foto: Stijn Brepoels en Nick Koopmans
De kans is groot dat de eigenaars van de winkel die je gisteren bezocht, weten hoe jij je toen voelde. Tenminste, als ze gebruik maken van de technologie van Breko, de Limburgse start-up die met intelligente camera’s leeftijd, geslacht en emoties kunnen vastleggen. Ik sprak met Stijn Brepoels en Nick Koopmans, die vorig jaar de start-up uit de grond stampten.
Feedback van bestaand bedrijf gebruiken voor compleet nieuw product
Koopmans en Brepoels hadden aanvankelijk een eigen camerabewakingsbedrijf, waarbij ze zich bekommerden om fysieke installaties bij verschillende partijen. “We hadden best wel wat retailklanten,” vult Nick Koopmans aan, “maar camerabewaking is natuurlijk niet goedkoop. We kregen wel positieve feedback, maar klanten wilden meer uit hun investering halen.”
Het duo had tegelijk hun oog laten vallen op videoanalytics, en wilde daar mee van start gaan. “Dat was nog een ontgonnen markt, zagen we,” gaat Brepoels verder. “Alleen was dergelijke data nog niet in grote mate beschikbaar. We gingen aan onze klanten vragen wat zij precies wisten over hun eindklanten.”
“Die informatie was redelijk beperkt”, lacht Koopmans, “de meesten wisten wel hoeveel mensen er dagelijks over de vloer kwamen, wie allemaal een klantenkaart had, enzovoort. Maar belangrijke gegevens ontbraken. De echte hamvraag die veel ondernemers en zaakvoerders zichzelf stellen, is ‘wie komt er in mijn winkel en doet al dan niet een aankoop?’ We zagen potentieel, en hebben een uitgebreid marktonderzoek op touw gezet, waarna we hebben besloten om applicaties te gaan maken voor camerasystemen. De eerste in die rij is gezichtsherkenningssoftware.”
Gezichten scannen van wie over de vloer komt
Die software, waarvan de twintigers momenteel een proof of concept klaar hebben, wordt naadloos gekoppeld aan bestaande camerabewakingssoftware. “Met onze intelligente oplossing kan een camera het gezicht scannen van elke klant die over de vloer komt”, legt Koopmans uit. “Meteen worden gegevens zoals geslacht, leeftijd en huidskleur gedetecteerd. Ook worden op basis van de pupillen basisemoties vastgelegd, zoals angst, vreugde of verdriet. Elk ‘gezicht’ krijgt een uniek serienummer toegekend, en alle data wordt verzameld in één platform waarmee jij als ondernemer of zaakvoerder in een oogopslag kunt weten wat er leeft bij jouw publiek. Na een maand kan hij dus nagaan hoe vaak klanten zijn teruggekeerd en hoe ze zich voelden bij de aankoop of een samenwerking. We hebben reeds aangetoond hoe bedrijven hun aanbod of reclame op die manier hebben kunnen personaliseren volgens de behoefte van hun publiek.”
“Terwijl we vroeger ons eigen camerabewakingsbedrijf hadden, verkopen we onze software nu aan andere camerabewakingsbedrijven die deze mee integreren in hun fysieke installaties. We blijven natuurlijk wel helpen met de integratie van de systemen”, besluit Brepoels.
Wat met privacy?
Breko’s technologie mag dan wel worden beschouwd als een knap staaltje innovatie, maar natuurlijk rijst bij vele buitenstaanders de vraag hoe de vork precies in de steel zit met privacykwesties.
“Alle camerabeelden worden gescheiden van de gezichtsherkenning”, antwoordt Koopmans. “De data die onze software gebruikt, blijven anoniem, maar bieden interessante opportuniteiten. Maar Als er één ding is wat we willen vermijden, is dat de privacy van de consument in het gedrang brengen."
Wist je dat België de meest strikte privacycommissie heeft van de hele wereld? Wel, wij juichen dat toe. We focussen ons dus niet zozeer op individualisatie van de gegevens, wel op statistische relevantie om gefundeerde conclusies te trekken. Als we later internationaal willen schalen, moeten we zien rekening te houden met de privacyregels van elk land.”
Vooruitzichten zijn positief
Hoewel Breko’s product nog in zijn kinderschoenen staat, zijn de vooruitzichten postief. “Deze maand stevenen we af op een omzetrecord, en we groeien zo’n 10% per maand”, zegt Koopmans tevreden. “Eind mei zijn we ook naar Las Vegas gegaan om onze oplossing voor te stellen aan casino’s. Over een Amerikaanse klant kan ik nog geen concrete informatie vrijgeven, maar het zit eraan te komen. Ook bereiden we ons geleidelijk aan voor op een eerste investeringsronde, maar we willen wel eerst de eerste grote projecten binnenrijven.”
foto: Stijn Brepoels en Nick Koopmans
“Er zijn wel nog wat andere uitdagingen die we moeten aanpakken”, geeft Brepoels toe. “Een kwalitatief ijzersterk product is verwant aan hoge kosten. Maar met de juiste focus zoals we die altijd al hadden, geraken we er ongetwijfeld. Ook het feit dat we zowel qua vaardigheden en persoonlijkheid zo verschillen, maken ons een complementair foundersduo,” aldus Koopmans.
Een ding is zeker: van deze start-up gaan we nog horen!