“En in Gent en in Gent.” Zo kondigde Jeroen Meus zijn nakende komst aan naar de Arteveldestad. De handelaars van de Nederkouter maakten een spontane vreugdesprong. Het nieuwe concept van de 'hautedogs' slaat aan. Hij amuseert zich in zijn nieuwe habitat met zijn “simpele kost”.

Toch leek niet iedereen de Belgische kok te beschouwen als een ondernemer, wat de Belg enigszins jammer lijkt te vinden. Nochtans kan jij als onderneming, CEO of ondernemer heel wat leren van zijn succesverhaal.

Brand story + personal story = succes

Als ik naar Jeroen Meus kijk, dan zie ik een ondernemer die uitblinkt in alle aspecten van storytelling. Meus heeft zowel een inspirerende brand story als een mooi gevormde personal story.

Elk succesverhaal bestaat voor mij uit 3 hoofdstukken:

1) Leiderschap:

Zijn mensen bereid jou te volgen?

-> De sterke persoonlijke storytelling skills van Jeroen Meus zorgen ervoor dat zijn leiderschapsstijl medewerkers inspireert.

Bron: blog.seniorennet.be Bron: blog.seniorennet.be


2) Verbinding:
Groei en performantie vragen dat alle neuzen in dezelfde richting staan. Dat kan met een inspirerend concept & merkverhaal.

-> "Hautedogs zijn simpele hotdogs maar met dat tikkeltje meer", zei Meus daar eerder over. Om dat duidelijk te maken, werden citaten gebruikt van de Amerikaanse generaal Dwight Eisenhower ("Some people wanted champagne and caviar when they should have had beer and hot dogs") en de Amerikaanse filmster Humphrey Bogart ("A hot dog at the game beats roast beef at the Ritz"). Die citaten vertellen niet alleen de brand story maar geven meteen ook aan dat hotdogs een internationaal product zijn.

3) Engagement:
Een inspirerend productverhaal moet ook goed aan de man gebracht worden. Je wil mensen écht engageren rond je verhaal. Verkopen zonder te verkopen wordt dit ook wel eens genoemd.

Foto: Jeroen Meus op Rock Werchter Bron: De Standaard Foto: Jeroen Meus op Rock Werchter Bron: De Standaard

-> Zo trok Jeroen Meus met zijn concept van 'hautedogs' net voor de lancering naar Rock Werchter. Met een mobiele caravan heeft hij toen niet alleen vier dagen lang het concept uitgetest maar zorgde hij meteen voor het nodige engagement bij zijn doelpubliek. Hij verkocht er 10.000 worsten.

Hoe uniek en beklijvend is jouw verhaal?

Hoe kan jij nu doelgericht werken aan jouw succesverhaal? Wel, succes kan enkel gerealiseerd worden wanneer je werkt aan je eigen verhaal én aan dat van je onderneming.

“Niet alles wat ik aanraak, verandert in goud” zei Jeroen Meus heel nuchter tijdens een gesprek met Bert van Connexi. Hij was daar ook heel open over tijdens zijn passage in het tv-programma ‘Het Huis’: “Iedereen kent mij als kok. Niemand kent mij als ondernemer. Er zijn dingen die gelukt zijn en er zijn dingen die niet gelukt zijn. Alles wat ik heb ondernomen, daar heb ik twee jaar over nagedacht.”

Een ding is zeker: powering-up your business starts with powering-up your story. Succes!