Het bedrijf Buffer ken je waarschijnlijk al als bekende speler in het social media landschap. Met de gelijknamige app kan je jouw social media-posts op verschillende kanalen inplannen op bepaalde tijdstippen. Buffer nam onlangs nog het bedrijf Respondly over, wat een grote stap is in haar bewogen groeitraject. Maar hoe slaagde Buffer erin zo snel en succesvol te groeien? CEO Joel Gascoigne deelt zijn inzichten.
Met de overname van Respondly breidt Buffer haar social media sharing tool uit naar customer service en brand monitoring tool. CEO Joel Gascoigne is trots, maar behoudt zijn bescheidenheid. Meer nog, hij deinst er niet voor terug om over zijn tegenslagen te spreken.
Transparantie is een troef
Buffer laat graag in haar kaarten kijken, dat is duidelijk. Op de publieke Buffer blog praat Gascoigne openlijk over zijn ervaringen, hinderpalen en hoe hij de Buffer's toekomst ziet. Wie door alle publicaties fietst, zal meteen doorhebben dat de blog lijkt op een lange, boeiende business case study.
De CEO vindt de waarde 'transparantie' een normaliteit. "Alles - maar dan ook echt álles - wat met Buffer te maken heeft, delen we zonder schaamte," vertelt hij. "Aanvankelijk aarzelde ik om dat te doen, want in het bedrijfsleven is zoiets een taboe. Maar dat was dan ook het enige argument dat ik kon bedenken om er niet mee verder te gaan."
Waarom Buffer die openheid zo hoog in het vaandel voert? "Co-founder Leo en ikzelf vonden het belangrijk om de buitenwereld te betrekken bij het reilen en zeilen van ons bedrijf," zegt Gascoigne. "Daardoor kregen we steeds handige feedback omtrent belangrijke beslissingen, en tegelijk konden startende bedrijven ook van ons leren."
De Buffer founder geeft wel aan dat de mate van openheid is toegenomen naarmate het bedrijf groeide. Ook dat had een reden. "Buffer had die visie al sinds de start, en we hadden het geluk om nieuwe werkkrachten aan te kunnen trekken die er ook zo over dachten. Iedereen die in ons bedrijf werkt, is liever open en eerlijk over wat er leeft, dan gesloten en beschaamd over mogelijke tegenslagen," aldus Gascoigne. "Volgens mij is transparantie vergelijkbaar met een startup uitbouwen: als je je focust op wat je tegenhoudt, zal je nooit kunnen vooruitgaan met je bedrijf. Bovendien kan je dankzij die openheid ook sneller innoveren, doordat elke medewerker volledig op de hoogte is en met je meedenkt."
Enkel gelukkige werknemers: the sky is the limit
Dat Buffer kaas heeft gegeten van employer branding is geen geheim meer. Daarnaast is het een belangrijke reden dat het bedrijf zo snel is gegroeid. In 1 jaar tijd steeg het aantal werknemers van 29 naar 70. Opvallend: Buffer's menselijke kapitaal is verspreid over de hele wereld. "Dankzij onze transparante aanpak heerst er een grenzeloos vertrouwen in ons hele team," glundert de CEO. "Zo voeren we een apart werknemersbeleid, waarbij iedere Buffer-medewerker zelf kiest hoeveel vakantie hij neemt. Ik merk trouwens dat het concept van verdeelde werkkrachten traag maar eindelijk stilaan wordt geaccepteerd. Het is dan ook een compleet tegengestelde van het traditionele team waarvan iedere medewerker zijn eigen bureau heeft op het hoofdkantoor."
Een divers team met verschillende nationaliteiten biedt volgens Buffer heel wat voordelen. "Het meest voor de hand liggende voordeel is de multiculturele diversiteit," bevestigt Gascoigne. "Maar nog belangrijker: wij kunnen toptalent van over de hele wereld aanwerven, van Berlijn tot Bangladesh of Baltimore. Er zijn absoluut geen beperkingen."
Al brengt het geografisch verspreide team wel wat uitdagingen met zich mee. "Ons bedrijf is gestoeld op onberispelijke communicatie," vertelt Gascoigne. "We moeten er natuurlijk voor zorgen dat het hele team even efficiënt werkt op deze manier dan wanneer we zouden samenwerken in een fysiek kantoor. Maar daarvoor hebben we tools zoals Slack, Google Hangouts. En iedereen houdt rekening met de verschillende tijdzones, wat enige flexibiliteit vereist."
Gedeelde kennis, gedeelde stress
Niet alleen het delen van kennis is volgens Gascoigne essentieel. Het hele team draagt problemen, uitdagingen en ja: zelfs de stress. Volgens Gascoigne zou elke startup zo moeten redeneren. "Een startup laten groeien is een reis met veel ups & downs, en de downs zijn verdomd lastig. Er zijn genoeg spijtige voorbeelden van CEO's die het allemaal teveel worden. En in veel van die gevallen zie je dat ze de stress allemaal voor zichzelf hielden."
De traditionele hiërarchische structuur in de meeste bedrijven is volgens de Buffer founder eigenlijk een soort pyramide met 1 persoon aan de top. Perfect vergelijkbaar met hoe druk wordt berekend in de fysica:
druk = F/A waarbij F de kracht is (force) en A de oppervlakte (area).
Dus, hoe kleiner de oppervlakte, hoe groter de druk. Wat Gascoigne daaruit geleerd heeft? "Als er slecht nieuws opduikt, en je de last helemaal alleen draagt, is de druk veel groter dan wanneer je het probleem deelt met andere mensen." Voorbeeld: ongeveer 2 jaar geleden werd Buffer het slachtoffer van een grootschalige beveiligingsinbreuk, met alle gevolgen van dien. Het volledige team werd betrokken bij het hele gebeuren en zocht samen naar een oplossing.
"Ik zal mijn team nooit afschermen van eender welke informatie," stelt Gascoigne. "Precies of ik ben de enige die een soort verantwoordelijkheid draagt. Ik ben ervan overtuigd dat, wanneer elke leider zijn ego loslaat en alle informatie en verantwoordelijkheidszin deelt met zijn team, we allemaal aangenaam verrast zullen zijn van het resultaat."