken nu hard verder aan upgrades voor ons product," klinkt het.
Wordt zonder twijfel vervolgd!
Meer over Jaswig? Luister hieronder naar de volledige podcast