Werkgevers konden zich met de tax shift van de regering-Michel I een beetje in de handen wrijven, efficiëntiewinsten zouden niet op zich laten wachten. Maar weet u, het boeken van de grootste winst in efficiëntie op menig Vlaamse werkvloer heeft niets te maken met cijfertjes, het draait om interpersoonlijke relaties.
Moet de airconditioning altijd naar onze kant blazen? Waarom kan die klojo nu niet eens sneller die mail beantwoorden? Is zij nu weeral haar partner aan het bellen voor een futiliteit? En moet dat echt zo luid?
Er is niets mis met af en toe een potje te klagen op het werk
Of zo heeft de Amerikaanse arbeidspsycholoog Robin Kowalski van de Clemson-universiteit in Californië aangetoond. Ventileren van een klacht voelt aan als een emotionele catharsis en leidt sneller tot een oplossing.
Wel geeft Kowalski aan dat resultaat enkel kan bekomen worden door de klacht te richten aan de persoon die er werkelijk iets aan kan veranderen. Klagen bij je collega's over je loon is onproductief, jouw baas beslist uiteindelijk. Je gal spuwen over het gedrag van die ene persoon mag dan wel opluchten, je gaat beter naar de persoon in kwestie toe en geeft hem of haar persoonlijk feedback.
Feedback: meer dan een voorbijgestreefd buzz-woord
Feedback heeft een hoog modewoordgehalte, maar doet er ook echt toe. Met een opiniestuk in De Tijd toonde Ignace Van Doorselaere, CEO bij het beursgenoteerde lingeriebedrijf Van de Velde, zich eerder deze maand trendsetter. Van Doorselaere begrijpt dat het jaarlijkse evaluatiegesprek gedateerd is en dat er beter wordt ingezet op een permanent proces met informele dialogen en feedbackmomenten.
Het geven van feedback is een kunst. En met 'iedereen vindt je een arrogante kwal' sla je de bal weinig verrassend mis: feedback moet concreet zijn, verteld vanuit jouw eigen gevoelsstandpunt.
Boertige managers falen
Velen staan sceptisch tegenover hoffelijkheid op de werkvloer. Volgens onderzoek van de Amerikaanse managementprofessor Christine Porath (Georgetown University) gelooft een kwart van de bevraagden dat hoffelijk gedrag minder leiderschap uitstraalt; bijna veertig procent denkt dat er van hen zal geprofiteerd worden als ze te vriendelijk zijn op het werk.
Crisistijden versterken die aversie tegen hoffelijkheid nog meer. Als mensen vrezen voor hun job, gaan ze met ellebogen werken om hun positie te beschermen.
De gevolgen zijn desastreus. In een studie, ditmaal van de Amerikaanse academicus Morgan W. McCall Jr. (University of Southern California), werd aangetoond dat de nummer 1-verklaringsfactor voor managementfalen een ongevoelige, boertige of pestende stijl is.
Wanneer een collega of werknemer een steek laat vallen en je wilt hem of haar op een scheldtirade trakteren, weet dan dat 'payback time' er indirect komt door minder gemotiveerde mensen. Hoffelijkheid laat mensen boven zichzelf uitstijgen, het tegenoverstelde doet iedere einzelgänger vroeg of laat het deksel op de neus krijgen.
Vlamingen voelen zich niet goed op het werk
Dat blijkt uit cijfers van het EU-agentschap Eurofound en van de Vlaamse Stichting Innovatie & Arbeid. Gebrekkige communicatie speelt daar een rol in. Het is een tumor die niet alleen ons arbeidswelzijn maar ook onze competitiviteit aantast. Ons verdiepen in meer effectieve vormen van professionele communicatie kan soelaas bieden.
Bron: De Morgen