Het woord 'schaalbaarheid' wordt te pas en te onpas naar menige ondernemershoofden gegooid. Onlangs las ik een artikel waarin een CFO 5 concrete tips aanreikt om je business succesvol te laten schalen. Die krijg je hieronder voorgeschoteld, getoetst aan concrete voorbeelden van Belgische scale-ups.
Visie
Het is cruciaal om een overkoepelende en samenhangende visie te hebben over je bedrijf. Want die heeft een rechtstreekse impact op de beslissingen die je neemt over je bedrijfsstrategie, HR en processen. Een geweldig team samenstellen of een fancy CRM aankopen heeft weinig nut als je geen concrete visie hebt voor hoe je die dingen gaat aanpakken en beheren.
Kortom: het is belangrijk dat je het bos blijft zien, en niet alleen de bomen.
Bron: dncapital.com
Take Eat Easy, dat op betrouwbare en milieuvriendelijke wijze maaltijden aan huis levert per fietskoerier, won in februari dit jaar nog de prijs van 'Scale-up van het jaar' op Tech Startup Day. Ongetwijfeld heeft ze dat voor een groot stuk te danken aan haar visie die verweven zit in elk aspect van het bedrijf: take-awayleveringen moeten beter, punt. Vanuit haar aparte visie bouwde het bedrijf een technologie die klanten verbindt (die op zoek zijn naar aan huis geleverde maaltijden) met restaurants (die hun omzet wensen te verhogen). En om steeds beter te worden en te beantwoorden aan veranderende klantbehoeften, sleutelt de Brusselse scale-up voortdurend aan de algoritmes van haar oplossing.
Mensen
Pro tip: evalueer je personeelsbeleid en -plannen op constante basis, en kijk vooruit (liefst tot 12 à 18 maanden in de toekomst). Je wilt topspelers in huis halen én behouden. Topspelers die je visie niet alleen begrijpen, maar enthousiast meebouwen aan het succes dat staat te wachten. Onderschat het belang van enthousiasme niet, want tijdens zware periodes - denk: investeringsrondes - zal het hele team zich aan elkaar moeten optrekken om het bedrijf te laten draaien.
Naast talent en enthousiasme moet je personeelsbeleid passen bij de bedrijfscultuur en -waarden. Neem nu dat je een data driven bedrijf hebt, dan moet je ook zien dat je een team bouwt dat zweert bij die spirit en benadering.
Foto: Helena Cazaerck
Kijk maar eens naar het team rond CEO Felix Van de Maele van scale-up Collibra. Toen banken plotsklaps almaar strengere regels moesten naleven voor het beheer van hun data, werden deze verplicht om steeds genoeg info over liquiditeit en solvabiliteit ter beschikking te stellen. Een gat in de markt, dat Collibra meteen is beginnen dichten. Maar het bedrijf kreeg het hard te verduren toen ze voet aan wal zette op Amerikaanse bodem. "We hebben haast 5 jaar lang over en weer gevlogen tussen Brussel en New York, terwijl de economie steeds meer barsten vertoonden. We sliepen in de goedkoopste hotels - en dat waren vaak zware tijden - maar onze ambitie heeft ons erdoor geslagen," klinkt het.
Technologie en tools
Bij de schaalbaarheid van een onderneming zijn er twee onmisbare elementen: 1) hoe schaars is een bepaald product, in verhouding met een bepaalde behoefte? En 2) hoe kan je het makkelijk verdelen over je hele target market? En daarin vervult technologie een niet te onderschatten rol.
Xpenditure, de scale-up die de mogelijkheid biedt om onkostenbeheer via een digitaal platform te monitoren, wist met haar technologische innovatie het verschil te maken. En dat precies op het moment wanneer de markt er rijp voor was. Niet zonder succes: recent sleepte het bedrijf nog de 'Best Of Show' award in de wacht op de European FinTech Awards in Amsterdam.
