Inge Geerdens is een Antwerpse onderneemster en ceo van CVWarehouse, een softwarebedrijf voor rekrutering, met kantoren in Portugal en de VS. Ze won in 2005 de WomedAward, die jaarlijks ondernemende vrouwen bekroont. Geerdens is vurig pleitbezorgster van ondernemerschap, onder andere als jurylid, docent en columnist.

Wat leert schaken jou over ondernemen? Hoe gehypet is ons start-upwereldje nu écht? Inge Geerdens deelt haar visie over ondernemerschap in een openhartig gesprek.

Pitchen, pitchen en nog eens pitchen

Pitchen, dat is Inges ding. Hoe dat zo gekomen is? "Ik heb moeten leren pitchen naar investeerders toe toen ik met CVWarehouse begon," stelt Geerdens. "Het is interessant hoe dingen soms gaan: ik heb die vaardigheid noodgedwongen moeten leren en verfijnen om mijn bedrijf van de grond te krijgen. Nu word ik gevraagd om die kennis op anderen over te brengen. Dat was nooit mijn plan en ik maak er geen reclame voor, maar mensen blijven me vragen. Ze maken een inspirerende workshop mee, leren van elkaar en realiseren zich dan dat pitchen verdomd handig is. Niet alleen voor henzelf, maar ook voor de salesafdeling in hun bedrijf, of het managementteam… Met als resultaat dat ik nu veel te vaak gevraagd word! Ik doe de workshops graag, maar ik probeer het af te bouwen. Mijn zaak heeft mijn prioriteit, daar ligt mijn verantwoordelijkheid."

"Ik begrijp goed waar de moeite met pitchen vandaan komt: het zit een beetje ingebakken in onze ondernemersmentaliteit"



ond

De vrouwelijke CEO gelooft wel dat andere ondernemers vaak moeite hebben met pitchen. "Ik begrijp goed waar dat vandaan komt, het zit een beetje ingebakken in die ondernemersmentaliteit," geeft ze aan. "Je hebt een idee, je weet dat het goed is en je gaat ervoor. Liefst praat je honderduit over wat jij aan het doen bent.

Potentiële investeerders of klanten kijken anders naar jouw plan. Ze willen niet weten wat jij aan het doen bent, zij willen in de eerste plaats weten wat de toegevoegde waarde is van jouw product of dienst, en voor wie. Het is een kunst om een pakkende kernboodschap van minder dan een minuut te formuleren - dat breng ik op mensen over."

Ondernemer na ontslag

Inge vertelt hoe ze onderneemster werd na een ontslag tijdens een vaste betrekking. "Start-ups, ondernemerschap, ... die dingen waren toen nog niet zo hot als nu," blikt ze terug. "Ik had voor mijn ontslag nooit bedacht dat eigen baas zijn een mogelijkheid was. Ik rolde per toeval die wereld in en een paar jaar verder zijn start-ups een hype! Toch zijn er nog steeds niet veel vrouwen die dit pad kiezen en ik probeer hen te inspireren dat wel te doen."

"Toen ik begon met ondernemen, zag het ondernemerslandschap er heel anders uit"

De vrouw is dus als het ware ingerold in het ondernemerschap, en leerde zo de kneepjes van het vak. Of het allemaal van een leien dakje liep? Allesbehalve. "Ik ben ook af en toe op mijn bakkes gegaan," zegt ze daarover. "Ondernemen betekent risico’s nemen en bovendien begon ik eraan toen het ondernemerslandschap er heel anders uitzag. Ondernemers werden minder gestimuleerd en er waren minder goede resources beschikbaar dan nu.

Ik heb een paar flinke tegenslagen moeten verwerken, maar ik ben er sterker uitgekomen. Tegenslag heeft mij laten zien hoe relatief alles is in het leven. Ik probeer in mijn workshops ook over te brengen dat in loondienst werken evengoed risico’s heeft. Je kunt ontslagen worden, je werkgever kan failliet gaan, een belangrijke klant kan geldproblemen krijgen… Falen is altijd mogelijk. Gelukkig kun je leren er op te anticiperen en er beter mee om te gaan."

Over de start-up hype en risico's nemen

Hoewel Inge stevig heeft moeten knokken, gelooft ze dat ondernemerschap niet zomaar voor iedereen is weggelegd. "Ik vind dat start-ups momenteel heel erg gehypet worden," zet ze resoluut. "De helft van die beginnende ondernemers zouden aangemoedigd moeten worden, de andere helft ontmoedigd. Ondernemen is niet voor iedereen, Jonge mensen denken niet altijd na over de mogelijke gevolgen van bijvoorbeeld het afsluiten van een lening om hun start-up te lanceren. Door de manier waarop start-ups als booming business gehypet worden, nemen sommigen te snel te grote risico’s."

Wat schaken je kan leren over ondernemerschap

Zelf zoekt Inge graag de uitdaging op. "Ik ben al over mijn volgende project aan het nadenken terwijl het vorige net gelanceerd is," toont ze aan. "Soms overkomen dingen je gewoon. Zo ben ik een aantal jaren geleden een project rond schaken voor scholieren begonnen. Ik kon zelf helemaal niet schaken. Het was toeval: ik wilde bepaalde software in de markt zetten en schaaklegende Gary Kasparov was daar de ideale ambassadeur voor. Het lukte om hem naar België te halen.

Kasparov doet ons land niet zo vaak aan en ik kreeg reacties van schaakbewegingen die graag bij het bezoek van dit schaakicoon betrokken wilden zijn. Zo vernam ik ook dat er mensen waren die een schaakproject voor kinderen wilden organiseren met medewerking van Kasparov, maar dat dit niet van de grond kwam. Ik was geïntrigeerd en besloot me in te zetten om Kasparov nog een keer naar België te laten komen. Daar rolde vervolgens het evenement Your Next Move uit.


inge 123
 

"Als ondernemer moet je kunnen schaken"


"Samen met twee andere ondernemers ben ik begonnen met het organiseren van schaaktoernooi Your Next Move. Daar worden kinderen door topschakers zoals Kasparov aangezet om te leren schaken en daarmee strategisch te denken: een vaardigheid die je als ondernemer ook moet hebben.

Dat ik de schaakwereld niet kende, werkte in dit geval juist in mijn voordeel. Je ziet de hindernissen niet en daardoor knal je er gewoon door en lukt het wél. En achteraf denk je: oh, wat heb ik nu gedaan! Je hoeft niet altijd de perfecte persoon te zijn om een project te kunnen realiseren: je moet visie hebben en de juiste mensen vinden om die visie waar te maken. Een gezonde dosis durf is ook onontbeerlijk. Die durf, dat is precies wat kinderen aan de dag leggen die het lef hebben om het in een toernooi op te nemen tegen een schaakicoon als Kasparov! Ontluikende ondernemers van alle leeftijden helpen om dat ambitielevel te bereiken, daar doe ik het voor.

Gebaseerd op een interview van Selma Franssen dat werd gepubliceerd op Zeker Van Haar Zaak
Meer informatie: CV Warehouse
Interview en foto's: Charlie Magazine