foto: Mathieu de Lophem, general manager van Deliveroo België
Deliveroo is voor foodies geen onbekende naam meer. De Britse thuisleverdienst van restaurantmaaltijden haalde in augustus nog 250 miljoen euro op, en de talrijke fietskoeriers zijn ook niet meer weg te denken uit het straatbeeld. ‘Wij vernieuwen constant ons businessmodel om te anticiperen op de wereld van morgen’, klinkt het bij Mathieu de Lophem, general manager van Deliveroo België. Hoe deze intrapreneur Deliveroo op de Belgische kaart zet? Magali De Reu ontmoette hem op het nexxworks Ingnition Bootcamp en luisterde naar zijn verhaal.
Van Facebook-post naar innovatieve intrapreneur
Mathieu de Lophem vervoegde Deliveroo in 2015, toen had hij al jaren ervaring in private equity “Eigenlijk wou ik al lang een bedrijf leiden,” zegt de Lophem, “en toen een vriend een oproep deed naar iemand met expertise in consultancy en investment banking was ik meteen gewonnen voor het idee. Bovendien ben ik altijd al een echte foodie geweest.”
Deliveroo werd opgericht in 2013 in Londen, maar breidde snel uit naar andere Europese grootsteden. “We waren de eerste op de markt van food delivery, en dat maakt ons model des te krachtiger”, gelooft de Lophem. “Door in te spelen op drie actuele marktbehoeften - 1) de nood aan een snelle levering van 2) kwalitatieve maaltijden en 3) op een klantvriendelijke manier.”
Het hevige enthousiasme dat de Lophem uitstraalt, resulteert bij Deliveroo in snelle innovatie. Sinds kort levert Deliveroo ook ontbijt aan huis vanaf acht uur. Bovendien wil Deliveroo in de toekomst Rooboxes installeren. Deze mobiele keukens zouden in kleinere wijken worden geplaatst waar er minder restaurants beschikbaar zijn. Toprestaurants uit andere buurten zouden dan tijdelijk in de Rooboxes een tweede keuken installeren.
'Ons doel is: als de klant honger heeft, is Deliveroo daar', zegt de Lophem. “Door het plaatsen van Rooboxes geven we restaurants niet alleen extra klanten, maar ook een extra keuken. Het is heel simpel: als een klant honger heeft, is Deliveroo er om dat op te lossen.”
Vallen en opstaan
Hoe rooskleurig het Deliveroo-verhaal ook klinkt, de Lophem geeft toe dat niet elke grote stap zonder slag of stoot werd genomen. “Natuurlijk hebben we wel het voordeel dat we al een grote groep zijn”, voegt hij daar snel aan toe. “We hebben flink wat ervaring opgedaan in het buitenland, waardoor we de klassieke kinderziektes van andere start-ups op internationaal niveau niet snel zullen ervaren.”
Als general manager van Deliveroo België voelde de Lophem aan dat hij niet op alle domeinen even veel kennis had. Toen hij zich in het begin boog over het opsplitsen van verschillende zones om zoveel mogelijk koeriers te hebben, stelde hij vast dat er geen logistieke strategie achter zat. “Het grootste struikelblok was echter mijn gebrek aan marketingkennis. Marketing was nieuw voor mij, toen ik een marketingmanager moest aanwerven, heb ik hem dan ook naar ons hoofdkwartier in Londen gestuurd. Op een bepaald moment moet je taken aan iemand anders overlaten omdat je eigen kennis te gebrekkig is. Dat is iets dat ik al doende heb moeten leren. Natuurlijk loopt niet altijd alles van een leien dakje. Ik leer nog elke dag bij. Toch heb ik van geen enkele beslissing spijt. Iedereen weet dat zowel entrepreneurship als intrapreneurship een grote uitdaging is, maar dat snelheid zodanig belangrijk is dat je niet mag blijven kniezen over je tegenslagen.”
Wie de dingen overlaat aan iemand anders, moet natuurlijk kunnen berusten op een ijzersterk team - misschien wel dé gouden regel in het ondernemerschap. “Het is een uitdaging om een team te leiden dat steeds groter wordt – momenteel zijn we met veertig," stelt de Lophem. “Op een moment móest ik wel taken delegeren en overlaten aan het team. In het begin voelde dat aan als een hindernis, omdat ik niet meer betrokken was bij de kleinere operationele zaken. Maar ik geloof voor de volle honderd procent in mijn mensen.
“Ik zie concurrentie niet als een bedreiging, maar als een groeimotor”
De food delivery market is een woelige zee, afgelopen zomer deed Take Eat Easy nog de boeken dicht. Deliveroo heeft toen veel terrein gewonnen. Het bedrijf moest toe snel veel koeriers aanwerven en opleiden om aan de vraag te kunnen beantwoorden. Mathieu de Lophem ziet zijn huidige en toekomstige concurrenten, zoals UberEATS dat binnenkort voet aan wal zet in Brussel, overigens niet als een valkuil. ‘Bij Deliveroo zien we concurrenten niet als een bedreiging maar als een motor om te kunnen groeien ‘, verklaart hij. “De Belgische consument heeft veel mogelijkheden en kan zowel bestellen als afhalen of ingrediënten kopen in de supermarkt of op restaurant gaan. Ook food start ups zoals Menu Next Door of FLAVR bieden dan ook een compleet andere ervaring."
Tips voor start-ups
Deliveroo is nog steeds een start-up maar wordt stilletjes aan een groot bedrijf. “Deliveroo is wel pas naar het buitenland getrokken toen we daar de middelen voor hadden”, oppert de Lophem. “Ons team is erg analytisch en baseert elke beslissing op data. Dat hadden we ook nodig om zo snel te kunnen groeien. Hoe jong je als start-up ook bent: je moet meteen gaan voor schaalbaarheid. België - en al zeker Brussel - is overigens een uitstekende testmarkt. Het multiculturele karakter en de aanwezigheid van verschillende talen kunnen je een mooi inzicht geven over de haalbaarbaarheid op andere markten.
Naast deze groeitips wil de Lophem nog toevoegen dat ondernemen hoe dan ook een sprong in het onbekende blijft. “Net daarom moet je constant een frisse geest hebben en jezelf blijven challengen om de volgende stap te bereiken”, aldus de Lophem.