Bron: Bloovi
"Xpenditure transformeert het onkostenbeheer van een administratief kluwen naar een gestroomlijnde, digitale flow. Op die manier besparen onze klanten niet alleen frustratie, maar vooral veel tijd," vertelde Wim Derkinderen, CCO en mede-oprichter. "Bovendien hebben we onze relevantie voor banken al bewezen. Het speelt ongetwijfeld in ons voordeel dat Xpenditure een reëel probleem aanpakt waar iedereen voeling mee heeft."
In eerste instantie moet het technologische verhaal achter je product moet goed zitten, maar durf ook verder te kijken. Want net zoals bij je personeelsbeleid moet je ook een strategie voor je interne tools uitkienen voor de komende jaren. Kijken wanneer het tijd is om je ERP up te graden is een van de meest essentiële beslissingen die je kunt nemen, afhankelijk van de fase in de groeicyclus waarin je start-up zich bevindt.
Belangrijk is dat alle interne tools perfect passen bij je beleid en doelstellingen, dus zorg ervoor dat de violen in alle afdelingen gelijkgestemd zijn.
Cultuur
Schaalbaarheid resulteert ook dikwijls in de uitbreiding van je team. De kunst bestaat erin om te letten op wat al dan niet werkt, en dingen te veranderen naarmate je groeit. Want je kunnen aanpassen aan de steeds veranderende noden van een groeiende start-up? Dat vereist a) pivoteren en b) snel inspelen op veranderingen onderweg - en cultuur is daar geen uitzondering in.
Het handhaven van een value-driven werkcultuur wordt een steeds grotere uitdaging als je volop aan het groeien bent. Maar zolang je blijft bij je kernwaarden en bedrijfscultuur - duw je de dingen alvast in de juiste richting.
Een mooi voorbeeld daarvan is Teamleader, dat sinds haar start in 2012 trouw is gebleven aan haar oorspronkelijke visie en missie. Het bedrijf kende een razendsnelle groei en boorde ook andere landen aan, waardoor het besefte dat ze haar identiteit en bedrijfscultuur sterker naar buiten moest brengen. Geen betere manier om dat te doen dat met een compleet nieuwe branding, nietwaar?
Schaalbaarheid
Je slaagkansen verhogen én tegelijk toekomstige hinderpalen minimaliseren om maximale schaalbaarheid te bereiken? Dan moet je in de eerste instantie wel geobsedeerd zijn door schaalbaarheid. En met 'geobsedeerd zijn' bedoelen we in eerste instantie ervoor zorgen dat elk bedrijfsaspect klaar is voor schaalbaarheid. Zorg voor consistentie door een transparante prijszetting te hanteren, en ga voortdurend na of sales, marketing en product met elkaar verweven zijn - net als customer success en finance.
En last but not least: je moet alles pushen om die schaalbaarheid in gang te zetten. Laten we eens het voorbeeld nemen van Sentiance, dat vorig jaar Samsung heeft gestrikt als investeerder. Het gaat over een luttele 4,9 miljoen euro, wat niet slecht is voor de start-up, die vandaag de status van scale-up al lang heeft bereikt. Maar dat was geen eitje, zo luidde de reactie van Sentiance CEO Toon Vanparys in een interview met De Tijd.
Bron: ondernemeninantwerpen
"Nadat ik een interview met een van de topmannen had gelezen over mobiele technologie, wilde ik hen absoluut strikken voor een gesprek over een commerciële samenwerking," zei hij toen. "Na maanden aandringen heb ik 20 minuten tijd gekregen met een van de topmensen. Die twintig minuten werden uiteindelijk een paar uur. En ze mondden uiteindelijk uit in deze investering."
Natuurlijk is het geen of/of-scenario. Belangrijk is dat de samenhang van deze elementen goed zit. Ken jij nog voorbeelden van succesvolle Belgische scale-ups?
Bron: Entrepreneur