Lieven Maesschalck, ’s lands meest bekende fysiotherapeut, eigenaar van het concept 'Move to cure' en de onzichtbare kracht achter onder meer de Rode Duivels. Mooi om op je palmares te hebben staan, maar Maesschalck is vooral een mensen-mens. Hieronder een openhartig gesprek over zijn leven en zijn kijk op ondernemerschap.
Lieven's toegankelijkheid siert hem. Het gesprek vindt plaats in Move to cure, de praktijk in Antwerpen. Daar ontmoet hij absolute topsporters maar ook mensen zoals jij en ik.
Zonder innovatie geen ondernemerschap
Maesschalck's beroep vloeit voort uit de methodologie waar hij al jaren in gelooft: door te bewegen zal je kunnen genezen. "Mensen komen naar mij omdat ze problemen hebben bij bepaalde bewegingen," zegt hij. "Met een team van revalidatie experts motiveer ik dagelijks klanten om opnieuw beter te bewegen. In de eerste plaats voel ik me fysiotherapeut, maar volgens mij wordt het ondernemerschap daar automatisch aan gekoppeld. Als je een dienstenaanbod hebt, moet je nu eenmaal een ondernemend karakter hebben. Meer nog, je moet telkens vernieuwend uit de hoek treden. Als je niet innovatief bent, kan je nooit een servicebedrijf uitbouwen."
De Lebbekenaar weet duidelijk wat hij wil, en dat al sedert zijn twaalfde. "Pas op, ik kom niet uit een sportieve familie," lacht hij. "Ik wist gewoon wat ik later wilde betekenen. De job sprak me aan, omdat het creatieve en het wetenschappelijk erin samenkomen. Het feit dat ik daarmee mensen zou kunnen helpen, die sociale dimensie, sprak me enorm aan."
Tegen de stroom invaren
Fysiotherapie zag er jaren geleden helemaal anders uit. "Er waren andere tendenzen en visies op revalidatie die vandaag ondenkbaar zijn," geeft Maesschalck aan. "Maar ik kan toch zeggen dat ik het beroep als ambassadeur mee op de kaart heb gezet. Ik heb flink wat tegen de stroom moeten invaren, tegen dat conservatieve, en ik ben er trots op."
Over inspireren en zich laten inspireren met klantgerichtheid als rode draad
Als er gevraagd wordt naar Maesschalck's succesrecept, heeft hij het direct over klantgerichtheid en inspiratie. "Ik heb een mix van jonge en oudere klanten, maar ik hanteer ongeacht de persoon dezelfde aanpak. Mijn doel? Mensen inspireren zodat ze uiteindelijk ook elkaar inspireren. Ik help de kleinzoon die gaat wandelen met zijn grootvader, en ik help de grootvader die gaat wandelen met de kleinzoon. Het iets oudere publiek dat hier over de vloer komt, denkt anders over zijn lichaam dan vroeger. Jong of oud: klanten willen over 50 jaar nog kunnen bewegen."
"Het gaat voor mij niet om dingen bijleren, maar vooral om een andere wereld te leren kennen"
De fysiotherapeut heeft zich in het verleden ook zélf laten inspireren. "Hij was gewoon altijd een voorbeeld voor mij," knikt Maesschalck. "Verder heb ik het geluk gehad om onderweg mensen tegen te komen die mij dingen konden bijbrengen. Jean-Pierre, een giropractor heeft zo ook een belangrijke rol gespeeld in mijn carrièrepad. Toch gaat het voor mij niet zozeer om dingen die mij worden aangeleerd, maar eerder om het leren kennen van een andere wereld."
"Een coach moet zichzelf overbodig maken"
Die twee 'rolmodellen' hebben ervoor gezorgd dat Maesschalck er een unieke visie op fysiotherapie - en ook ondernemen an sich - op nahoudt. Hij is niet de man die zichzelf snel op een verhoogje plaatst, maar neemt graag de rol aan van een coach. "En weet je, een hele goede coach is de coach die zichzelf overbodig maakt," stelt hij.
"Dat motto pas ik steeds toe in de praktijk, in mijn praktijk. Ik draag kennis over aan mijn klanten en help hen, zodat ze later op eigen houtje verder kunnen, snap je? Ik wil een kader geven waarin een patiënt zichzelf kan ontwikkelen. Tegelijk vind ik het leuk als klanten mij challengen om een stapje verder te gaan. Geloof me: als therapeuten en klanten echt goed samenwerken, komen ze tot de allerbeste uitkomst."
Het belang van constante evolutie, want succes is overschat
Ongetwijfeld zijn er veel professionals uit de sector die ook wel eens in Maesschalck's schoenen hadden willen staan. Zelf vindt hij succes een overschat begrip. "Succes duurt letterlijk één seconde. Ja, je kunt zeggen dat je met toppers zoals Cristiano Ronaldo hebt gewerkt. So what? Dat is toch gemakkelijk? Als je je koortsachtig vasthoudt aan je succesverhalen, dan komt je toekomst er nooit aan. Volgens mij moet een ondernemer constant evolueren en van punt A naar punt B gaan. Pas op het moment wanneer ik vanuit een therapeutisch perspectief iemand mentaal kan verderhelpen, dán is er pas sprake van vooruitgang.
Bron foto: Poppunt
Ja, ik hecht veel belang aan de mentale kant van het verhaal. Daar draait revalidatie ook om: je kunt nooit het geestelijke loskoppelen van het fysieke. Het probleem op zich is een ding, maar de beleving van het probleem is ook belangrijk voor de mens. En wanneer ik als fysiotherapeut goed werk lever zodat mensen genezen, worden ze daar mentaal ook beter van."
"If you wanna be the best, dan moet je leven voor je beroep"
Mensen beter maken, dat is de grote why van Lieven Maesschalck. "Opnieuw wil ik even terugkomen op die evolutie," zegt hij. "Als ondernemer moet je gezond besef hebben dat je in de momenten van 'nu' de volgende mijlpaal creëert. If you wanna be the best, tja, dan moet je er ook voor leven! Experience beats opportunity.
Foto: Dailymail
En het is al veel gezegd geweest, maar falen is echt nodig om een betere versie van jezelf te worden. Dat betekent dus niet dat je bij de pakken moet blijven zitten hé. Oké, de fout is geconstateerd, nu moet je de oplossing nog aanreiken. Pas als je iets bereikt wanneer de dingen moeilijk gaan, dan kun je het verschil maken. Dus weg met die oogkleppen, toon de inzet die je met hart en ziel investeert in je business. Dat doe ik na al die jaren nog steeds hé. Een fysiotherapeut is maar zo goed als de laatste patiënt die hij heeft behandeld, anders kan je niet evolueren."
Maesschalck beseft wel dat onzekerheid vaak roet in het eten gooit, maar hij gelooft dat menselijke grenzen eindeloos zijn. "25-jarige ondernemers durven dikwijls de sprong niet te maken omdat ze ondernemerschap overwegen vanuit een zekerheidsperspectief. Dat is fout: you have got everything to win, and nothing to lose. Jump, and just do it.
Header foto: theartofliving.be
Dit artikel werd gebaseerd op de podcast van Kapitein Kobe.