De mediagroep Roularta gaat start-ups binnenkort ondersteunen via een gloednieuw accelerator-programma. Tien media tech start-ups krijgen de kans om deel te nemen aan een programma van 18 weken en krijgen 25.000 euro aan kapitaal, 200.000 euro aan mediaruimte, mentorship en coaching in ruil voor een belang van 5 procent.
Accelerator schiet begin 2017 uit te startblokken
Roularta Media Group, uitgever van onder andere Trends en Data News, gaat voortaan start-ups ondersteunen. Dit najaar begint het bedrijf met de opstart van een acceleratieprogramma dat begin 2017 uit de startblokken schiet. De inschrijvingen voor de accelerator - die officieel de naam Roularta Mediatech Accelerator krijgt - worden al vanaf eind september gelanceerd.
Het acceleratieprogramma biedt de tien starters elk 25.000 euro aan kapitaal en 200.000 euro aan mediaruimte, housing & infrastructuur, samen met ondersteuning van interne en externe mentors in ruil voor een belang van 5 procent.
“Starters kunnen zich tot 9 december online inschrijven. Daarna selecteren we tien starters die vanaf januari een traject van 18 weken doorlopen”, legt William De Nolf, hoofd nieuwe media bij Roularta uit. “De bedoeling is om zo tegen mei de start-ups klaar te stomen voor een volgende fase in hun groei en in september klaar te zijn voor weer een nieuwe lichting start-ups.”
foto: William De Nolf, hoofd nieuwe media bij Roularta.
Mentoring door tal van experts
Als mentors heeft de accelerator onder andere de huidige CEO van Roularta Xavier Bouckaert en voormalig CEO Rik De Nolf weten te strikken. Daarnaast komen ook Edwig Tanghe (Connessence), Omar Mohout en Nick Boucart (Sirris) het mentor-team versterken. Ook Duval Union Consulting doet een duit in het zakje door de accelerator structureel te gaan ondersteunen. Daarnaast zullen ook Dado Van Peteghem en Nick Vinckier van Duval Union Consulting toetreden tot het mentor-team.
"Wij geloven dat organisaties moeten samenwerken met de buitenwereld om de toekomst te maken", vertelt Dado Van Peteghem, Founding Partner bij Duval Union Consulting daarover.
"De tijd waarin je alles stand-alone kon doen is voorbij. Leren van de dynamiek van start-ups en de mogelijkheid om met hen mee te kunnen denken zorgen voor een sterke 'outside-in' innovatiestroom. Daarnaast krijgen de start-ups de mogelijkheid om gebruik te maken van de unieke expertise en markttoegang van de organisatie. Een echte win-win, vandaar dat we dit initiatief met Roularta Media Group hebben opgezet", besluit van Peteghem.
foto: Dado Van Peteghem, een van de mentoren en Founding Partner bij Duval Union Consulting.
Zoektocht naar volwaardige mediatech start-ups
De accelerator zoekt hoofdzakelijk volwaardige mediatecht start-ups, die bijdragen aan de toekomst van het medialandschap. Een idee alleen is dus niet genoeg. Watdie start-ups dan precies doen, dat kan breed gaan. Ze kunnen ook complementair zijn aan al bestaande platforms binnen Roularta. Een jonge speler in geotargeting die bijvoorbeeld StoreSquare, het lokaal e-commerceplatform van Roularta, aanvult kan perfect .
Na het acceleratieprogramma worden verdere samenwerkingen tussen de start-ups en Roularta Media Group niet uitgesloten. Inschrijven kan vanaf 19 september tot en met 9 december.